۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۲۵۳۲۹۳
آیت الله علما:

ذوق و شوق مطالعه باید در کشور ایجاد شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه گفت: باید تلاش کرد ذوق و شوق مطالعه هرچه بیشتر در کشور به ویژه بین جوانان و نوجوانان افزایش یابد.
شايق - مديرکل کتابخانه هاي عمومي استان کرمانشاه حجت الاسلام والمسلمين علما امام جمعه و نماينده ولي فقيه در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، آیت الله شیخ مصطفی علما در دیدار مدیرکل جدید، معاونان و کارکنان کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، افزود: ارائه کتاب های به روز و بر حسب نیاز و سن جوانان و نسل جدید امری ضروری است که باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد و امیدوارم مدیر جدید نیز بتواند تحولی در عرصه فرهنگی استان به ویژه توسعه کتابخوانی ایجاد کند.

 

وی با اشاره به پیشرفت خوب و چشمگیر صنعت چاپ و نشر در کشور، افزود: با وجود ورود تکنولوژی های جدید مانند رادیو، تلویزیون و اینترنت، هنوز هم کتاب انس و لذت خاص خود رادارد و جایگاه خود را حفظ کرده است.

 

نماینده مقام معظم رهبری در استان کرمانشاه ارائه کتب مناسب و جذاب را امری ضروری خواند و تاکید کرد: در موضوع ارائه کتاب باید مانند یک پزشک متخصص عمل کرد یعنی ابتدا باید ریشه مشکل را با معاینه دقیق بررسی و پیدا کرد سپس کتاب را مانند دارو برای حل مشکل تجویز کرد.

 

آیت الله علما با مقایسه شوق و استقبال کتابخوانی در زمان حال با گذشته، تصریح کرد: رمان ها جاذبه فراوانی داشتند تا جایی که علاقه مندان این رمان ها را برای خواندن شب ها اجاره می کردند و به شکلی استقبال و شوق و ذوق مطالعه از زمان کنونی خیلی بیشتر بود و اکنون نیز باید این شوق و ذوق را احیا کرد.

 

امام جمعه کرمانشاه به برخی کتب اشاره کرد که در قالب رمان به سوالات جوانان هم پاسخ می دهند، این روش را راهی پر جاذبه و کارا دانست و ادامه داد: قبلا کتابخوانی در خانواده ها امری رایج و طبیعی بود و همیشه شاهنامه خوانی یا قرائت اشعار سعدی، مولوی و حافظ در خانه ها معمول بود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه کتبی مانند شاهنامه، سعدی و مثنوی را کتبی علمی خواند و گفت: کسانی مانند علامه طباطبایی در برخی از مسائل و برهان های علمی به اشعار مثنوی مولوی استناد می کردند و همچنین علامه جعفری شرحی ماندگار و ارزشمند بر مثنوی دارند چراکه این کتب علمی هستند و سوژه های کتاب مثنوی مولانا، عموما" از آیات و روایات است.

 

براساس همین گزارش مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه نیز در این دیدار با اشاره به استفاده از رهنمودهای نماینده ولی فقیه در استان در پیشبرد هر چه بهتر اهداف کتابخانه های عمومی، گفت: تلاش ما این است که تحول و نشاطی در بخش فرهنگی استان ایجاد شود.

 

علیرضا شایق حبس کتاب در قفسه های خانگی را موضوعی دانست که باید برای آن چاره اندیشی کرد و ابراز داشت: در برخی از کشورها مرسوم است مردم کتاب های خود را پس از مطالعه در پارک ها و مکان های عمومی قرار می دهند تا دیگران نیز از آنها استفاده و پس از مطالعه در مکان عمومی دیگری قرار دهند.

 

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه و ترویج کتابخوانی، افزود: احیا و توجه به کتابخانه های مشاهیر روحانی و علمی استان کرمانشاه و همکاری با ائمه جمعه و جماعات از جمله زمینه های این موضوع است که با رهنمودهای نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه اقداماتی در این زمینه انجام خواهد گرفت./967/پ202/ب4

ارسال نظرات