۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۵۳۷۳۸
جمال شورجه:

استمرار حضور در موقعیت‌های اعتقادی و دینی از ملزومات هنرمند انقلابی است/ ویژگی‌ هنر انقلاب اسلامی بصیرت است

خبرگزاری رسا ـ کارگردان شاخص دفاع مقدس گفت: اگر هنرمندان ما از بنیان‌های دینی فاصله گرفته و در کارهای خود از منابع و ماخذ دینی تغذیه نکنند قابلیت انحراف زیادی را پیدا می‌کنند.
جمال شورجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمال شورجه نویسنده و کارگردان دفاع مقدس امروز ظهر در حاشیه مراسم بزرگداشت 20 فروردین سالروز شهادت شهید آوینی تحت عنوان روز هنر و انقلاب اسلامی که در مجتمع فرهنگی سوره برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: شهید آوینی در خصوص هنر انقلاب اسلامی نظریاتی داشته و از پیش قراولان و رزمندگان در حوزه قلم بود که توانست ابعادی از اسلام را با نگاه دینی و اعتقادی که متصل به ولایت معصومان بود را تبین کرده و در پاره‌ای از فیلم‌های مستند خود به نمایش بگذارند.

 

فیلم‌های مستند شهید آوینی از آثار شاخص انقلاب اسلامی است

 

وی افزود: فیلم‌های مستند شهید آوینی در حوزه سینمای اشرافی از آثار شاخص و منحصر به فرد انقلاب اسلامی است که معارف آن که به قلم و اندیشه شهید به نمایش و بیان درآمده است.

 

این کارگردان دفاع مقدس در ادامه عنوان کرد: مجموعه روایت فتح از دو بال تصویر و گویش برخوردار بود که شهید آوینی آن را مدیریت می‌کرد، ایشان افکار، اندیشه‌ها، تعلقات و اعتقادات رزمنده‌های ما را با تصویر و بیشتر ابعاد مخفی را با بیان نشان می‌داد.

 

شهید آوینی یکی از فرماند‌هان جبهه نرم بود

 

شورجه با اشاره به این‌که شهید آوینی یکی از فرمانده‌هان جبهه نرم بود، اظهار داشت: شهید آوینی از جمله هنرمندان تیزهوشی بود که در زمان خود جنگ نرم را پیش‌بینی کرد امروز جای ایشان در جبهه هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی خالی است، آثار و نوشته‌های او این قابلیت را دارد که در دانشگاه‌ها تدریس شود.

 

وی بیان داشت: اگر هنرمندان ما از بنیان‌های دینی فاصله گرفته و در کارهای خود از منابع و ماخذ دینی تغذیه نکنند قابلیت انحراف زیادی را پیدا می‌کنند.

 

ویژگی‌ هنر انقلاب اسلامی بصیرت است

 

این کارگردان شاخص دفاع مقدس با اشاره به ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی، ابراز کرد: از ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی این است که اولا بصیرت لازم را در زمینه مباحث دینی و اعتقادی کسب کنند، و دیگر این‌که موقعیت و شرایط جهان اسلام به ویژه در منطقه را با توجه به  هجمه‌های صورت گرفته بشناسد.

 

این نویسنده دفاع مقدس در ادامه گفت: هنرمند باید توجه کند که مبانی دینی اسلامی ما به چه میزان مورد تعرض دشمن است و عداوت‌های مختلف انقلاب اسلامی ما را تهدید می‌کند اگر هنرمند علاقه و ذوق برای تقویت مبانی اعتقادی خود نداشته باشد دچار سایش ریشه اعتقادی شده و به مرور از گردونه انقلاب خارج خواهد شد استمرار حضور در موقعیت‌های اعتقادی و دینی یکی از ملزومات هنرمندان جبهه انقلابی ما است.

 

هنرمندان افزون بر و لایت‌پذیری و بصیرت باید از تجملات دنیا دوری کنند

 

شورجه با اشاره به این جمله امام راحل که صاحبان انقلاب را کوخ‌نشینان معرفی کردند، افزود: هنرمندان افزون بر و لایت‌پذیری و بصیرت باید از تجملات دنیایی که انسان را درگیر زمین کرده دوری کنند، همچنین باید از سه عنصر ثروت، شهرت و شهوت پرهیز کنند این اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که خود را به ولایت ائمه معصومان(ع) و ولایت فقیه متصل کند تا از سبک زندگی آنها الگوگیری کنند، اگر خواص خود را از این ابتلائات دور کنند قطع یقین بر جامعه نیز تاثیر خواهد گذاشت.

 

امروز دروس دانشگاهی ما وابسته به مبانی غرب است

 

وی با اشاره به دروس دانشگاهی در زمینه هنر عنوان کرد: امروز دروس دانشگاهی ما وابسته به مبانی غرب است مبانی اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه هنر نوشته نشده و کسی به آن فکر نکرده است، باید سیاست‌گذاران فرهنگی و شورای انقلاب فرهنگی ما روی این قضیه فکر کنند.

 

این کارگردان شاخص دفاع مقدس با اشاره به این‌که تولید هنر و فکر انقلابی نیاز به انسان انقلابی دارد، افزود: باید دقت شود که دانشجویان هنر با کدام نگاه برای ورود به دانشگاه انتخاب می‌شوند امروز یکی از معضلات دانشگاه‌ها این است که دورس دینی و معارف آن در حد کلاس‌های فوق‌برنامه، سطحی و نازل است باید مسؤولان فرهنگی مابه این امر توجه جدی کنند که آینده هنر کشور ما به کجا خواهد رسید.

 

شورجه در ادامه گفت: امروز 80 درصد هنرمندان ما تکنسین بارآمده در حالی‌که اگر یک معمار اسلامی بیرون آمده و خود را با این ابزار توانمند کرده باشند مهم است.

 

این نویسنده با اشاره به نقش بسیج هنرمندان در این رابطه عنوان کرد: بسیج هنرمندان به دلیل احساس خلا در عدم تولیدات انقلاب به لحاظ فرهنگی و هنر قدم به عرصه گذاشته تا از طریق هنر مبانی، اعتقادات و انقلاب ما را صادر کند.

 

وی افزود: بسیج هنرمندان با تجمیع خمیرمایه هنر و هنرمند انقلابی استعداد، دیدگاه و باور هنرمندان انقلابی را در حوزه و شاخه‌های مختلف هنری به لحاظ آموزش و تولید پای کار آورد.

 

یکی از مهم ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری فرهنگ است

 

این کارگردان شاخص دفاع مقدس، در ادامه گفت: یکی از مهم ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری فرهنگ و تاکید بر آن است که دولت و مجلس باید به این موضوع توجه خاص داشته باشند.

 

این نویسنده در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون سیاسی و اقتصادی اگر ریشه تمام مشکلات را فرهنگی ببیند آن زمان به خلأهای فرهنگی توجه می‌کند باید یک انقلاب فرهنگی جدی صورت گیرد، که امیدواریم پرچم آن به دست بسیجیان هنرمند برداشته شود./807/پ201/ب4

ارسال نظرات