روش های تبلیغ سبک زندگی اسلامی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی الهی خراسانی، دبیر قطب فکری فرهنگی «اخلاق، خانواده و سبک زندگی» دفتر تبلیغات اسلامی، در نشست تخصصی با موضوع «روش های تبلیغ سبک زندگی اسلامی» که عصر امروز در جمع طلاب مرکز آموزشی طوبی برگزار شد، اظهار کرد: برای ورود به سبک زندگی اسلامی و ورود به متن زندگی مردم باید توصیف شفاف، دقیق و عالمانه از سبک زندگی اسلامی برای مردم داشته باشیم.
وی، مخاطب شناسی را راهی دیگر برای ورود به سبک زندگی مردم دانست و افزود: مخاطبان در دسته بندی های مختلف قرار می گیرند که باید شناسایی و بررسی شوند از جمله، ویژگی های جمعیت شناسی(سن، جنس، درآمد، خانواده و...)، باورهای مردم، نگرش های موجود، رفتار، دسترسی به منابع و دسته بندی براساس نظریه های ارتباطات و دیگر دسته بندی های که برای مخاطبان وجود دارد.
استاد حوزه علمیه مشهد با بیان این که مخاطب شناسی مهم ترین مرحله برنامه تبلیغی برای ورود به متن زندگی است، خاطر نشان کرد: هم افزایی مخاطبان در ارتباطات به عنوان نکته مهم در مخاطبان است و نیز حجم گروه جامعه نسبت به مخاطب و میزان تأثیری که بر زندگی دارند که برنامه و سبک زندگی را مهندسی می کند.
حجت الاسلام الهی خراسانی، شناخت قالب های تأثیر گذار را سومین راه ورود به متن زندگی معرفی و تصریح کرد: رسانه یکی از این قالب ها است که باید شناسایی شود و از جهت میزان ضریب نفوذ و تأثیرگذاری آن در جامعه بررسی شود؛ مجله، نرم افزار، مستند، کلیپ، فیلم سینمایی، تئاتر و قالب های دیگر نیز وجود دارند.
رسانه به عنوان یک سبک ساز در زندگی مطرح است
وی تأکید کرد: رسانه ها به ویژه رسانه های چند رسانه ای فراتر از یک عامل تغییر دهنده، بلکه به عنوان یک عامل سبک ساز در زندگی به شمار می روند؛ برای نمونه، سبک ازدواج مردم ایران، وابسته به رسانه ها و تبدیل به سبک شده است یعنی سبک همسرگزینی تغییر کرد و دیگر از کانال خانواده انتخاب همسر صورت نمی گیرد و جوانان فقط آن ها را از انتخاب خود مطلع می کنند.
استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: ورود به متن زندگی مردم نباید سلیقه ای و تلقی ذهنی باشد بلکه باید بر اساس یک کار علمی و پژوهشی انجام شود و شناخت ابزارها و قالب ها به شناخت نشانه ها و دانش ارتباطلات اسلامی بستگی دارد.
حجت الاسلام الهی خراسانی، مهندسی پیام را با اهمیت دانست و افزود: هر چه پیام مستقیم و بدون ابهام بیان شود کمتر مؤثر واقع می شود ولی پیام هایی که با پیچیدگی و ابهام به مخاطب ارائه می شود و در واقع نتیجه نهایی را بر عهده مخاطب قرار می دهد تأثیرگذاری بیشتری دارند و این به معنای ارائه مهندسی پیام است.
انتخاب مدل های زندگی بر اساس شاخص های اسلامی
وی به ضعف دانش ارتباطات در مؤسسه های تبلیغی و آموزشی اشاره و بیان کرد: ورود ما به رسانه ها به عنوان مهم ترین قالب در تغییر سبک زندگی بسیار ضعیف است و حتی از ظرفیت رسانه ملی و مؤسسه های اسلامی برای تولید ایده و ابتکار عمل(ساخت انیمیشن، مستند) استفاده لازم صورت نمی گیرد.
استاد حوزه علمیه مشهدتصریح کرد: آرامش، کرامت، حیا، عدم غفلت و مسؤولیت پذیری از شاخص های اسلامی کلی در سبک زندگی محسوب و از معارف اسلامی استنباط می شوند.
حجت الاسلام الهی خراسانی در ادامه گفت: برای تغییر سبک زندگی باید مدل مطلوب و روش اجتهادی مناسب با شاخص های اسلامی ارائه شود که کشف و استنباط این شاخص ها نیاز به مطالعات گسترده ای(دانش فقه، دانش اخلاق و دانش اسلام) دارد.
وی با بیان این که امروزه سبک زندگی شخصی افراد با زندگی اجتماعی آن ها متفاوت است، اظهار کرد: برای تغییر سبک زندگی باید هنجارها را بیان نمود و الگوهای رفتاری را با شناخت و معرفی آسیب های آن به وسیله قالب ها و نیز ارائه مدل مطلوب تغییر داد.
استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: معرفی الگوی مطلوب بسیار دشوار است چراکه ما در نهادینه سازی فرهنگ سازی و جامعه پذیر کردن استفاده از رسانه ها دچار ضعف هستیم و از طرفی انتخاب الگو باید با انتخاب مخاطب انجام شود تا تأثیرگذار باشد و نیز در کنار این الگو و مدل ها، محصول منطبق با شاخص های اسلامی ارائه شود./844/پ202/ب5