۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۲۵۳۴۸۹
پژوهشگر دینی:

حوزه برای صدور انقلاب باید پژوهش محور شود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه و دین پژوه با اشاره به اهمیت تلاش برای پژوهش محور شدن حوزه علمیه گفت: انقلاب اسلامی امروزه در شرایطی قرار دارد که بسیاری از سوالات بین‏المللی را به سمت خود جذب کرده و برای پاسخگویی به این هجمه سنگین موضوعات باید موضوع یاب دقیقی را ارائه کرد.
بذر افشان

رمضان علی بذرافشان استاد حوزه و دانشگاه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره نحوه ترویج پژوهش در بین طلاب حوزه‏های علمیه گفت: برای ترویج و تشویق طلاب به پژوهش و تحقیق در ابتدا باید ترسیم دقیقی از پژوهش و احساس نیاز به آن داشته باشیم.

 

وی در ادامه افزود: اگر نتیجه علوم و اطلاعات به راحتی در دست مخاطب قرار گیرد بدون تردید میل و کششی به سمت پژوهش باقی نخواهد ماند.

 

این پژوهش‏گر دینی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات پیش روی پژوهش در حوزه عدم دسترسی به منابع پژوهشی و هزینه بر بودن دسترسی به آنها است که سبب کم رغبتی طلاب نسبت به امر پژوهش است.

 

استاد  حوزه و دانشگاه با اشاره به عدم احساس نیاز به پژوهش در حوزه علمیه از سوی برخی افراد تصریح کرد: پذیرش در حوزه علمیه در رابطه با متقاضیان ورود به حوزه به هیچ عنوان پژوهش محور نیست و نظام آموزشی نیز از پژوهش بیگانه است.

 

وی با اشاره به استانداردهای روز پژوهشی در دنیا ابراز داشت: امروزه روش‏های پژوهشی در جهان به نسل چهارم خود رسیده است که متأسفانه در کشور و حوزه علمیه هنوز در نسل اول یا دوم هستیم و همچنین استانداردهای نگارشی نیز در نظر گرفته نمی‏شود و همین علت عدم مقبولیت بانک‏های اطلاعاتی شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: از دیگر کمبودهای پژوهشی این است که تولیدات دینی به هیچ عنوان برای مخاطبان کودک و نوجوان نبوده و مسائل تاریخ اسلام، جامعه شناسی و روان شناسی و دیگر موضوعات از نگاه اسلام پرداخته نشده است.

 

وی ادامه داد: عدم اطلاع رسانی و عدم دسترسی به برخی محققان برجسته حوزوی از مشکلات اساسی است در صورتی که برای موفقیت در امر تحقیق باید محققان ارتباط تنگاتنگی را داشته باشند و از اطلاعات یکدیگر استفاده کنند.

 

این پژوهشگر عرصه دین و مذهب با ارائه پیشنهاد به نظام آموزشی حوزه تصریح کرد: حوزه علمیه باید با آموزش مهارت‏های پژوهشی به طلاب و استعداد یابی دقیق و نظارت بر فعالیت‏های پژوهشی طلاب به همراه تعامل با دانشگاه برای یافتن موضوعات جدید به فکر پاسخگویی به سوالات جامعه باشد.

 

وی نبود بخش متمرکز در عرصه پژوهش را از مهم‏ترین مشکلات پیش رو حوزه در این زمینه دانست و ابراز داشت: حدود 170 مرکز آموزشی و پژوهشی در حوزه وجود دارد که 80 الی 90 مرکز مادر در بین آنها است که ارتباط گرفتن با این تعداد مرکز امری بسیار مشکل و یا حتی محال است و اگر بخواهیم پژوهش‏های دینی خود را به نتیجه واقعی نزدیک کنیم باید یک مرکز متمرکز ایجاد شود تا ارتباط عمیق بین این مراکز ایجاد کند.

 

بذرافشان با اشاره به پژوهش های الکترونیکی گفت: در بحث تحلیل محتوای پژوهشی که امری قابل توجه است باید با استفاده از نرم افزارهای مربوط در نشر تولیدات خود بکوشیم.

 

وی با توجه به جایگاه انقلاب اسلامی در سطح بین‏الملل تأکید کرد: انقلاب اسلامی امروزه در شرایطی قرار دارد که بسیاری از سوالات بین‏المللی را به سمت خود جذب کرده و برای پاسخگویی به این هجمه سنگین موضوعات باید موضوع یاب دقیقی را ارائه کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته معاونت پژوهش حوزه علمیه قم به تازگی در حال انجام این کار است اما متأسفانه اطلاع رسانی دقیقی از فعالیت‏های خود نداشته است.

 

این پژوهشگر دینی در ارائه پیشنهادی به حوزه‏های علمیه کشور تأکید کرد: بسیاری از مراکز علمی در جهان و کشور خبرگزاری پژوهشی دارند که حوزه علمیه نیز به نظر می‏رسد باید با ایجاد یک خبرگزاری به ارائه تولیدات گذشته یا تولیدات خود در آینده نزدیک به ارائه به جوامع علمی کشور بپردازد.

 

وی با انتقاد از استفاده کم رنگ از پایان نامه‏های موجود گفت: عدم استفاده از پایان نامه‏ها و عدم ظهور و بروز آن در جامعه نیز از مشکلات پیش رو است./1329/ت302/ف

ارسال نظرات