۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۲۵۳۰۸۳
در قالب طرح آرامش بهاری صورت گرفت؛

حضور 60 هزار زائر نوروزی در امامزادگان خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در ایام تعطیلات نوروز امسال و در قالب طرح های آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی بیش از 60 هزار مسافر نوروزی حرم مطهر امامزادگان این استان را زیارت کردند.
طرح آرامش بهاري

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از بازدید و زیارت بیش از 60 هزار مسافر نوروزی از اماکن مقدس و بقاع متبرک استان در طول ایام تعطیلات نوروزی خبر داد و افزود: زیارت این تعداد زائر از امامزادگان استان در قالب طرح های آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی صورت گرفته است که همزمان با ایام فاطمیه و نیمه نخست فروردین ماه در امامزاده های شاخص و بین راهی استان برگزار شد.

 

وی با یادآوری این که در تعطیلات نوروزی سال گذشته، حدود 50 هزار نفر از امامزادگان و بقاع متبرک استان بازدید و زیارت کرده بودند، اضافه کرد: شمار زائران نوروزی امامزادگان استان در سال جاری به نسبت تعطیلات نوروزی سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: بیشترین بازدید مسافران و زائران از امامزادگان خراسان شمالی مربوط به بقاع متبرکه بین راهی و واقع شده در مناطق تفریحی و گردشگری استان از جمله حرم مطهر امامزاده سیداسماعیل(ع) باباامان بجنورد، امامزاده ابراهیم(ع) روستای انصار در شهرستان مانه ‌وسملقان، امامزاده حمزه رضا(ع) شیروان و امامزاده جعفر(ع) روستای سیاهدشت شهرستان فاروج است.

 

وی، اجرای طرح های آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی در امامزاده های استان و برگزاری برنامه های متنوع در قالب این دو طرح را از جمله دلایل افزایش شمار زائران و بازدیدکنندگان از امامزادگان و بقاع متبرک استان برشمرد.

 

به گفته این عضو شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی، فضاسازی مناسب و معنوی، برپایی نماز جماعت، برگزاری دعا و سوگواره یاس نبوی، ایجاد غرفه های نمایشگاهی، فراهم کردن سیستم های گرمایشی و سرمایشی، مهیا کردن امکان اسکان موقت و استراحت زائران در امامزادگان و غیره از دیگر دلایل استقبال بیشتر مسافران و زائران برای حضور در این اماکن مقدس در استان خراسان شمالی بود.

 

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: فضای معنوی موجود در امامزاده ها و بقاع متبرک استان سبب شده بود تا برخلاف کمبود امکانات اسکان، در ایام تعطیلات نوروزی امسال ماندگاری مسافران در این اماکن مقدس افزایش یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: با وجود این در ایام تعطیلات نوروزی امسال بیش از پنج هزار مسافر و زائر نوروزی در بقاع متبرک و امامزاده های خراسان شمالی به صورت موقت اسکان یافتند.

 

حجت الاسلام سهرابی افزود: طرح آرامش بهاری از 28 اسفندماه سال گذشته تا پانزدهم فروردین ماه امسال در 29 امامزاده شاخص و بین راهی استان با مشارکت 43 روحانی مبلغ شامل  35 روحانی از حوزه علمیه قم و هشت روحانی نیز از مدارس علمیه بومی استان  اعزامی از حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

به گفته وی در این طرح در راستای عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی و با هدف ایجاد آسایش برای زائران و مسافران نوروزی، بهره برداری معنوی از فضای امامزاده ها و بقاع متبرکه، معرفی امامزادگان و ترویج فرهنگ وقف، فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف مذهبی و اجتماعی و غیره خدمات و برنامه های رفاهی و معنوی برای بهره مندی مردم و زائران در جوار امامزاده ها و بقاع متبرک شاخص اجرا شد.

 

حجت الاسلام سهرابی برگزاری آیین لحظه تحویل سال نو، پاسخ گویی به سؤالات و شبهات شرعی مسافران و زائران، مشاوره خانواده، غرفه کودک و نوجوان، غرفه امر به معروف و نهی از منکر، خیمه وقف در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و هدایت واقفان به سوی نیازهای روز جامعه، امکان اسکان موقت زائران، نمایشگاه های فرهنگی، مسابقات قرآنی، توزیع بسته‌های فرهنگی، اجرای سخنرانی، ارائه مشاوره‌های قرآنی، برگزاری ادعیه، برپایی نماز جماعت و غیره را برخی از خدمات ارائه شده در طرح آرامش بهاری برشمرد.

 

گفتنی است، در استان خراسان شمالی که در مسیر تردد زائران حرم علی بن موسی الرضا(ع) و گردشگران شمال کشور واقع شده، 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد.

 

لازم به یادآوری است، بر اساس اعلام سعید سبحانی، مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان شمالی طبق آمار دستگاه های ترددشمار برخط نصب شده در محورهای استان، حدود دو میلیون و 23 هزار مسافر در نوروز امسال از اقصی نقاط کشور به خراسان شمالی سفر کردند.

 

بر پایه این گزارش آمار مسافران ورودی به استان خراسان شمالی در تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر محسوسی نداشته و تنها یک درصد رشد داشته، این در حالی است که میزان حضور و زیارت مسافران در امامزاده های این استان در تعطیلات نوروزی امسال به نسبت مدت مشابه پارسال 10 درصد بیشتر شده است./9314/ت302/ب5

 

ارسال نظرات