۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۲۵۱۷۶۴
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت توجه به مسائل روز در فقه پژوهی

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این‌که در قبال مسائل روز که با آن مواجه می شویم، هیچ واکنش فقهی هر چند سطحی دیده نمی شود، گفت: بنابراین بررسی هایی در این خصوص باید صورت گیرد و فقها به این امر توجه داشته باشند.
2/ حجت الاسلام احمد مبلغي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی فقه پژوهی در جهان اسلام که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این که در حوزه فقه می توان تقسیمات متعددی داشت، گفت: بر اساس این تقسیم های مختلفی که در حوزه فقه وجود دارد، می توان به مدیریت پژوهش و یا شناخت حوزه های جدیدتر در فقه پژوهی پرداخت.

 

وی با اشاره به ضعف فقه در زمان، تصریح کرد: مسائلی که رخ می دهد از جمله خشونت، تکفیر و از این قبیل مسائل که به عنوان یک پدیده جهان اسلامی شده است، هیچ واکنش فقهی هر چند سطحی دیده نمی شود، بنابراین بررسی هایی در این باره باید صورت گیرد و فقها به این امر توجه داشته باشند. فقه جلوتر از زمان نیز صفر است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، با بیان این که فقه پژوهی برای آموزش، دروس و رشته های آموزشی باید متکی بر مطالعه فقه پژوهانه باشد، اظهار داشت: در این زمینه دچار نقص و کاستی هستیم و یک نوع تکرار و تقلید از رویه های جاری در فعالیت های آموزشی به چشم می خورد و البته رشته ها و سرفصل های جدیدی گاهی دیده می شود که کلیشه ای نیست اما مبتنی بر فقه پژوهی نیست بلکه سلیقه گرایی است.

 

رییس پیشین مرکز تحقیقات مجمع تقریب مذاهب اسلامی به فقه پژوهی در پس آموزش اشاره و اذعان کرد: این فقه پژوهی در کلاس های آموزشی و پایان نامه ها است که به صورت گسترده،  پایان نامه های اهل سنت به سوی فقه پژوهی جهت یافته است.

 

وی با بیان این که در ایران فقه پژوهی به صورت سنتی انجام می شود  و تأثیر اساسی را در فقه پژوهی ایجاد نمی کند، تصریح کرد: پژوهشگران حوزه فقه باید با توجه به مسائل روز تحقیق و نتایج خود را ارائه کنند، زیرا هم‌اکنون با پرسش‌های زیادی در حوزه فقه مواجه هستیم./1310/پ203/ب4

ارسال نظرات