۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۲۵۲۹۵۷
آیت‌الله امامی کاشانی:

غربی‌ها به عهد خود در مذاکرات هسته‌ای پایبند باشند

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه تهران ارتقای علمی کشور، اقتصاد مقاومتی، ملت ایران و تیم مذاکره کننده را از عوامل موفقیت در مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد و از 1+5 خواست به عهدی که در این مذاکرات بسته‌اند پایبند باشند و ننگ عهدشکنی را در تاریخ خود ثبت نکنند تا جمهوری اسلامی ایران به عهد خود پایبند بماند.
نماز جمعه تهران به امامت آيت الله امامي کاشاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 که شب گذشته اعلام شد، آن را موفقیت برای ملت ایران دانست و گفت: ماهیت این بیانیه چارچوب کلی است و جزئیات بعدا صادر خواهد شد.
 
وی در ادامه چارچوب مذاکرات را عالی و اساسی دانست و تصریح کرد: دنیای غرب ایران را به داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در رابطه با مسائل کشور، صنعت، تکنولوژی، نیازهای اساسی پذیرفت چیزی که اول در قرارداد نبود و تیم مذاکره کننده گفتند که این حق لازم را که در قراردادهای انرژی برای تمام کشورها است، پذیرفتند.
 
خطیب نماز جمعه تهران با بیان این‌که ایران می‌تواند در تمام مراحل، انرژی هسته‌ای در حد صلح آمیز داشته باشد، اما جزئیات در سه ماه آینده مطرح می‌شود، گفت: براساس این بیانیه تحریم‌ها به صورت کلی لغو می‌شود نه تعلیق و آنها که لغو را قبول نداشتند پذیرفتند اما سیر لغو چگونه است بستگی به صحبت‌ها و مذاکرات بعدی دارد.
 
وی ارتقای علمی کشور را از عوامل موفقیت در مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد و گفت: ایران و نظام جمهوری اسلامی از رشد و ارتقای علمی که پیدا کرده است در دنیا وضع بسیار عالی دارد، ایران در صنعت، مباحث نظامی و سیاسی به کشوری تبدیل شده که در دنیا برای سخن گفتن حرف دارد و دنیا برای او جا باز کرده است.
 
آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی از دیگر عوامل موفقیت در مذاکرت هسته‌ای است که رهبر معظم انقلاب بر آن تکیه کردند و حتی در سخنرانی اول سال نو در جوار مرقد مطهر علی بن موسی الرضا(ع) بر آن تأکید داشتند.
 
وی با اشاره به سخنان شب گذشته رییس جمهوری آمریکا که به دروغ گفت ما توانستیم ایران را قانع کنیم که دست از انرژی هسته‌ای بردارد، اظهار داشت: هرچند اوباما از فتوای رهبر معظم انقلاب نام برد که دستیابی به سلاح هسته‌ای را حرام دانسته‌اند، اما نباید از عبارت نادرست ما توانستیم ایران را قانع کنیم استفاده می‌کرد.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که ایران به هیچ عنوان به دنبال سلاح هسته‌ای نبود و تنها دستیبابی به انرژی هسته‌ای را درباره مسائل علمی می‌خواست نه سلاح هسته‌ای که کار دنیای استکبار است، گفت: رییس جمهوری آمریکا می‌گوید توانستیم ایران را با کمک گرفتن از اروپایی‌ها و چین و روسیه پای میز مذاکره بیاوریم و به توافق خوبی دست یابیم.
 
وی خطاب به رییس جمهوری آمریکا و دولت‌های غربی، ادامه داد: ایران اسلامی اگر پای میز مذاکره آمد برای تحریم شما نبود بلکه خواست به دنیا نشان دهد ایران اهل منطق است و نظام جمهوری اسلامی ایران حرف اساسی می‌زند و از حق شرعی، علمی و قانونی خود دفاع می‌کند و کارهای دشمنان ظالمانه است.
 
آیت‌الله امامی کاشانی در ادامه خطاب خود، تصریح کرد: رییس جمهوری آمریکا و همه کسانی که طرف مقابل مذاکرات هستند با ایران پیمانی بسته‌اند و آن پیمان این است که ایران در این چهارچوب تمام آنچه گفته است را رعایت و به عهد عمل می‌کند شما هم به عهدتان عمل کنید که اگر عمل نکردید و آن را شکستید ناچار ایران خواهد شکست و نگویید چرا شکست.
 
وی اظهار داشت: شما با عهدشکنی و پیمان‌شکنی این ننگ را در تاریخ خود ثبت نکنید؛ اگر به عهد خود وفا کردید ایران هم به عهد خود وفادار است؛ البته به سراغ حرف‌های بی‌اساس همچون حمایت ایران از تروریست هم نروید که حمایت از سوریه و عراق و حمایت از مردم و یک کشور که شرعا و قانونا نظام دارند، حمایت از تروریسم نیست.
 
خطیب نماز جمعه تهران با بیان این‌که غربی‌ها از مسأله آزادی، قوه قضائیه و حرف‌های بی‌اساس هم سخنی به میان نیاورند، گفت: اگر چنین عمل کردید ایران هم بر سر عهدش پایدار است و عهد را نمی‌شکند که نظام جمهوری اسلامی بر فضائل و مکارم اخلاق استوار است، پیمان‌شکنی کار استکبار است نه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران.
 
وی همچنین از ملت ایران و تیم مذاکره کننده به عنوان دیگر عوامل موفقیت در مذاکرات هسته‌ای نام برد و ابراز کرد: ملت ایران متحد، منسجم و یک صدا است و با این تفکر دینی و با این اخلاق سیاسی و اجتماعی و با آن انسجام و وحدتی که دارد می‌تواند کار را پیش ببرد.
 
آیت‌الله امامی کاشانی با بیان این‌که ولی امر مسلمین مهم‌ترین عامل در موفقیت‌های پیش‌روی نظام جمهوری اسلامی ایران و پشتوانه این عوامل موفقیت است، بیان داشت: ولی فقیه در عصر غیبت مقامی براساس تقوا، فقه و عدل و در رابطه با حجت و ولی خدا است و مسأله ولایت فقیه برای ارتقاها، تکنولوژی‌ها و ارزش‌های علمی و انسجام و وحدت اصل است.
 
وی بر داشتن وحدت در زیر چتر ولایت تأکید کرد و افزود: این ولایت آن ولایت و حکومتی نیست که ارسطوها و قوانین مختلف نقل کردند درباره حکومت‌ها و انواع حکومت‌ها، بلکه تافته جدابافته‌ای است که از ولایت الهیه کلیه نشأت گرفته و امروز امام زمان(عج) در روی زمین این خیمه را نگه داشته است.
 
خطیب نماز جمعه تهران در پایان با بیان این‌که تیم مذاکره کننده با تلاش شبانه‌روز و خستگی‌ناپذیر در این مذاکرات مقاومت کردند به رییس جمهور به ویژه دکتر ظریف وزیر امور خارجه تبریک و خسته‌ نباشید گفت و اظهار داشت: نصر از طرف خدا است و خدا نصرش را به دست انسان‌های شایسته به وجود می‌آورد./920/پ201/ج

 

ارسال نظرات