۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۲۵۲۴۷۳
همزمان با سراسر کشور؛

طرح ملی آرامش بهاری در امامزاده های شاخص خراسان شمالی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ طرح ملی آرامش بهاری به همت نهاد اوقاف و امور خیریه همزمان با سراسر کشور در 29 امامزاده شاخص استان خراسان شمالی آغاز شد.
طرح آرامش بهاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از صبح پنج شنبه 28 اسفند ماه و در آستانه فرا رسیدن تعطیلات نوروزی، طرح ملی آرامش بهاری در استان خراسان شمالی در 29 امامزاده و بقعه متبرکه شاخص شهرستان های هشت گانه این استان با عاملیت نهاد اوقاف و امور خیریه آغاز شد.

 

در این طرح که با مشارکت 43 مبلّغ اعزامی از حوزه علمیه قم و مدارس علمیه خراسان شمالی در امامزاده های استان برگزار می شود، خدماتی از قبیل برگزاری آیین لحظه تحویل سال نو، پاسخگویی به سؤالات و شبهات شرعی مسافران و زائران، مشاوره خانواده، غرفه کودک و نوجوان، غرفه امر به معروف و نهی از منکر، خیمه وقف در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و هدایت واقفان به سوی نیازهای روز جامعه، امکان اسکان موقت زائران، نمایشگاه های فرهنگی، مسابقات قرآنی، توزیع بسته‌های فرهنگی، اجرای سخنرانی، ارائه مشاوره‌های قرآنی، برگزاری ادعیه، برپایی نماز جماعت و غیره ارائه می شود.

 

این طرح که برای چهارمین سال پیاپی همزمان با ایام عید نوروز و تعطیلات ابتدای فصل بهار در امامزاده ها و بقاع متبرکه شاخص و بین راهی خراسان شمالی برگزار می شود تا پانزدهم فروردین ماه سال آتی به منظور خدمات رسانی به زائران و مسافران ادامه خواهد داشت.

 

طرح ملی آرامش بهاری از پنج سال پیش در راستای عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی از سوی اوقاف و امور خیریه آغاز شده و هدف از اجرای آن نیز ایجاد آسایش برای زائران و مسافران نوروزی، بهره برداری معنوی از فضای امامزاده ها و بقاع متبرکه، معرفی امامزادگان و ترویج فرهنگ وقف، فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف مذهبی و اجتماعی و غیره است.

 

در اجرای طرح آرامش بهاری در 29 امامزاده خراسان شمالی، امامزاده های محل اجرای طرح با توجه به شمار زائران پیش بینی شده به سه دسته سطح یک، دو و سه تقسیم بندی شده اند که در امامزاده های سطح یک، یک مبلّغ، در امامزاده های سطح دو، دو روحانی و در امامزاده های سطح سه نیز با توجه به میزان جمعیت، سه، چهار و یا پنج روحانی فعالیت می کنند.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی امروز در مراسم آغاز طرح آرامش بهاری استان، اظهار کرد: یکی از ویژه برنامه های این طرح برگزاری آیین لحظه تحویل سال در امامزاده های استان است که از ساعت 10 شب فردا( جمعه) آغاز می شود.

 

به گفته وی این مراسم ابتدا با قرائت خطبه حضرت زهرا(س) یا فدکیه آغاز شده و سپس قاریان برجسته استانی به تلاوت قرآن می پردازند و در زمان تحویل سال نیز دعای تحویل سال قرائت می شود و پس از آن پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب پخش خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به تقارن ایام نوروز امسال با ایام شهادت حضرت زهرا(س)، تصریح کرد: هیأت امنا و خادمین 29 امامزاده محل اجرای طرح آرامش بهاری در استان خراسان شمالی به این مناسبت امسال سفره هفت سین فاطمی برگرفته از القاب حضرت زهرا(س) شامل سلیمه، سیده النساء، سرالله، سرالعظمه، سعیده ، ساجده و سماویه را در این امامزادگان پهن می کنند که معانی و توضیحات کامل این القاب نیز در این قالب به مردم و زائران ارائه خواهد شد.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: همچنینامسال نیز همچون سال گذشته اقامتگاه های امامزادگان استان برای اسکان مسافران نوروزی در قالب طرح آرامش بهاری در نظر گرفته شده است.

 

گفتنی است، در ایام نوروز سال 93 طرح ملی آرامش بهاری در 31 بقعه و امامزاده شاخص استان خراسان شمالی برگزار شد که در ایام برگزاری آن بیش از 50 هزار زائر و مسافر در این طرح شرکت کردند. در استان خراسان شمالی که در مسیر تردد زائران حرم علی بن موسی الرضا(ع) و گردشگران شمال کشور واقع شده، 156 امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده وجود دارد./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات