۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۵۳۷۳۳

شهیدصدر مجاهد و مجتهد خستگی ناپذیر

خبرگزاری رسا ـ‌ 19 فرودین سالروز شهادت آیت الله محمدباقر صدر و خواهرش شهیده بنت الهدی صدر است که به دلیل مجاهدت‌های خستگی ناپذیر خود حق بزرگی به گردن شیعیان دارند.
شهيد محمدباقر صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، 19 فروردین سالروز شهادت آیت الله محمدباقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر است که با تعالیم آموزه های دینی و مجاهدت خستگی ناپذیر خود حق بزرگی به گردن شیعیان دارد و موجب تعمیق باورهای دینی و رشد ارزش‌های اسلامی شده است.

 

آیت الله سید محمدباقر صدر از خاندان صدر در 10 اسفند 1313 مصادف با  25 ذی‌القعده 1353در شهر کاظمین به دنیا آمد؛ پدرش سید حیدر صدرعاملی و مادرش دختر شیخ عبدالحسین آل‌یاسین بود؛ در 14 سالگی پدرش را از دست داد و زیر نظر مادر و برادرش سید اسماعیل صدر قرار گرفت.

 

در نوجوانی همراه برادرش عازم نجف اشرف شد و در یازده سالگی پس از آموختن منطق، به نقد کتب منطق گذشتگان پرداخت و سپس علم اصول را در محضر برادرش یاد گرفت و نقطه نظرات تازه ای در این زمینه عرضه کرد.

 

مجتهد قبل از سن بلوغ

اجتهاد آیت الله سید محمد باقرصدر قبل از شانزده سالگی بود و این امر خلاف عادت است، ولی این امر نتیجه بلوغ تفکر و نبوغ فکری و تلاش شانزده ساعته او در شبانه روز، در دوران تحصیل بود؛ او با همه نبوغ و تیزهوشی که داشت به اندازه چند طلبه کوشا نیز تلاش می‌کرد و فقط بر هوش و استعداد خدادادی تکیه نمی‌کرد، بلکه تلاش جانانه‌اش پشتوانه هوش و نبوغ ذاتی‌اش بود.



تلاش و هوش محمد باقر او را در اوان جوانی به عالی‌ترین مقام علمی و فکری رساند و هرگز عواملی مانند فقر و تنگدستی مانع پیشرفت او نشد و در فقر نیز در اوج مناعت طبع و علو همت دست از تحصیل دانش برنداشت.

 

مبارزه سیاسی


ایشان با شروع نهضت اسلامی در ایران در سال 1342 شمسی با موضع گیری قاطع به حمایت از حضرت امام خمینی(ره) پرداخت و پس از تبعید امام به نجف، رابطه نزدیکی میان این دو عالم بزرگوار برقرار شد.

 

به دنبال پیروزی نهضت اسلامی در ایران در 22 بهمن 1357، رژیم بعثی عراق فشارهای خود را بر ایشان بیشتر کرد اما شهید صدر با اعلام تبعیت از امام خمینی(ره) در برابر همه شداید مقاومت کرد.

 

مردم عراق به منظور اعلام همبستگی با ایشان به سوی نجف حرکت کردند اما رژیم بعثی که از این قیام به وحشت افتاده بود با حمله به مردم حدود 20 هزار زن و مرد را دستگیر و روانه زندان‌ها کرد؛ آیت الله صدر روز شانزدهم رجب 1399 را اعتصاب عمومی اعلام کردند و به دنبال آن مردم عراق دست از کار کشیده و مغازه ها را تعطیل کردند.

 

فردای روز اول اعتصاب عوامل رژیم بعثی آیت الله صدر را دستگیر کرده و در پی این دستگیری، خواهر ایشان شهیده بنت الهدی صدر نقش رهبری را بر عهده گرفتند.

 

با اوج گیری اعتراضات، رژیم بعثی شهید صدر را موقتا آزاد کرد اما پس از مدتی در 16 فروردین 1359 با حمله به منزل ایشان مجددا ایشان و خواهر گرامیشان را دستگیر به بغداد منتقل کردند؛ پس از 3 روز، این دو بزرگوار در زیر شدیدترین شکنجه های رژیم جنایتکار بعثی به شهادت رسیدند./978/ت303/ف

ارسال نظرات