۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۲۵۲۰۶۸
عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور:

نوروز امسال را فاطمی برگزار کنیم

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور گفت: از مردم مؤمن و دوست دار ائمه اطهار(ع) در ایران اسلامی انتظار می رود امسال نوروز خود را با پس زمینه سبک و سیره فاطمی برگزار کنند.
فاطميه و نوروز

عباس کیفی بجستانی، استاد معارف و علوم دینی دانشگاه های خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار کرد: در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) قرار داریم و ضمن عرض تسلیت به همه پیروان و شیعیان اهل‌بیت(ع)، باید دانست که حضرت فاطمه(س) از خانواده‌ای بوده که قرآن بر آن خانواده نازل شده که این خود نشان دهنده جایگاه بسیار رفیع حضرت فاطمه زهرا(س) است.

 

وی افزود: خداوند در آیه «تطهیر» به پاکی حضرت فاطمه(س) شهادت و گواهی داده و حضرت فاطمه و فرزندانش جزو اهل‌بیت پیامبر اکرم(ص) هستند به همین دلیل می بایست همواره و در همه حال حرمت این خانواده معصوم حفظ شود.

 

عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور ادامه داد: امروز بانوان جامعه ما باید بیش از پیش سیره حضرت فاطمه(س) را به ویژه در بحث عفاف و حجاب در زندگی خود الگو قرار دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: عظمت حضرت فاطمه زهرا(س) به حدی است که کسی قدرت شناخت و رسیدن به مقام آن حضرت را ندارد و نمی‌تواند به شخصیت معنوی و الهی حضرت زهرا(س) برسد.

 

کیفی بجستانی در ادامه افزود: با توجه به مقارن شدن ایام فاطمیه و سالگرد شهادت این بانوی بزرگوار با عید باستانی، نوروز مردم باید حرمت ایام سوگواری بانوی دو عالم را حفظ کنند.

 

این مدرس دانشگاه گفت: با توجه به این تقارن از مردم مؤمن و دوست دار ائمه اطهار(ع) در ایران اسلامی انتظار می رود امسال نوروز خود را با پس زمینه سبک و سیره فاطمی برگزار کنند.

 

وی با اشاره به این که سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان الگویی کامل در جامعه اسلامی می تواند استفاده شود، تصریح کرد: در این زمینه لازم است سخنرانان و هیأت های مذهبی در ایام فاطمیه به بیان فضائل این بانوی بزرگوار بپردازند.

 

عضو جامعه قاریان قرآن کشور با تأکید بر الگو قرار دادن زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) در زندگی جوانان و زوجین، اظهار کرد: جوانان باید با شناخت و مطالعه زندگی ائمه اطهار(ع) علی الخصوص امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) زندگی خود را سر و سامان داده و آنان را سرمشق زندگی خود قرار دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: در نوروز امسال سفره حضرت زهرا(س) را در خانه دل خود پهن کنیم و همه خوبی های آن حضرت را بر سر این سفره قرار دهیم و از خداوند بخواهیم تا اخلاق و رفتار فاطمی و همه ویژگی های ائمه اطهار(ع) در وجودمان ملکه شود.

 

کیفی بجستانی افزود: این از برکات نوروز 94 به شمار می رود که خداوند نصیب ما کرده تا نام و یاد آن بانوی نمونه اسلام در ایام نوروز ورد زبان، محافل و منازل ما شود.

 

وی با بیان این که این موضوع را به فال نیک می گیریم، اظهار کرد: در ایام نوروز امسال استفاده کافی و مناسب را از ایام فاطمیه نیز ببریم و به گونه ای رفتار کنیم که حضور ما در هر جایی که هستیم، رنگ و بوی فاطمی داشته باشد.

 

این مدرس دانشگاه با اشاره به شخصیت والای زن از نگاه دین اسلام، حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه زهرا(س) را الگوی مناسب در رعایت عفاف و حجاب دانست و بر پیروی بانوان جامعه از رفتار و آداب ائمه اطهار(ع) تأکید کرد.

 

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان علی الخصوص شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاول را «فاطمیه اول» می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را «فاطمیه دوم» می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم های ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می شود.

 

لازم به یادآوری است، بنا به اعلام ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی کشور، امسال برنامه های ایام فاطمیه اول در روزهای دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم اسفندماه به مدت سه روز برگزار شد و ایام فاطمیه دوم نیز از دوم فروردین ماه سال جدید تا پنجم این ماه به مدت شش شبانه روز تعیین شده است./9314/ت302/ب5

 

ارسال نظرات