۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۵۳۹۰۵
آیت الله علم الهدی:

اسلام پیشتاز حراست از مقام زنان در دنیا است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با بیان این که حدود و حقوق اجتماعی تابع تکالیف افراد در عرصه اجتماع است نه جنسیت آن ها، تأکید کرد: چگونه می توان گفت مکتبی که زن را حجت خدا قرار می دهد، مقام زن را کمتر از مرد می داند؟.
اسلام پیشتاز حراست از مقام زنان در دنیا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد صبح امروز در دیدار با اعضای ستاد گرامیداشت روز زن که در محل دفتر وی برگزار شد، با اشاره به غوغاسالاری دنیا در زمینه متهم کردن اسلام به تضییع حقوق زن، گفت: خوشبختانه ما هم در حوزه مصداق و هم در قالب مفهوم در رابطه با حقوق زن در اسلام آنچنان دست پری داریم که افکار پوسیده مدرنیته غربی، قدرت متهم کردن و یا مصاف با ارزش های اسلامی و معارف قرآنی را ندارد.

 

وی اظهار کرد: برای زن سه نوع حقوق قابل تصور است؛ حق انسانی، حقوق تعالی و تکامل انسانی و حقوق اجتماعی؛ در مورد حق انسانی، در منطق قرآن، زن و مرد در حقوق انسانی مساوی هستند(إنا خَلقناکم مِن ذَکَر او انثی) بنابراین از نظر حقوق، این دو جنس هیچ تفاوتی ندارند و برابرند.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: در مسأله حقوق زندگی و تکامل که در کمال عبودیت و بندگی خدا است، اسلام برای مرد هیچ حد اختصاصی به عنوان مرد بودن قائل نشده است و در این مسیر تمام حقوق برای زن و مرد یکسان و برابر است.

 

حدود و حقوق اجتماعی تابع تکالیف افراد در عرصه اجتماع است نه جنسیت آن ها

امام جمعه مشهد تصریح کرد: حدود و حقوق اجتماعی نیز تابع نقش آفرینی ها و تکالیف در عرصه اجتماع است که نه تنها بین زن و مرد حقوق اجتماعی متفاوت است بلکه بین مردها نیز این حقوق متفاوت وجود دارد، یعنی اگر بنا شد یک انسانی در مقام رهبری، پست سیاسی و مدیریت ویژه ای در جامعه باشد، حدود و حقوق او برابر نیست با این که هر دو مرد هستند.

 

وی با بیان این که حقوق و حدود اجتماعی تابع تکالیف و وظایف است، افزود: انسان بر حسب استعدادهای وجودی، تکالیف خاصی برای زنان و مردان قرار داده که بر این اساس حقوق و حدود اجتماعی قابل تعریف است.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در یک تقسیم بندی تکالیف و وظایف در قانون خلقت الهی تابع توانمندی های جسمی و روحی زن و مرد است، امتیاز مکتب اسلام در بین همه مکاتب این است که اسلام دین فطری و منطبق با فطرت بشر است؛ اگر انسان را از چیزی منع می کند، فطرت انسانی انسان نیز از آن دوری می جوید.

 

سلب مسؤولیت های اجتماعی از زن به دلیل مسؤولیت خطیر وی برای انسان سازی است

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: بر حسب خصوصیت ذاتی ای که خداوند در زن قرار داده، زن را برای انسان سازی و انسان آفرینی قرار داده است؛ مسؤولیت خطیر و تکلیف عمده انسان سازی و جامعه سازی بر عهده زن است، در مقابل بسیاری از تکالیف دیگر در حوزه زندگی در برابر این وظیفه سنگینی که بر عهده او هست، از زن برداشته شده است.

 

وی اضافه کرد: این به خاطر اولویت وظیفه خطیر انسان سازی است نه به این خاطر که او شایستگی دیگر کارها را ندارد. این وظایف مولد حدود و حقوق انسانی است که باعث ایجاد تفاوت های بین زن ها و مردها می شود.

 

آیت الله علم الهدی یادآور شد: این که می گوییم مسؤولیت انسان سازی به عهد زن است، این گونه نیست که تنها ولادت فرزند به عهده زن باشد، بلکه تربیت، پرورش و سازندگی او نیز تا حد زیادی متوجه زن است.

 

وی گفت: این که در قرآن می خوانیم مرد بر زن قوام است، این یک حق برای مرد نیست بلکه یک حق برای زن است زیرا تامین زندگی به عهده مرد است در مقابل مسؤولیت خطیری که یک زن در انسان سازی و تربیت فرزند دارد.

 

چگونه ممکن است مکتبی که زن را حجت خدا قرار داده، مقام او را پایین تر از مرد بداند؟

امام جمعه مشهد افزود: هیچ مکتبی به اندازه اسلام الگو و اسوه برای زن ندارد؛ بخش اصلی اسوه بودن حضرت زهرا(س) این است که ایشان یک نماد برای زن است.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به این روایت از امام عسکری(ع) که می فرمایند: «ما حجت خدا بر خلایق هستیم و مادر ما حجت خدا بر ما» افزود: صدیقه اطهر(س) حجت خدا بر تمام حجج الهی بر خلق است؛ در چنین مکتبی که یک زن را حجت خدا قرار می دهد چگونه می توان گفت مقام زن کمتر از مرد محسوب شده است؟.

 

حجاب، برای احترام به زن است نه محدودیت

وی با اشاره به این که برخی حجاب را محدودیت برای زن می دانند، اظهار کرد: برای همه مردم دنیا روشن شده است که حجاب یک محدودیت برای زن نیست بلکه یک حرمت برای زن است؛ زن در معرض غرایز دیگران آسیب پذیر است.

 

امام جمعه مشهد ادامه داد: این که زن ملعبه و ابزار این نشود که انسان های دیگر او را در حد یک نگاه استخدام و استثمار کنند، این حجاب به عنوان یک ملاک ارزش و حرمت برای زن در اسلام لحاظ شده و این موضوع برای همه مردم دنیا محرز شده است.

 

وی افزود: اگر تبیینی در مورد زن داشته باشیم، بر حسب این تبیین، تعظیمی برای زن پیدا خواهیم کرد که برای هیچ فردی در این اندازه تعظیم صورت نگرفته است؛ ما در اسلام برای زن یک امتیاز در مقابل مرد احساس می کنیم.

 

حقی که خداوند برای زن در مدیریت خانواده قائل شده، چهار برابر حق مرد است

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: یک زندگی خانوادگی با دو جریان مدیریت می شود، وقتی در این جریان وارد می شویم می بینیم حقی که خداوند برای زن در مدیریت خانواده قائل شده، چهار برابر حق مرد در جریان کفالت خانواده است.

 

وی تأکید کرد: حق زن در نظر اسلام بالاتر از حق مرد در نظر گرفته شده، در هیچ مکتب و فلسفه ای نمی توان این تعظیم حقوق را برای زن یافت. در فعالیت های اجتماعی نیز هرجا می بنیم یک وظیفه از دوش زن برداشته شده، در واقع یک ارزش گذاری در برابر آن حق اصلی و اصیل انسان سازی زن است.

 

امام جمعه مشهد یادآور شد: اگر فرزند در کانون خانواده و آغوش مادر تربیت نشد آن خانواده یا آینده ندارد و یا نیروی ارزشی در آن تربیت نخواهد شد./930/پ202/ب

ارسال نظرات