۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۲۵۳۲۶۰
کارشناس مذهبی:

ذکر زبانی مقدمه ذکر قلبی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با اشاره به این که هنگام مصیبت، تلاوت قرآن و توسل به اهل بیت(ع)، آرامش دهنده انسان است، گفت: ذکر زبانی مقدمه ذکر قلبی است؛ چرا که وقتی زبانمان بر ذکری مداومت کند، قلبمان نیز متوجه آن ذکر می شود.
صبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم سید کاشی، استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های حلقه های معرفت حرم مطهر رضوی که با موضوع اخلاقی- تربیتی در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: صبر بر مصیبت غصه خوردن نیست، بلکه سِلم در برابر مصیبت است.


وی گفت: بلاها در زندگی انسان به فلسفه ای ایجاد می شود؛ پروردگار عالم مخلوقات خود را امتحان می کند. همه انسان ها با مصائب و مشکلات مواجه هستند، اولیای الهی چون حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) نیز مصیبت دیدند اما در برابر مصیبت، در مقام صبر بودند. آن ها در زندگی مرتکب گناه و معصیت نشدند؛ لذا این مصیبت ها به جهت ترفیع درجه آن ها می باشد.   

 
استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد با بیان این که بلاها و نعمت های دنیوی نسبت به آخرت سیر صعودی دارند، ابراز کرد: برخی بلاها به سبب تطهیر ما است. خداوند متعال بلاها و مشکلات را با بلاهای کوچکتر برای ما رفع می کند. بهتر است این دنیا پاک شویم یا آخرت مردود شویم؟.


سید کاشی با بیان این که باید در مقابل مصیبت صبر کرد، افزود: اگر مصیبت بر ما عارض شود، جزع و فزع آن مصیبت را دو برابر می کند و صبر بر آن، بلا را بر ما آسان تر می کند.  


این کارشناس مذهبی در پاسخ به این پرسش که زمانی که با صبر بر مصیبت، دچار ناامیدی شویم، چه عملی انجام دهیم؟ اظهار کرد: زمانی که نا امیدی بر شما عارض شد باید رجاء و امید خود را نسبت به پروردگار متعال بالا ببرید؛ چرا که مؤمن خوف و رجا را با هم پیش می برد؛ از این رو رجاء زیاد مؤمن را جری نمی کند و خوف زیاد نیز او را نا امید نمی کند.

 

صبر بر مشکلات آرامش را به ارمغان می آورد
وی به نتایج صبر در برابر مشکلات اشاره کرد و گفت: صبر بر مشکلات آرامش برای انسان به ارمغان می آورد، اما جزع و فزع مشکلات را بیشتر می کند. زمانی که مصیبتی به شما می رسد با تلاوت قرآن و توسل به اهل بیت(ع) آرامش پیدا می کنید. تکرار ذکر «یَا الله یَا مُحمد یَا عَلی یَا فَاطمه یَا صَاحب الزَمان ادرِکنِی وَ لَا تُهلِکنِی» نیز به شما آرامش می دهد.


استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: جزع و فزع بر مصیبت یعنی مصیبت را نزد دیگران مطرح کردن، شکایت و گله کردن و مشکلات را بزرگ دیدن و نعمات و خوبی ها را ندیدن. انسانی زمانی که با مصیبتی مواجه شد باید مصیبت خود را با پایین تر از خود مقایسه کند. 


استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد با اشاره به این که ذکر لسانی، مقدمه ذکر قلبی است، ابراز کرد: ذکر لسانی آرام آرام به ذکر قلبی مبدل می شود؛ چرا که وقتی زبانمان بر ذکری مداومت کند، قلبمان نبز متوجه آن ذکر می شود.


سید کاشی با اشاره به آیه «یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَیِّ،(خداوند) زنده را از مرده، و مرده را از زنده بیرون مى‏آورد.»، افزود: یکی از تفاسیر این آیه مبارکه این است که خداوند متعال از خانواده هایی که پدر و مادر مقید ندارند و به نظر نمی آیند، فرزندانی مؤمن و متدین و بلند مرتبه تربیت می کند.


این کارشناس مذهبی با بیان این که ناامیدی از ناحیه شیطان است، اظهار کرد: هیچ گاه ناامید نشوید و همیشه به یاد داشته باشید که خود به تنهایی نمی توانید عمل صالحی را انجام دهید؛ بلکه همیشه لطف و عنایت خداوند شامل انسان ها می شود./1309/پ202/ب5


ارسال نظرات