۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۲۵۳۸۰۰
امام جمعه حمیدیه تبیین کرد؛

خلافت از دیدگاه دین و روایات

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه حمیدیه با اشاره به احادیث پیامبر اکرم(ص) در رابطه به خلافت، گفت: روایت های موجود در کتاب های اهل تسنن مبهم و ناشناخته است.
حجت الاسلام سعدوني/ امام جمعه حميديه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سعید لفته پور، امام جمعه حمیدیه، در ویژه برنامه «حوار فی العقیده» که ظهر امروز از شبکه الاهواز پخش شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) به روشنی مشخص کرد که خلفای دوازده گانه پس از او از اهل بیت(ع) هستند.

 

وی افزود: حدیث و سفارش های پیامبر(ص) بر این که خلافت پس از ایشان متعلق به دوازه تن از اهل بیت(ع) است کوچک ترین شکی بر امامت و خلافت امیرمؤمنان(ع) و دیگر ائمه معصوم باقی نگذاشت.

 

این کارشناس حوزه و دانشگاه، ابن کثیر، ابن المنادی، ابن الجوزی، الخطابی، قاضی عیاض، المهلب، ابن تیمیه و بیهقی را از علمای اهل تسنن توصیف و عنوان کرد: از قرن چهارم تا قرن هجری این علما نظرات گوناگونی را ارائه کردند.

 

امام جمعه امیدیه اظهار داشت: این علما نظرات کلی و مبهمی را درباره خلافت پس از رسول اکرم(ص) ارائه می دهند که تکیه بر آن ها دشوار است.

 

وی افزود: برخی از اهل تسنن کتاب های ابن تیمیه را به عنوان مصادر اصلی خود می پذیرند و در این کتاب ها آمده است که نسبت به نام خلفا پس از رسول اکرم(ص)  هیچ سندی وجود ندارد.

 

وی با اشاره به استناد برخی از این علما به کتاب های غیر مسلمانان بیان داشت: قطعا چنین نظراتی برای ما پذیرفتنی نخواهد بود زیرا ما دین خود را از مصادر اصلی آن یعنی اهل بیت(ع) دریافت می کنیم.

 

حجت الاسلام سعدونی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) از معرفی این 12 خلیفه هدف های مهمی را دنبال می کرد، گفت: شیعیان از همه فرمایشات و حدیث های رسول خدا پیروی می کنند زیرا آن ها به خوبی آگاهند که ایشان از روی هوا و هوس سخن نمی گوید بلکه از جانب پروردگار سخن می گوید.

 

وی بیعت با ائمه اطهار(ع) و پیروی از آن ها را از هدف های مهم رسول اکرم(ص) در معرفی خلفا پس از وی توصیف و عنوان کرد: هنگامی که پیامبر این خلفای دوازده گانه را معرفی می کند و فرمودند که این دوازده تن از قریش هستند، انتظار داشتند که مسلمانان از آن ها پیروی کنند.

 

وی افزود: این که مصادر اهل تسنن بیان می کنند که نام و مدت خلافت این خلفا مشخص نشده قابل پذیرش نیست زیرا وظیفه مسلمانان در مقابل دین خدا پس از رسول اکرم(ص) مبهم و ناشناخته می شود./9452/پ202/ب4

ارسال نظرات