۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۲۵۳۲۶۵
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد:

توجه قلبی به امام زمان، وظیفه منتظران است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که با اعمال صالح، باید امام زمان(عج) را از خود راضی نگه داریم، گفت: تبعیت از امام زمان(عج) و توجه قلبی، تکلیف ما در برابر امام عصر(عج) است.
توجه قلبی به امام زمان، وظیفه منتظران است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم سید کاشی، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد امروز در سلسله نسشت های در سایه سار رضوان که در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی با موضوع «دید و بازدید امام زمان» در جمع زائران و مجاوران برگزار شد، گفت: با دوری کردن از معصیت زمینه ظهور امام عصر(عج)  را فراهم می کنیم.


وی گفت: امام عصر(عج) به سبب مصلحت هایی از دید من و شما غایب است. در پاسخ به این سؤال که آیا ملاقات امام زمان(عج) صورت می گیرد یا خیر؟، بزرگان سه نظریه ارائه داده اند، اولین نظر این است که افراد، امام عصر(ع) را رویت می کنند.


این استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد افزود: یکی دیگر از موارد ملاقات امام زمان(عج) کسب فیض است، بدین معنا که در حالی که شخص، ایشان را رویت می کند و می بیند، سؤالات و گره های علمی را از ایشان سؤال می کند و پاسخ آن ها را دریافت می کند.


سیدکاشی اظهار کرد: نظریه سوم، این است که برخی افراد در عالم کشف و شهود، امام زمان(عج) را زیارت می کنند. در عالم کشف و شهود، برخی افراد احوالاتی به آن ها دست می دهد که در آن احوالات امام زمان(عج) را ملاقات می کنند.


وی افزود: برخی بزرگان قائل هستند دیدار امام زمان(عج) صورت می گیرد. حضور امام زمان(عج) در جامعه مانند حضور حضرت یوسف(ع) است؛ همان گونه که حضرت یوسف(ع) در بین مردم زندگی می کردند و مردم را می شناختند و با آن ها معاشرت می کردند ولی مردم ایشان را نمی شناختند، امام زمان(عج) در جامعه و میان مردم زندگی می کنند اما افراد آن ها را نمی شناسند.

کارشناس مذهبی گفت: در حدیثى از احمد بن ابراهیم نقل شده که مى گوید: «به جناب ابو جعفر محمد بن عثمان، اشتیاقم را به دیدار مولایمان بیان کردم؛ به من فرمود: با وجود اشتیاق مایل هستى او را ببینى؟! گفتم: آرى، فرمود: خداوند پاداش شوق تو را عنایت فرماید و دیدن رویش را به آسانى و عافیت، به تو روزى کند! ابوعبداللّه ! التماس نکن که او را ببینى؛ زیرا در ایام غیبت، به او اشتیاق دارى و درخواست مکن که با او همنشین گردى که این از عزایم الهى است و تسلیم بودن به آن بهتر است ؛ ولى با زیارت به سوى او توجّه کن..».

 

توجه قلبی به امام عصر(عج) وظیفه منتظر است
وی ابراز کرد: تبعیت از امام زمان(عج) و توجه قلبی به ایشان تکالیف ما در برابر امام عصر(عج) است. ما باید امام زمان(عج) را از خود راضی نگه داریم و برای فرج ایشان دعا کنیم.


سیدکاشی با اشاره به فوائد غیبت امام زمان(عج)، اظهار کرد: یکی از فلسفه های غیبت امام زمان(ع)، مصون بودن وجود ایشان از خطرها است. وجود امام زمان(ع) مانند آفتاب پشت ابر است که بهره اش به من و شما می رسد اما اراده خداوند به این تعلق گرفته است که غایب باشند.   

 

وی با خاطرنشان کردن این نکته که باید متصف به صفات خاصی باشیم تا دیدار امام عصر(ع) نصیب ما شود، اظهار کرد: علامه بحر العلوم و مقدس اردبیلی توفیق تشرف امام عصر(عج) نصیبشان شده است. زیارت امام زمان(عج) نصیب هر فردی نمی شود؛ چرا که این افراد خاص بودند.

 

حل مشکلات مان را از امام زمان بخواهیم
استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: این نکته را مدنظر داشته باشیم که باید برای تقصیر و گناهان خود به درگاه خداوند استغاثه و توبه کنیم. نباید فراموش کنیم که صاحب و همه کاره این عالم امام زمان(عج) است، ما برای حل مشکلمان از دیگران کمک می خواهیم اما چرا از امام زمان(عج) کمک نمی خواهیم؟.


وی گفت: در دعای عهد از خداوند متعال تمنا می کنیم که توفیق زیارت امام زمان(عج) را بهره و روزی ما کند «اللَّهُمَّ أَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشِیدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِیدَةَ» وَ اکْحُلْ نَاظِرِی بِنَظْرَةٍ مِنِّی إِلَیْهِ،  خدایا بنمایان به من آن جمال ارجمند و آن پیشانی نورانی پسندیده  را و سرمه وصال دیدارش را به یک نگاه به دیده ام بکش.».


سیدکاشی گفت: اکنون نسبت به گذشته، عواملی که سبب ظلمات می شوند، بیشتر شده است؛ لذا باید توسل و توجه ما نیز بیشتر شود و باید برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم.  وعده های خداوند متعال صدق است. اگر یک روز از دنیا باقی مانده باشد امام زمان(عج) ظهور خواهند کرد و دولت کریمه محقق می شود./1309/پ202/ب5 

 

ارسال نظرات