«سونی» با لشکر سرگرمی وارد میشود

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، در سالهای اخیر با رشد سرسامآور صنعت بازیهای رایانهای و رسانههای تعاملی و ارائه کنسولهای جدید نگاه به این صنعت وکنسول ها از ابزاری برای سرگرمی صرف به وسیلهای برای تأمین تمام نیازهای خانواده تبدیل شده است تا با ارائه سبک زندگی متفاوت خانه و خانواده متفاوت در سبک زندگی بازار پر سود این حوزه را به تسخیر خود در آورند.
هرکنسول بسته به نوع کارایی و سیاستهای کلان شرکت تولیدکننده آن برای یک جامعه مخاطب و یک نوع خاص واختصاصی شده از سبک زندگی مبتنی برخانه طراحی شده است. در این بین در نسل حاضر سه شرکت بزرگ در حوزه سخت افزار ونرم افزار وبازیهای رایانهای در تلاشاند، تا با ارائه سبک زندگی متفاوت خانه و خانواده متفاوت در سبک زندگی بازار پر سود این حوزه را به تسخیر خود در آورند. در این نوشتار به سبک زندگی مورد نظر در کنسولهای سونی میپردازیم:
کمپانی سرگرمی سونی
شرکت سونی یکی از بزرگترین شرکتهای چندخوشهای و چندملیتی ژاپنی است که دفتر مرکزی آن در شهر میناتو، توکیو قرار دارد و تمرکز فعالیتهای آن بر روی ارائه خدمات رسانهای، سرگرمی، بازیهای رایانهای، تجهیزات و وسایل الکترونیکی و خدمات مالی است.
سونی وارد میشود
ورود شرکت سونی به صنعت بازیهای رایانه در نسل پنجم کنسولها و با کنسول Play Station ایستگاه بازی) در سال 1995 شروع شد. این شرکت با هدف سرگرمسازی و ارائه خدمات سرگرمی وارد رقابت با کنسولهای زمان خود شد. داشتن دست برتر در تکنولوژی و امکانات رسانهای متعدد، به دستیابی این کنسول به موفقیتهای بسیاری منجر شد. در سال 2000، شرکت سونی با ارائه کنسول نسل ششمی 2 Play Station ادامه موفقیتهای خود درزمینه بازیهای رایانهای را ادامه داد. سونی در این نسل با موفقیتی که دیسکهای DVD برای آن کنسول به همراه آورد، موفق به فروش بیش از صد میلیون کنسول 2 Play Station در سراسر جهان شد.
قدرت سخت، نرم
کنسولهای سونی همیشه برای این شرکت ابزاری برای پیشبرد اهداف تجاری بوده است. سونی با هدف اشغال بازار کالاهای زندگی روزمره دست به تولید محصولات گستردهای زده است. این کمپانی از تولید محصولات آشپزخانه (مانند یخچال، پلوپز) تا تولید موسیقی و فیلم سینمایی و تولید دیسکهای سخت، حتی بازیهای رایانهای، گستره فعالیتهای کمپانی خود را گسترش داده است. تا قبل از ارائه اندیشههای نو توسط مایکروسافت (اشغال نرمافزاری خانه توسط یک سختافزار) سونی بهدنبال اشغال خانهها بهصورت سختافزاری بود و با صرف هزینههای بسیار، این امر را محقق کرد بود. با شروع نسل هفتم کنسولها و افزایش جایگاه رسانههای دیجیتال در زندگی مردم، سونی با درسگرفتن از شکستهای کمپانیهای دیگر و با نگاه به رفتار دیگر کمپانیها در تولید کنسول در سال 2006 سومین کنسول خود 3 Play Station را برای رقابت در نسل هفتم روانه بازار کرد.
