۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۲۵۱۹۱۷
استاد حوزه علمیه:

انسان اگر فکر کند و عبرت بگیرد، تفکرش منجر به بصیرت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت امنای مؤسسه در راه حق با بیان این‌که بهترین شخص برای موعظه انسان، خود او است، گفت: انسان اگر فکر کند و عبرت بگیرد، تفکر او منجر به بصیرت می‌شود
آيت الله حاج سيد اسدالله مسعودي علوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله سید اسدالله مسعودی علوی، عضو هیأت امنای مؤسسه در راه حق، عصر جمعه در مراسم ترحیم ابوی شهید تقی زاده علوی در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان محمود بن امام باقر(ع) روستای دارالسیاده علوی کاشان، گفت: اگر انسان به وظایف خود به اقتضای شرایط موجود عمل کند، بنده خدا می شود.

 

وی افزود: زندگی دنیوی محدود و تمام شدنی است، اما زندگی بعد از مرگ ابتدای راه و مسافرتی است که آخر و برگشت ندارد، از این رو باید با دوری از گناه و حساسیت به حق الناس به فکر آخرت بود.

 

عضو هیأت امنای مؤسسه در راه حق با تأکید بر این که فقط نباید با ذکر گفتن برای مرگ آماده شد، گفت: انسان می تواند با یک قدم خیر، حتی با کاشتن یک درخت، توشه ای برای آخرت برداشته، از این رو حضرت موسی وقتی که می خواست خود را تربیت کند، شغل شریف چوپانی را برگزید و 10 سال به این شغل مشغول بود.

 

آیت الله مسعودی علوی گفت: روایت است که اگر عزرائیل برای گرفتن جان انسان آمد و شما درخت نهالی را برای کاشتن داشتی، درخت را غرس کن که این کار خیری است که بعد از مرگ برایش برکاتی را به همراه خواهد داشت.

 

وی با اشاره به این که انسان اگر فکر کند و عبرت بگیرد، تفکر او منجر به بصیرت می‌شود گفت: مرحوم نراقی انسان را به فکر در سخن و رفتار و چشم خود سفارش می کرد که مبادا خداوند را فراموش کنیم و رفتارمان با رفتار صحیح فاصله بگیرد.

 

انتظار فرج برای آبادانی زندگی دنیا اشتباه است

 

وی گفت: یکی از عبادات بزرگ انتظار فرج است اما انتظار به معنای آن نیست که از خداوند به خاطر گرانی تعجیل در فرج را خواستار شویم، چرا که پیامبر اسلام(ص) تمام تلاش خود را برای این کرد که به ما بفهماند می توانیم گل سر سبد جهان باشیم به شرطی که آلوده نشویم.

 

عضو هیأت امنای مؤسسه در راه حق با اشاره به این که انسان برای خوشگذرانی به دنیا نیامده است، گفت: خداوند بعد از خلقت انسان می فرماید «فتبارک الله أحسن الخالقین»، از این رو زمانی که پیامبر(ص) به معراج می رود، جبرائیل نمی تواند تا پایان راه او را همراهی کند و دلیل آن را انسان بودن پیامبر(ص) و نا محدود بودن برای اوج گیری ایشان عنوان می کند.

 

آیت الله مسعودی علوی گفت: دلیل ما از دعا برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) برای این است که دنیا را ظلم، بی حجابی و دروغ فرا گرفته است و زمینه برای حرکت در مسیر حقیقت فراهم نیست، از این رو در انتظار فرج هستیم تا امام عصر(عج) با ظهور خود زمینه را برای خوب بودن فراهم کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که انتظار فرج برای آبادی زندگی دنیوی اشتباه است، گفت: امام زمان(عج) مصلح، مربی و نشان دهنده راه مستقیم است که امیرمومنان(ع) را از انجام این امور بازداشتند.

 

بهترین شخص برای موعظه انسان، خود او است

 

وی افزود: از امام کاظم(ع) روایت است که از ما نیست کسی که هر شب به فکر خود نباشد، از این رو می توان با انجام یک وضو قبل از خواب و خواندن چند آیه از قرآن، تا صبح برای خود عبادت به ثبت برسانیم اما تنبلی ما را از انجام این امور حداقلی نیز باز می دارد.

 

عضو هیأت امنای مؤسسه در راه حق با سفارش به اندیشیدن در رفتار و کردار خود و استغفار از گناهان، گفت: بهترین شخص برای موعظه انسان خود او است که می تواند با حساب کشی از حرکت در مسیر خلاف جلوگیری کند، اما غفلت مانع از انجام این مهم می شود.

 

آیت الله مسعودی علوی گفت: در عید نوروز نباید با غرق شدن در خوشگذرانی ایام فاطمیه را فراموش کنیم، چرا که می توانیم با انجام امور عرف عید نوروز، ایامی خیر و همراه با ثواب نیز داشته باشیم.

 

در نوروز امسال نباید ایام فاطمیه کم رنگ باشد

 

وی با اشاره به این که شأن بشر اجلّ بر دل خوشی به سفره هفت سین است، افزود: محسنات عید نوروز نظافت کردن، دید و بازدید و کینه ها را فراموش کردن است که این امور انسان را درجه می دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: نوروز امسال نباید ایام فاطمیه کم رنگ و حضرت فاطمه زهرا فراموش شود، چرا که هرچه داریم از حضرت فاطمه زهرا(س) است و همه انبیا از ایشان هستند.

 

آیت الله مسعودی علوی همچنین با تأکید بر این که شهدا پرواز کردند و ما می توانیم با قدردانی خون شهدا و خدمت به خلق راه آن بزرگان را ادامه دهیم، گفت: دنیا را به گونه ای دیگر دوست داشته باش تا محبت خدا در دلت کم رنگ نشود.

 

آیت الله مسعودی یادآور شد: انسان آزاد و مختار به انجام هر کاری است اما باید بداند که برای انجام کارهای خود نیز باید پاسخگو باشد، از این رو باید توجه داشته باشیم که با کمک به نیازمندان اجر آن را خواهیم برد و با سنگ اندازی در مسیر دیگران، سزای آن را خواهیم دید.

 

استاد حوزه علمیه قم با سفارش به این که یاد مرگ باشیم و دنیا را دوست داشته باشیم اما با آگاهی از این که باید یک روزی دنیا را رها کرد و رفت، افزود: هرکاری را می خواهی انجام بده اما بدان که برای انجام آن بازخواست خواهی شد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
عالی
1
0