۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۲۵۲۷۳۵
حجت‌الاسلام عالی تبیین کرد؛

نقش ولایت در قبولی اعمال

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عالی در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در تبیین سبک زندگی دینی ریشه همه خوبی ها را «اهل بیت» و ریشه تمام بدی ها و منکرات را «شیطان» عنوان کرد.
حجت‌الاسلام عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مسعود عالی، کارشناس دینی رسانه ملی امشب در حرم مطهر رضوی به تبیین سبک زندگی دینی پرداخت و گفت: معروف و منکر، زشتی و زیبایی ها، خوبی ها و بدی ها ظاهر و باطنی دارند؛ ظاهر معروف همان خوبی ها همچون صله رحم، محبت، صداقت و منکرات نیز بدی ها و گناهانی چون دروغ، تهمت و حرام خواری است.

 

وی تصریح کرد: لایه باطنی، عمیق و در حکم ریشه رفتار است، این لایه صفات خوب یا صفات بد انسان است؛ به عبارتی صفات خوب ریشه اعمال و رفتار خوب و نیکو و صفات بد ریشه اعمال و رفتار ناپسند است.
 
 
کارشناس دینی رسانه ملی افزود: انسان دارای صفت غیرتمند، چشمانش را از گناه پاک نگه می دارد زیرا همانطور که دوست ندارد کسی ناموسش را ببیند، او نیز ناموس مردم را دنبال نمی کند؛ یا انسان شجاع و دارای عزت نفس به غیبت و تهمت روی نمی آورد و با شجاعت و رو در رو به انتقاد از طرف مقابل می پردازد.
 
 
وی با بیان این که اخلاق زشت انسان همانند مزرعه گناه است، گفت: در طرف مقابل صفات بد و زشت مثل حسد، تکبر، طمع، حرص و غیره سبب ایجاد ده ها گناه در انسان می شود. برای مثال انسانی که به صفت حسادت آلوده است، برای زمین زدن طرف مقابل از گناهانی همچون غیبت، دروغ، تهمت، آزار و اذیت و غیره استفاده می کند.
 
 
حجت الاسلام عالی گفت: در برخی از خانواده ها برخلاف والدین که رفتار دینی دارند، فرزندانی به دور از رفتار دینی و گاه ضد دینی تربیت می شوند و در مقابل در برخی دیگر از خانواده ها که والدین رفتار دینی ندارند، فرزندانی با رفتار دینی تربیت می شوند؛ این موضوع علل زیادی دارد.
 
 
این مبلغ حوزوی عنوان کرد: یکی از مهم ترین دلایل این موضوع که والدینی که رفتار دینی دارند، افرادی بد اخلاق و به دور از اخلاق دینی هستند؛ در این خانه فرزندان نماز، روزه و واجبات را مشاهده اما آثار این واجبات را لمس و مشاهده نمی کنند در نتیجه از دین و دین داری فاصله می گیرند؛ در مقابل خانواده هایی که رفتار دینی ندارند، از اخلاق دینی و خوب برخوردارند و با این اخلاق نیکو فرزندانشان را تربیت می کنند؛ در نتیجه این اخلاق دینی فرزندان را به مرور زمان به سمت رفتار دینی سوق می دهد.
 
 
کارشناس دینی رسانه ملی ادامه داد: از دیگر ریشه های رفتار نیک و اسلامی به تولی به ولایت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مربوط می شود، در واقع انسان زیر چتر و حمایت اهل بیت(ع) است که به رفتار و کار خوب و خیر می پردازد و در مقابل تمام بدی ها از تولی به ولایت شیطان سرچشمه می گیرد.
 
 
وی با بیان این که بدون ولایت هیچ کار انسان حتی قرآن خواندن هم ارزشی ندارد، گفت: البته مستضعفان فکری که حق به آن ها منتقل نشده است از این بحث خارج هستند اما آن هایی که با آگاهی و عمداَ و به دلیل تعصبات در مقابل ولایت ایستادند، قرآن و نماز خواندنشان هم شیطنت است.
 

حجت الاسلام عالی خاطرنشان کرد: آخرین لایه رفتارهای نیک و ریشه تمام خوبی ها خود پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و ریشه تمام بدی ها خود شیطان است؛ امام صادق(ع) در روایتی بالاترین معروف را پیامبر(ص)، امام علی(ع) و سایر ائمه(ع) معرفی کرده و از شیطان های انسانی که در مقابل امیر مومنان(ع) ایستادند به عنوان بدترین منکر یاد می کنند./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات