۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۵۲۳۴۰
آیت‌الله مجتهد شبستری:

چهارشنبه سوری در متون دینی موضوعیتی ندارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که چهارشنبه سوری هیچ امتیازی نسبت به سایر روزهای سال ندارد، گفت: چهارشنبه سوری در متون دینی موضوعیتی ندارد.
آيت الله شبستري

آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با ابراز تأسف از وجود برخی سنت های غلط در میان اقشار مختلف مردم، اظهار داشت: متأسفانه برخی از این آداب و رسوم غلط ریشه در فرهنگ غربی و غیرایرانی اسلامی دارد، که هیچ ارزشی و فایده‌ای به حال جامعه ندارد.

 


وی ادامه داد: انجام برخی هجویات در شب یلدا، صرف مخارج غیر ضروری و خرید دسته گل های گران قیمت در مجالس ترحیم و همچنین برخی سنت های غلط در چهارشنبه سوری و سیزده بدر از جمله عرف های نابجا در جامعه است که باید برای آنها جایگزین های متناسب با شرع اسلام قرار داده شود.

 


نماینده خبرگان رهبری با بیان خرافی بودن چهارشنبه سوری، خاطرنشان کرد: چهارشنبه سوری در متون دینی موضوعیتی ندارد و افزون بر آن ضررهای اجتماعی و اعتقادی و مضرات جانی و مالی به بار می آورد، هر ساله صدها نفر به علت آتش‌بازی‌های بی‌مورد و انجام برخی امور غلط ضررهای جبران ناپذیری را به خانواده‌ها وارد می کنند.

 


امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که چهارشنبه سوری هیچ امتیازی نسبت به سایر روزهای سال ندارد، تصریح کرد: در دوران محمدرضا شاه پهلوی به جهت احیای آیین زرتشتی و آتش پرستی و همچنین برای برچیدن اسلام، تلاش‌هایی برای نهادینه کردن چهارشنبه سوری صورت گرفته است.

 


آیت الله شبستری با بیان این‌که تقلید کورکورانه از برخی بدعت‌ها و سنت‌های غلط شایسته فرد مسلمان و شیعه پیرو مکتب اهل بیت نیست، افزود: متأسفانه بعد از گذشت 36 سال از انقلاب اسلامی همچنین سنت غلط چهارشنبه سوری وجود دارد و برای از بین بردن آن مستلزم کار فرهنگی اساسی هستیم./935/ت302/ب4

ارسال نظرات