۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۲۵۴۰۴۱
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

ایران اسلامی به برکت مدیریت رهبری مقتدرتر شده است/ نقد مذاکرات دقیق و منصفانه باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که امروز نظام ما در اثر حضور جدی و عمیق مردم ریشه دارتر شده است،‌ گفت: نظام ما در اثر تدبیر و مدیریت کاملا دقیق رهبر معظم انقلاب در دنیا مقتدرتر شده است.
 آيت الله فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پنجشنبه 20 فروردین به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و بزرگداشت هشتمین سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در جمع ائمه جمعه و جماعات استان البرز در مهدیه کرج به ایراد سخن پرداخت.


وی در ابتدای سخنان خود با تبریک به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) و سالگرد ولادت با سعادت امام امام خمینی(ره)،‌ اظهار داشت: توفیقی برای بنده است که هر سال در این جلسه با شکوه و معظم شرکت و از برکات این جلسه بهره مند شوم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فضائل و مناقب خضرت زهرا(س)، گفت: در مورد این بانوی بزرگ مطالب آنقدر فراوان و زیاد است که خود این مسأله سبب تحیر انسان می‌شود که در مورد حضرت زهرا انسان چه باب، زاویه‌ و چه گوشه‌ای از گوشه‌های این وجود مقدس را مطرح کند.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که ما روایات فراوانی در خلقت نوری ائمه معصومان و در رأس آنها وجود مبارک پیامبر(ص)، فاطمه زهرا(س)، امیر مؤمنان(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) داریم، ابراز کرد: وقتی به روایات مراجعه می کنیم بیش از صد روایت در کیفیت خلقت نوری این ذوات مقدسه داریم.


از فهم روایات مربوط به حضرت زهرا عاجزیم


آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد:‌ روایاتی که باید اعتراف کنیم از فهم این روایات عاجزیم اما سؤال این است که هم رسول اکرم(ص) و هم ائمه معصومان نسبت به بیان این حقیقت بسیار تأکید داشتند مهم ترین حقیقت میان حقایق عالم است ما وقتی در روایات می بینیم که به این عنوان اشاره می‌شود و تأکید می شود که خلقت این انوار مقدسه قبل از خلقت آدم بوده و بالاتر قبل از خلقت سماوات و ارض و بالاتر قبل از خلقت عرش، لوح، کرسی و قلم بوده می رسد به جایی که بر حسب روایات خدای تبارک و تعالی نخستین عنایت و نوری که خلق کرده نور مربوط به این ذوات مقدسه بوده است.


وی بیان کرد: آیا نباید این روایات را توجه کرد؛ ما عاجز از فهم این روایات هستیم غالبا این روایات نه در منابر و نه در مطالعات و نه حتی یک کتاب مستقلی راجع به بررسی تحلیل علمی و اجتهادی این روایات من ندیدم بله در بحار و سایر کتب روایی ما این روایات تا یک حدی جمع شده اما آیا بیان این روایات برای این نبوده که در یک زمانی و برهه‌ای از تاریح افرادی باشند تأمل کنند و از فهم این حقیقت محروم نباشند.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به پرسش انس بن مالک از رسول خدا درباره تفسیر آیه شریفه «وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقاً» خاطرنشان کرد: پیامبر در جواب فرمودند؛ اما النبیون فانا اما الصدیقون فاخی علی اما الشهدا فعمی حمزه و اما الصالحون فابنتی فاطمه و اولادها الحسن والحسین پیداست فرد اکمل هرکدام از عناوین را بیان کردند عباس عموی پیامبر در روایت دارد که آمد نزد رسول خدا و عرض کرد یا رسول‌الله مگر ما و شما و علی و فاطمه و حسن حسین از یک ریشه نیستیم پدران ما اجداد ما هم از یک ریشه هستند شما چرا اسامی آنها را بردی و اسمی از ما نبردی رسول خدا فرمود درست است که ما از یک ریشه هستیم اما عمو تو چه فکر می‌کنی خدا نور من و اینها را قبل از این‌که آسمان و زمین و جنت و نار را خلق کند اینها را خلق کرده است قبل از این‌که ملائکه مسبّحی باشند ما تسبیح و تقدیس خدا می‌کردیم.


وی بیان کرد: رسول خدا فرمود وقتی خدا می‌خواست عرش را بیافریند نور من را شکافت و از او عرش آفریده شد وقتی می خواست ملائکه را خلق کند نور علی را شکافت و از او ملائکه آفریده شد وقتی می خواست آسمان و زمین را خلق کند نور فاطمه را شکافت و سماوات و ارض از نور فاطمه است و نور فاطمه از خدا است بعد ظلمات را خلق کرد و شمس و قمر را بعد از او خلق کرد.


شناخت خلقت از طریق فهم روایات مربوط به خلقت حضرت زهرا است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که مبدأ خلقت به برکت فهم این روایات فهمیده می‌شود، افزود: ما اگر از این روایات بی اطلاع باشیم از مبدأ و غایت خلقت بی اطلاع خواهیم بود اگر درست در این روایات غور کنیم بسیاری از سؤالات پاسخ داده می شود.


آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: کسانی که در مسأله شفاعت در مسأله ولایت و ولایت تکوینی پایشان می‌لنگد به ویژه در مسأله ولایت تکوینی ائمه اطهار می گویند این روایات را چه می‌کنی مبدأ تکوین این انوار هستند چیزی که در مبدأ تکوین دخالت دارد نمی شود گفت در تصرفش به اذن خدا قدرت ندارند و به اذن خدا می توانند  تصرف داشته باشند عصمت مرتبه نازله‌ای از مقامات ایشان است.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که خداوند نور حضرت زهرا(س) را از نور عظمت خود آفرید،‌ گفت: وقتی نور حضرت آفریده شد آسمان و زمین را روشن کرد اگر در این روایات تأمل کنیم معرفت ما نسبت به این انوار مقدسه بیشتر می‌شود.


فهم بیشتر حقیقت امامت ضرورت امروز روحانیت است

وی با تأکید بر این‌که یکی از ضرورت‌های روحانیت در زمان معاصر فهم بیشتر از حقیقت امامت است، تصریح کرد: ما باید نسبت به حقیقت امامت بیشتر معرفت داشته باشیم هر روز فهم ما باید نسبت به امامت از روز قبل فرق کند؛ حیف است که منتسب باشیم به این انوار مقدسه و عمر ما تمام شود و فکر کنیم اینها هم انسانی بودند و خداوند آنها را امام قرار داد خیر این سرمایه بزرگی است که خدا در اختیار بشر قرار داده و راه شناخت را برای ما هموار کرده است این دسته از روایات بسیاری از مشکلات و بسیاری از سوالات اعتقادی راجع به امامت را جواب خواهد داد به شرطی که ما بتوانیم آنها را درک کنیم.


جمهوری اسلامی به برکت تدبیر و مدیریت رهبری در دنیا مقتدرتر شده است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که امروز دنیای اسلام، شیعه و نظام جمهوری اسلامی در شرایط حساسی قرار دارد،‌ گفت: از اول انقلاب تا حالا شرایط حساسی را این نظام دنبال می‌کرده و مواجه بوده و هرچه زمان می‌گذرد گرچه بر عظمت و اقتدار این نظام به لطف و فضل خدا افزوده می‌شود اما شرایط حساس تر می شود و ما روحانیت و فضلا و بزرگان باید به این مسأله خیلی توجه داشته باشیم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که امروز نظام ما در اثر حضور جدی و عمیق مردم ریشه دارتر شده است،‌ ابراز کرد: نظام ما در اثر تدبیر و مدیریت کاملا دقیق رهبر معظم انقلاب در دنیا مقتدر تر شده و آثار این مسأله را در همین روزها ملاحظه می‌کنیم.


نتیجه مذاکرات سبب قدرتمندتر شدن نظام در مجامع بین المللی است

وی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 در لوزان را موفقیت آمیز خواند و اظهار داشت: چند سال قبل که می‌خواستیم در یک جلسه بین المللی  حضور داشته باشیم شرط می کردند که ایران باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد و اگر نمی شناخت حق حضور در جلسه را نمی دادند اما این مذاکرات به این گستردگی و اهمیت برگزار می شود و کلمه‌ای از آن مطالب گذشته در آن وجود ندارد؛ قطعا این موفقیت است.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که امروز اسرائیل از این مذاکرات عصبانی است، بیان کرد: آنها صریحا گفتند این توافقی که در آن یکی از سانتریفیوژها ملغی نشده چه فایده‌ای دارد و درست نیست.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که نتیجه‌ مذاکرات برای ما و نظام بسیار مهم است، گفت: تا به حال چنین توافقی در طول تاریخ سیاسی دنیا نبوده که یک کشور در یک طرف و جمیع کشورها در طرف دیگر به دنبال ضربه زدن به او باشند اما نتایج چندانی نگیرند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نتیجه مذاکرات را سبب قدرتمند تر شدن نظام اسلامی در مجامع بین المللی دانست و افزود:‌ نتیجه این است که نظام دارد مقتدرتر تر می شود بنابراین باید شرایط حساس را درک کرد.

 

نباید به مسأله هسته‌ای نگاه حزبی و جناحی داشت/ نقد مذاکرات دقیق و منصفانه باشد
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این‌که نقد، انتقاد و بحث باید باشد تا مسؤولان برای نگارش نهایی پخته تر، دقیق تر و عمیق تر کار را دنبال کنند، تصریح کرد: امروز روحانیت باید حمایت جدی کند و بحث جناحی، حزبی، سیاسی و باندبازی هم مطرح نیست و نباید باشد؛ یک حرکتی است که لطف خدا و فضل خدا را در آن می بینیم در رأس آن تدبیر رهبری وجود داشته است البته هنوز به پایان نرسیده و قسمت عمده کار مانده است و نتیجه کامل در قبول چیزی است که مورد تأیید رهبری باشد.


آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: روحانیت باید امروز تحلیل دقیق، جامع و منصفانه از مذاکرات را در اختیار مردم قرار دهد و اگر نقدی هم دارد به صورت دقیق و منصافانه آنرا به مسؤولان ارائه کند.


برخی از سوی استکبار جهانی مأموریت تفرقه میان مسلمانان را دارند

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه حوادث عربستان و یمن را مورد توجه قرار داد و با اشاره به سخنان امام جماعت مسجدالحرام درباره ایران، ابراز کرد: چرا امام جماعت مسجد الحرام که باید منادی وحدت باشد امروز حنجره او حنجره اسرائیل شده است آیا او باید در نماز جمعه وقیحانه و مغرضانه شیطنت کند و ایران و شیعه را مورد هجوم قرار دهد اینها که اهل این میدان ها نبودند و نیستند.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: این گونه امام جماعت ها مأموریت دارند تا در میان مسلمین اختلاف ایجاد کنند از تریبون مقدس مسجد الحرام به جای این که این امام جماعت منادی وحدت باشد و از خون های به ناحق ریخته شده در یمن حمایت کند و به جای این‌که در برابر حکومت و پادشاه خود از آیات قرآن استفاده کند به دروغ و تهمت می‌گوید امروز جنگ ما با یمن نیست جنگ ما جنگ فرقه ای بین شیعه و سنی است.


وی تأکید کرد: این امام جماعت که از قراء مشهور است باید بداند که از مصادیق «و لا یزید الظالمین الا خسارا» است؛ چرا باید یک روحانی سنی و امام حماعت اینچنین ملعبه حکومت یا گروه‌های اسرائیلی قرار گیرد، ‌متأسفانه امروز دنیای استکبار از یک امام جماعت دارد علیه اسلام استفاده می‌کند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که ایران نقشی در اتفاقات و جنگ یمن ندارد،‌ گفت: جنگ عربستان با یمن جه ارتباطی به ایران دارد تمام مردم یمن قیام کرده و دنبال آوردن یک حکومت صالح هستد و ایران نیز دخالتی نکرده است.


بینش و بصیرت امروز روحانیت مرهون امام خمینی است

وی بینش امروز روحانیت را مرهون حضرت امام خمینی(ره) دانست و بیان کرد: امروز به برکت امام خمینی و انقلاب اسلامی از یک طلبه ابتدایی حوزه‌های شیعه تا مراجع بزرگوار تقلید تمام مسائل سیاسی دنیا را به راحتی می‌توانند تحلیل کنند و می فهمند چه کسی دشمن است و چه کسی دشمن نیست.


داعش مولود مراکز امنیتی اسرائیل و آمریکا است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با تأکید بر این‌که اسرائیل داعش را به وجود آورد، اظهار داشت: اگر صدها هیتلر و صدام را جمع کنند به پای جنایات داعش نمی‌رسد؛ امام جماعت عربستانی چرا خفقان گرفته وقتی که داعش این همه جنایت را در سوریه انجام داد مگر حمله داعش به سوریه و مردم عراق حمله فرقه ای بود داعش مولود اسرائیل و مراکز امنیتی اسرائیل و آمریکا است؛ استکبار جهانی آدمی را به عنوان ولی، رهبر و خلیفه ساختند و روی او کار کردند و به عنوان خلیفه آوردند چرا صدای ائمه جمعه شما در نیامد اما امروز به جای این‌که خونریزی را محکوم کنید از این تریبون مقدس استفاده می ‌کنید و دروغ و تهمت می زنید این مسأله بسیار تأسف بار عالم اسلام است.

وی با تأکید بر این‌که روحانیت سنی ایران هم باید در مقابل این روحانی نما و کسی که خود را به قرآن منسوب کرده بایستند، گفت: باید علمای اهل تسنن در مقابل او بیانیه دهند و روحانیت شیعه و دیگران نیز وظیفه خود را در این باره انجام خواهند داد.


ضرورت تقویت حوزه‌های علمیه

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه با بیان این‌که حوزه های علمیه امروز به برکت نظام اسلامی از یک وضع کمی و کیفی نسبتا خوبی برخوردار است، ابراز کرد: امروز ضرورت تقویت حوزه های علمیه بیش از گذشته است و باید حوزه‌های علمیه تقویت شوند.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که مردم باید جوانهای با استعداد را به سوی حوزه گسیل بدارند، افزود: از ائمه جمعه تقاضا داریم به مردم بگویید؛ حوزه از ابتدا بر دوش مردم و با مردم بوده تمام طلبه‌ها از بطن مردم هستند و مردم باید به حوزه‌ها در همه ابعاد توجه داشته باشند و جوانان با استعداد خود را ترغیب به ورود به حوزه کنند.


وی با اشاره به این‌که امروز دست دنیا به سوی حوزه علمه دراز است، گفت: امروز دنیا به سمت مکتب اهل بیت(ع) پیش می‌رود و اشخاصی تشنه مکتب اهل بیت هستند اما روحانی برای آنها نیست که اخلاق و فقه اهل بیت را برای آنها بیان کند./927/پ200/ج

ارسال نظرات