۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰
کد خبر: ۲۵۳۱۰۶
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون مطرح کرد؛

ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای خانواده ها

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با بیان این که از دهه 1965 اصطلاحی به نام سواد رسانه‌ا‌ی وارد حوزه تربیت کودکان شد، گفت: امروز تربیت کودکان دارای پیچیدگی‌های خاصی است که خانواده‌ها بدون اطلاع از این پیچیدگی‌ها و سواد رسانه‌ای نمی‌تواند فرزندانی معیار در مکتب اسلام تربیت کنند.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در برنامه زمزم معرفت با بیان این که در عصر حاضر تربیت کودکان دارای پیچیدگی خاص شده است، افزود: ما وظیفه داریم طبق دستور صریح اسلام فرزندانمان را برای زمان خودشان تربیت کنیم ونمی‌توانیم با حذف انواع رسانه و دیگر ابزارآلات مجازی از زندگی آن‌ها شیوه تربیتی موثر و اسلامی داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: از دهه 1965 اصطلاحی به نام سواد رسانه‌ای وارد حوزه تربیت شده و به خانواده‌ها نشان داد که برای تربیت موثر کودکان باید آن‌ها را در استفاده از رسانه مدیریت کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که روان‌شناسان به هیچ وجه تماشای رسانه را برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌کنند، گفت: در اینجا وقتی از رسانه سخن می‌گوییم منظور از رسانه، رسانه ملی خودمان است؛ زیرا تماشای ماهواره و شبکه‌های به این شکل عواقب غیر قابل جبران و وحشتناکی برای کودکان دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با اشاره به این که اولین اثر استفاده زیاد از تلویزیون خوی پرخاشگری و از دست رفتن تمرکز و هوش کودکان است، ادامه داد: به ازی هر یک ساعت تماشای تلویزیون سه درصد از تمرکز ذهنی کودکان کم می‌شود و کودکانی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند برای انجام سایر کارها نمی‌توانند تمرکز کنند.

 

وی افزود: امروز رسانه جز حلقه‌های زندگی ما شده و بر خلاف گذشته که خانواده‌ها به صورت حلقه‌ای در کنار هم می‌نشستند امروز دیگر خانواده به صورت ستونی و رو به تلویزیون سفره خود را پهن می‌کنند؛ بنابراین حذف رسانه از زندگی ممکن نیست پس باید استفاده از آن را مدیریت کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که کودکان از سه سال به بالا تنها می‌توانند دو ساعت به صورت جداگانه از تلویزیون استفاده کنند، ادامه داد: در استفاده از رسانه مدیریت آن و استفاده کم از آن بسیار مهم است و والدین می‌توانند با تماشای برنامه مورد علاقه خود و خاموش کردن تلویزیون پس از آن نحوه استفاده درست از رسانه را به فرزندان خود آموزش دهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با اشاره به این که شخصیت کودکان با دیدن شکل می‌گیرد، گفت: به همین دلیل دیدن برنامه‌های خشن برای کودکان شخصیت آن‌ها را پرخاشگر می‌کند.

 

وی تصریح کرد: رسانه بچه‌ها را از عالم واقعی دور کرده و آن‌ها را به عالم مجاز و خیال می‌برد که این برای زندگی و ذهن آن‌ها بسیار مخرب است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ما به عنوان پدر و مادر وظیفه داریم فرزندان خود را با واقعیت‌ها و زندگی در واقعیت آماده کنیم نه این که اجازه دهیم فرزندانمان در دنیای خیال غافل از واقعیت‌ها زندگی کنندهمانطور که این فرهنگ در پدران و مادران ما به شکلی بود که در گذشته‌های دور حتی اجازه نمی‌دانند کودکان زیر دو سال خود را در آینه تماشا کنند؛ زیرا معتقد بودند تماشای در آیینه کودک را از واقعیت دور کرده و او را به دنیای مجازی و خیالی می‌برد.

 

وی افزود: برای این که بتوانیم فرزندان خود را با معیارهای اسلامی تربیت کنیم باید همانطور که ائمه فرموده اند اجازه دهیم فرزندانمان در هفت سال اول زندگی خود بازی کرده و بسترهای بازی آن‌ها را فراهم کنیم؛ زیرا بازی نیاز کودک بوده و شخصیت کودک در بازی کردن کامل می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که طبق دستور صریح اسلام باید اتاق کودک از دو سالگی از پدر و مادر جدا شود، ادامه داد: رعایت این موضوع موجب امنیت فکری کودک شده و موجب می‌شود از حیطه مسائل خصوص والدین دور باشد و انسان صالحی شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون یادآور شد: والدین در بازی کودکان باید نقش میانجی گری داشته نه نقش قضاوتی و ما حق نداریم به بهانه‌های مختلف بازی کودکان که جدی‌ترین کار آن‌ها در هفت سال اول زندگی است را به هم بزنیم و اضافه بر این کودکانی که دارای چند خواهر و بردار هستند می‌توانند تربیت موفق‌تری نسبت به کودکان تک فرزند داشته و نیاز به مهد کودک و مربی در زندگی آن‌ها نسبت به کودکان تک فرزند کم است./837/پ202/س

 

ارسال نظرات