۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۲۵۳۱۳۱
در قالب طرح آرامش بهاری؛

50 وقف جدید در خراسان شمالی ثبت شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در نیمه نخست فروردین ماه امسال و در قالب طرح آرامش بهاری 51 وقف جدید در این استان به ثبت رسید.
 مديرکل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی امروز در نشست ارزیابی طرح آرامش بهاری، با اشاره به این که طرح مزبور از 28 اسفندماه سال گذشته تا پانزدهم فروردین ماه سال جدید در 29 امامزاده شاخص استان برگزار شد، اظهار کرد: در این طرح برنامه های متعدد فرهنگی و مذهبی با مشارکت 43 روحانی مبلغ اعزامی از حوزه های علمیه قم و مدارس علمیه خراسان شمالی برگزار شد.

 

وی با اشاره به این که یکی از اهداف و رویکردهای طرح آرامش بهاری فرهنگ سازی و مشاوره برای وقف بود، گفت: این مهم در قالب خیمه وقف در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و هدایت واقفان به سوی نیازهای روز جامعه اجرایی شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی افزود: با این فعالیت ها در نیمه نخست فروردین ماه امسال و مدت زمان برگزاری طرح آرامش بهاری در مجموع 51 وقف جدید در شهرستان های مختلف استان ثبت شد.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: از مجموع این تعداد وقف جدید 14 مورد وقف در شهرستان مانه و سملقان، 9 فقره در فاروج، هفت مورد در بجنورد، شش فقره در اسفراین، چهار مورد در گرمه و یک فقره در شهرستان جاجرم اجرا و ثبت شده است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با اشاره به این که ارزش ریالی این تعداد موقوفه جدید بیش از 30 میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: این موقوفه ها بیشتر زمین زراعی و باغ، واحد تجاری و منزل مسکونی بوده و با نیات روضه سیدالشهدا(ع)، برگزاری مراسم های مربوط به حضرت فاطمه(س)، انجام اقدامات عمرانی در امامزاده ها، ترویج معارف قرآن، ساخت مسجد و حسینیه، ازدواج، تامین دارو و درمان و غیره وقف شده اند.

 

به گفته وی، بزرگترین وقف انجام شده در قالب طرح آرامش بهاری در خراسان شمالی وقف یک باب واحد تجاری مسکونی به نیت ترویج معارف قرآن و اهل بیت و تعزیه حضرت زهرا(س) به ارزش تقریبی 10 میلیارد ریال بوده که در شهر بجنورد وقف شده است.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که شمار موقوفات جدید در ایام برگزاری طرح آرامش بهاری امسال به نسبت مدت مشابه پارسال 2.5 برابر شده است، اضافه کرد: در ایام تعطیلات نوروزی پارسال 20 وقف جدید در استان ثبت شد در حالی که این تعداد امسال به 51 وقف افزایش یافت.

 

وی با یادآوری این که از تعداد 51 وقف جدید انجام شده در استان تاکنون 29 مورد آن در سامانه جامع موقوفات کشور به ثبت رسیده است، افزود: از این نظر بیشترین موقوفات ثبت شده در سامانه جامع موقوفات کشور مربوط به شهرستان های مانه و سملقان، فاروج و بجنورد است.

 

به گفته وی بر اساس برنامه طرح های درآمدزایی این موقوفات نیز در راستای اجرای نیات خیر واقفان اجرا می شود و در این زمینه نهاد اوقاف و امور خیریه آماده همکاری با سرمایه گذاران در بخش های مختلف است.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با اشاره به این که سهمیه ثبت وقف جدید در استان خراسان شمالی در سال جاری توسط سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه، 100 مورد وقف تعیین شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که تنها در نیمه فروردین ماه امسال بیش از نیمی از سهیمه تعیین شده برای اوقاف استان محقق شده است.

 

وی یادآور شد: در طول سال 93 در خراسان شمالی در مجموع 102 وقف جدید به ارزش 20 میلیارد ریال در سامانه جامع موقوفات کشور ثبت شد در حالی که سهمیه تعیین شده برای این استان 90 وقف بود.

 

گفتنی است، در حال حاضر در استان خراسان شمالی در مجموع بیش از چهار هزار و 660 موقوفه با بیش از 9 هزار و 190 رقبه وجود دارد که تقریبا 65 درصد این موقوفات با نیت روضه سیدالشهدا(ع) وقف شده اند./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات