۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
کد خبر: ۲۵۲۴۶۴
همزمان با سالگرد شهادت دخت نبی مکرم اسلام؛

اجتماع بزرگ فاطمیون در اسفراین برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ همزمان با سالگرد شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) اجتماع بزرگ فاطمیون مطابق آیین دیرینه سنتی در محل حرم مطهر امامزاده حمزه بن موسی(ع) استان خراسان شمالی برگزار می شود.
اجتماع فاطميون در اسفراين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، سه شنبه چهارم فروردین ماه سال 94 همزمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در قرن یازدهم هجری قمری، بر اساس سنتی دیرینه و مذهبی، اجتماع بزرگ فاطمیون با شرکت ارادتمندان، محبان و عاشقان اهل بیت(ع) در جوار حرم مطهر امامزاده حمزه بن موسی(ع) روستای دهنه شیرین و مقصودآباد شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی برگزار می شود.

 

در این آیین معنوی و سنتی هزاران نفر از عزاداران حضرت فاطمه(س) از روستاها و شهرهای اطراف در قالب کاروان ها و هیئات مذهبی با پای پیاده خود را به این امامزاده رسانده و در این محل به صورت دسته جمعی به عزاداری شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) می پردازند.

 

حجت الاسلام محمد خانی، سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی(ع) در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار رسا با اشاره به این که اجتماع بزرگ فاطمیون در سالگرد شهادت بزرگ بانوی دو عالم برگزار می شود، افزود: این همایش همزمان با اجرای طرح ملی سوگواره یاس نبوی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در بقاع متبرکه سراسر کشور، در محل این امامزاده برگزار خواهد شد.

 

وی، هدف از برگزاری این برنامه مذهبی را تجلیل و بزرگداشت مقام حضرت فاطمه زهرا(س) دانست و گفت: همایش مزبور از ساعت 9 صبح روز سه شنبه آغاز شده و تا ساعت 14 این روز ادامه خواهد داشت.

 

به گفته حجت الاسلام خانی، در همایش بزرگ فاطمیون امامزاده حمزه بن موسی(ع) سخنرانان و مرثیه سرایان به بیان فضائل و سجایای اخلاقی آن حضرت می پردازند و سخنران محوری مراسم نیز حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: در این آیین مذهبی و سنتی از صبح روز شهادت حضرت فاطمه(س) چند هزار نفر از عزاداران و عاشقان آن حضرت در قالب هیئات مذهبی و کاروان های پیاده، مسیری 10 الی 14 کیلومتری را از شهر صفی آباد و روستاهای قنبرباغی، گسک، دهنه شور، نظر آباد، قارضی و ... شهرستان اسفراین به سوی امامزاده حمزه(ع) پیموده و در این مکان مذهبی برای شهادت دخت پیامیر اکرم(ص) به صورت تجمیعی به عزاداری و سوگواری خواهند پرداخت.

 

به گفته وی در این مکان برنامه های سخنرانی، مداحی مداحان برگزیده، سینه زنی و ... با حضور هزاران نفر از عزاداران به صورت ویژه برگزار می شود.

 

سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی(ع) در ادامه گفت: حرم مطهر حضرت حمزه بن موسی(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) و به روایاتی از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در روستای دهنه شیرین در دهستان صفی آباد از بخش بام و صفی آباد شهرستان اسفراین و در فاصله 90 کیلیومتری از شهر اسفراین واقع شده است.

 

به گفته وی، آستان مقدس این امامزاده جلیل القدر در فهرست بقاع متبرک میراثی قرار دارد و به شماره 5151 و کد 15663 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان علی الخصوص شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاول را «فاطمیه اول» می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را «فاطمیه دوم» می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم های ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می شود.

 

لازم به یادآوری است، بنا به اعلام ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی کشور امسال برنامه های ایام فاطمیه اول در روزهای دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم اسفندماه 93 به مدت سه روز برگزار شد و ایام فاطمیه دوم نیز از دوم فروردین ماه سال جدید تا پنجم این ماه به مدت شش شبانه روز تعیین شده است./9314/ت302/ب5

 

ارسال نظرات