۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۲۵۳۱۸۸
استاد دانشگاه تهران:

در توافق‌نامه لوزان آمریکایی‌ها به آنچه می‌خواستند دست یافتند

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران، گفت: آنچه باید می‌شد شده است آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان غربی آمریکا به آنچه می‌خواستند دست یافتند توافق نهایی در کار نیست نه دهم کار در مذاکرات ژنو و مهمتر و دارزمدت تر آن در لوزان به نفع طرف مقابل اتفاق افتاده است دیگر ما نگران چه هستیم.
سعيد زيبا کلام استاد دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید زیباکلام استاد دانشگاه تهران، پیش از ظهر امروز در کنفرانس خبری کمیته صیانت از منافع ایران با عنوان توافق لوزان؛ کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟ که در کافه مطبوعات برگزار شد، گفت: بعد از این‌که بیانیه وارونه منتشر شد بحث‌های زیادی در دو یا سه گذشته صورت گرفته است.

در مذاکرات لوزان ما با یک معاهده جدی و تمام عیار روبرو هستیم

وی با اشاره به سه محور اساسی درباره بیانیه افزود: محور اول این است که ما با یک بیانیه مواجه نیستیم در واقع بیانیه‌ای در کار نیست ما با یک معاهده مواجه هستیم، معاهده‌ای که در آن ایران موافقت کرده که بییشترین بخش سانتی‌فیوژهای خود را تعطیل کرده و تا 15 سال آینده تاسیسات جدیدی را نسازد، ذخائر موجود نزدیک به 10 هزار کیلوگرم را خراب کند، مواد غنی سازی خود شده را در انبارهای مورد تایید آژانس نگهداری کند، فردو و آب سنگین اراک که کلا تعطیل شود، در واقع بیانه‌ای در کار نیست ما با یک معاهده جدی و تمام عیار مواجه هستیم.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: من حدود سه هفته پیش صحبت بیانیه مطبوعاتی را رصد می‌کردم دیدم این توافق آرام آرام به یک بیانیه مطبوعاتی تغییر شکل می‌دهد این همه مذاکرات برای یک بیانیه مطبوعاتی نیست بلکه برای یک معاهده تمام عیار و الزام آور برای کشور ما است.

زیبا کلام با اشاره به توافق نهایی عنوان کرد: مدام صحبت از توافق نهایی می‌شود کدام توافق نهایی دنبال چه می‌گردید ما که در توافق ژنو گام‌های زیادی را برداشتیم تولید 20 درصد را از بین برده و آب سنگین اراک را تعطیل کردیم در این پیمان هیچ اتفاقی به نفع ما نیافتاده بلکه به ضرر ما است.

وی افزود: کارهای زیادی در ژنو و معاهده لوزان صورت گرفته تا در یک بازی 10 یا 15 ساله و در برخی موارد 25 سال توانمندی و تخصص ها در فن‌آوری هسته‌ای ایران روبه نابودی برود.

در توافق‌نامه لوزان آمریکایی‌ها به آنچه می‌خواستند دست یافتند

استاد دانشگاه تهران، اظهار داشت: آنچه باید می‌شد شده است آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان غربی آمریکا به آنچه می‌خواستند دست یافتند توافق نهایی در کار نیست نه دهم کار در مذاکرات ژنو و مهمتر و دارزمدت تر آن در لوزان به نفع طرف مقابل اتفاق افتاده است دیگر ما نگران چه هستیم.

زیبا کلام با اشاره به راستی‌آزمایی تعهدات ایران افزود: اگر بندهای معاهده لوزان را نگاه کنید تمام مواردی که ایران توافق کرده قابل راستی‌آزمایی است، بعد از 10 یا 15 سال اگر فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط آژانس انرژی اتمی تایید شود تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته می‌شود.

وی با اشاره به این‌که اروپا و آمریکا در این توافق نامه هیچ نوع تعهدی ندارند که در چه زمان و چگونه تحریم‌ها را برمی‌دارند، ابراز کرد: این بار قصه برنامه موشکی ایران در توافق‌نامه آمده است افزون بر مساله غنی‌سازی انرژی هسته‌ای آنها به ابعاد نظامی کشور ما نیز پرداختند ما تا کی و تا کجا باید بدون حساب و کتاب در مقابل غربی‌ها شفافیت‌سازی کنیم.

در این توافق نامه باید ایران در بخش نظامی نیز به طر ف مقابل پاسخگو باشد

این استاد دانشگاه افزود: اینکه تمام قطعنامه‌های شواری امنیت برداشته خواهد شد این طور نیست آنها می‌خواهند بر اساس این توافق نامه شما حتی در ابعاد نظامی نیز باید پاسخگو باشید حدود و اندازه این اعتمادسازی نیز معلوم نیست.

زیباکلام در ادامه گفت: بر اساس این توافق‌نامه ایران برای مدت 10 الی 15 سال ظرفیت بومی‌سازی انرژی هسته‌ای خود را محدود خواهد کرد تا تضمین شود که ایران سراغ سلاح هسته‌ای نخواهد رفت به عنوان مثال ایران هیچ تاسیسات غنی سازی و راکتور آب سنگین نخواهد ساخت باید برای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی جشن گرفته شود./807/پ202/ج

ارسال نظرات