روح سخت
پلی استیشن 3 دارای دوبعد سخت افزاری و نرمافزاری میباشد در بعد سختافزاری خود کنسول و دوربین آن Ps Eye میباشد در بعد نرمافزاری شبکه PlayStation Network که به اختصار آن را (PSN) مینامند و خدماتی از قبیل IP TV انجام بازیها به صورت آنلاین خدمات خرید اینترنتی بازیها (دانلود بازی بروی هارددیسک) سختافزار کنسول 3 PlayStation برای استفاده مشترک با دیگر لوازم ساخت سونی هماهنگ شده تا بتواند اشغال فیزیکی را در خانه رغم بزند و سونی برای دور نماندن از قافله پرسود نرمافزار به توسعه PSN مبادرت کرد.
هدف اشغال، اشغال هدف
شرکت سونی برای رسیدن به هدف خود، یعنی اشغال فیزیکی خانه و بهدست آوردن سود بیشتر با هدفگذاری بر سبک زندگی فردگرا که در آن هر فرد یک خانه شخصی و لوازم اولیه زندگی شهری بهصورت شخصی دارد، بهدنبال فروش بیشتر لوازم خود به این افراد است. در تبلیغات این شرکت شعارهایی مانند خانهای به سبک سونی نیز دیده میشود و در تمامی کمپینهای تبلیغاتی از یک خانه که با لوازم ساخت شرکت سونی پرشده، سعی در ارائه این تصویر به ذهن مخاطب دارد.
اینگونه خانهها بهطور معمول میزبان یک نفر است؛ بههمینجهت فضای کم را همراه دارد. برای بهبود زندگی فردی و بزرگتر جلوهدادن فضای زندگی در اینگونه خانهها بیشتر شاهد آشپزخانههای اُپن و سرویسهای بهداشتی به همین شکل هستیم تا فرد دچار وحشت از فضای گرفته خانه نشود. کمصدابودن، یکی از گزارههایی است که سونی در تبلیغات خود بسیار به آن اشاره میکند که این خود، از گزارههای مهم در خانههای مجردی است.
کنسول سونی نه برای اشغال حال (اتاق نشیمن) خانههای بزرگ بلکه برای اشغال خانههای کوچک و مجردی و اتاقهای فردی طراحی شده و برای نیل به این هدف حتی سونی یک LCD مخصوص 3 PlayStation و PlayStation 4 طراحی کرده و عینکهای مخصوصی به نام Virtual Reality Headset که این عینک واقعیت مجازی که امکان استفاده از آن در این کنسولها قرار دارد.
مدل سونی برای نسل هفتم
کنسول PlayStation 3 از فعالترین کنسولها در نسل هفتم است. این کنسول براساس مدل زندگی انسان ژاپنی و ساختار اجتماعی تفردگرایی و اتصال به جامعه مجازی طراحی شده است. ارائه این کنسول بههمراه یک دسته و عرضه تلویزیونهای مخصوص برای این کنسول آن را مناسب خانههای تک ساکن و خانوادههای تک والدینی میکند. از شاخصترین خصوصیات این کنسول، هدفگذاری برای مخاطب با سن بالا است (افراد +18). ارائه بازیهای انحصاری با محوریت خشونت و مسائل جنسی، بسیاری از بازیهای انحصاری این کنسول از قابلیت بازی CO – UP بازی بهصورت دو نفری و چند نفره پشتیبانی نمیکند.
شعار سونی در این کنسول"Play, Create, Share" بازیکن و ایجادکن و به اشتراکبگذار؛ شکل گرفته. در طراحی سختافزار کنسول قابلیتهایی مثل نور کم بازیها (موتور پردازش نور در کنسول اینگونه طراحیشده) و خدمات PSN، مانند ضبط برنامههای تلویزیون روی هارد و ارائه خدمات تلویزیونی برای بزرگسالان (شبکههای پرونوگرافی) قرار دارد که تمامی آن به دنبال جذب مخاطب بزرگسال است.
سبک زندگیای که این کنسول براساس آن طراحی شده سبک زندگی مردم ژاپن در چند دهه گذشته است. کنسول PlayStation 3 را شاید یکی از ژاپنیترین محصولات این کمپانی بتوان نام برد. یک سامورایی واقعی، قدرت سخت افزاری و ارائه نرم افزارهای با کیفیت، و سبک زندگی که این کنسول بر اساس آن طراحی شده است، راه سونی را برای موفقیت در این نسل باز کرد.
کشور ژاپن بهدلیل حالت جزیرهای خود، از کشورهای جالب توجه در جهان بوده و فرهنگهای متعددی دارد. فرهنگ شینتو در برهههای مختلف با تأثیرگرفتن از دیگر ملل خود را ارتقا داده است. این فرهنگ ابتدا تحت تأثیر تفکر چینی کنفسیوس و در چند قرن بعد، تحت تأثیر فرهنگ استعمارگران انگلیسی قرار گرفت. تا قبل از جنگ جهانی اول، ژاپن کشوری سنتی بود؛ اما با تحولات رخداده در این برهه زمانی و ورود مستشاران انگلیسی بهخصوص در عرصه نظامی، ژاپن بهسمت یک تغییر فرهنگ تدریجی و به یک کشور با فرهنگ دوگانه آنگلوساکسون/ شینتوایست شده، تبدیل شده است.
فرهنگ امروز مردم ژاپن در بسیاری از مفاهیم تناقض سنتی و مدرن دارد. رگه اثر خود را بر کنسول سونی گذاشته، برخی هدفگذاریهای تجاری نیز منجر به حرکت سونی بهسمت طراحی کنسول 3 Play Station براساس تفردگرایی و خانههای تک ساکن است که در ژاپن و در بسیاری از کشورها پیشرفته مرسوم شده است.
پلی استیشن 3 بر اساس تفردگرایی و خانههای تک ساکن، که در ژاپن و در بسیاری از کشورها پیشرفته مرسوم هستند، طراحی شده است.
شروع چهارمین ایستگاه
با شروع نسل هشتم، کنسولهای سونی از 4 PlayStationرونمایی کرد. این کنسول بسیاری از خصوصیات کنسول نسل هفتم را به ارث برده و در بسیاری از موارد آن را ارتقا داده است؛ اما تحول اصلی در این کنسول رسیدن به مفهوم خدماترسانی به هر مخاطب با سلایق متفاوت است. سونی تمام ظرفیتهای خود دراینزمینه را بهکارگرفته تا بتواند شبکههای تلویزیونی و خدمات پخش زنده برنامهها را روی کنسول خود قرار دهد. عرضه بازیهای انحصاری و قابلیت اتصال به کنسول دستی و تبلتها، یکی از این تغییرات است. سونی در نسل هشتم نهتنها مخاطبان قبلی خود را حفظ کرده، بلکه با ارائه خدمات بهینهتر قصد دارد دیگر مخاطبان را با تطبیق نیازهایشان با قابلیت کنسول خود جذب آن کند.
سخن آخر
سونی این روزها جشن بیست سالگی خود را برگذار میکند. رفتار سونی در نسل هفتم و هشتم کنسولها را میتوان بهطور کامل متأثر از کنسول مایکروسافت دانست. سونی با تقلید از کنسولهای مایکروسافت وارد یک رقابت سخت با این شرکت شد که به جنگ کنسولها معروف است. این جنگ شامل درگیریهایی در حوزه سختافزار و میزان فروش کنسول و در حوزه نرمافزاری که شامل نرمافزار انحصاری بازیهای انحصاری و میزان فروش آنهاست، شد. پشتیبانی بلوری توسط کنسول 3 Play Station موجب شد که این شرکت جنگ فرمتها را برنده شده و همین موضوع سود سرشاری را نصیب سونی کرد که خود، بزرگترین هدف سونی در نسل هفتم کنسولها بود. در نسل هشتم نیز سونی برای تسلط بر ارائه محصولات دیجیتالی وارد رقابت میشود که پیروزی یا شکست آن بر آینده سیستمهای دیجیتالی تأثیر خواهد گذاشت./998/د101/ح
منبع: راسخون