۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۲۵۳۱۰۹
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

مدیریت مالی خانواده‌ها و چگونگی وصیت تقسیم ارث

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان پس از مرگ تنها می‌تواند برای یک سوم از اموالش وصیت کند و در خصوص دو سوم دیگر هیچ اجازه‌ای ندارد، گفت: بعضی از افراد بعد از مرگ خود وصیت می‌کنند که ارثشان میان فرزندان دختر و پسر به طور مساوی تقسیم شود که این وصیت باطل بوده و خلاف و منافی شرع است که کسی به چنین وصیتی عمل کند.
احکام ارث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم محامی، استاد حوزه علمیه قم، در حرم  مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این که طبق آیه صریح قرآن انسان در طول زندگی خود مالک چیزی نبوده و مالک تمام هستی خداوند است، گفت: خداوند برای این که زندگی انسان زینت داشته باشد به انسان مالکیت مال و فرزند را در طول اراده و مالکیت خود اعطا کرد.

 

وی با بیان این که ارث برای انسان پس از مرگ هیچ فایده‌ای ندارد، افزود: انسان تنها با انجام کارهای خیر و تربیت فرزندان صالح می‌تواند از مال و فرزندان خود برخوردار شده و برای خود باقیات صالحات ایجاد کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دوم سوم دیگر مال به فرزندان رسیده و قبل از تقسیم ارث میان فرزندان ابتدا باید دیون و واجباتی که به گردن فرد بوده پرداخت شود و پس از آن باید ارثش تقسیم شود.

 

محامی اظهار کرد: انسان به دو سبب از دیگری ارث می‌برد که یکی به واسطه عقد دائم و دیگری به واسطه نسبت خویشاوندی و سببی است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در ارث ابتدا بستگان درجه اول ارث می‌برند(همسر و فرزندان و پدر و مادر) اما اگر بستگان درجه اول نداشت بستگان درجه دوم (پدر بزرگ و مادربزرگ و خواهر و بردار) ارث می‌برند، افزود: اگر فرد بستگان درجه دوم هم نداشت بستگان درجه سوم یعنی عمه‌ها و عموها و خاله‌ها نوه‌ها از فرد ارث خواهند برد.

 

محامی اظهار کرد: اگر شخصی فرزند داشت و فوت کرد از دوم سوم ارثش یک ششم به پدر و مادرش می‌رسد یعنی از این مقدار دو سوم به پدر و یک سوم به مادرش ارث می‌رسد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در تقسیم ارث میان فرزندان فرزند دختر یک دوم و فرزند پسر دو برابر او ارث می‌برد و کسی نمی‌تواند وصیت کند که بعد از مرگش ارث به صورت مساوی میان دختر و پسرش تقسیم شود؛ زیرا این وصیت خلاف شرع است و هرکس به آن عمل کند امری خلاف و منافی شرع مرتکب شده است.

 

محامی با بیان این که تنها به یک روش انسان می‌تواند ارثش را به صورت مساوی میان فرزندانش تقسیم کند که آن بخشش اموال در زمان حیات به فرزندان به صورت دلخواه است، گفت: زن از شوهر تنها به واسطه عقد دائم ارث می‌برد و در غیر صورت در ارث مرد سهمی ندارد.

 

وی با اشاره به این که مرد از همسرش در صورتی که فرزند داشته باشد یک چهارم اموالش را ارث می‌برد و زن از شوهرش یک هشتم اموالش را، ادامه داد: یکی از تفاوت‌های مهم میان ارث بردن زن و مرد از یکدیگر این است که زن تنها از اموال منقول همسر ارث می‌برد و ارث او شامل اموال غیر منقول مانند زمین نمی‌شود ولی از آنچه روی زمین است مانند ساختمان و وسایل از پول و قیمتش از همسر ارث می‌برد.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: همچنین اگر فرد چند زن داشت ارث به صورت مساوی یک هشتم میان همسرانش تقسیم می‌شود./837/پ202/س

ارسال نظرات