۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۲۵۴۱۱۰
امام جمعه قم:

آتش افروزی سعودی ها پایان خوشی برای آنان نخواهد داشت/ هرگونه توافقی باید شفاف و غیر قابل تأویل باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که کشور ایران دارای منطق است، گفت: ملت ایران در موارد لازم گفت وگوی عقلانی و منطقی انجام می دهد اما اگر کسی کرامت ملت ایران را نادیده بگیرد و مورد توجه قرار ندهد باید بداند که همه ملت یکپارچه در مقابل او می ایستند؛در مذاکرات و مسائل گوناگون نباید از حکمت و درایت لازم دور شد، هموراه مسائل کشور باید با دیدگاه درونی و داخلی پیگیری شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی امام جمعه قم امروز در خطبه های سیاسی عبادی نماز جمعه قم که با حضور پر شور زائران و مجاوران در حرم حضرت معصومه(س) برگزارشد، با اشاره به حقوق، وظایف و تکالیف خانوادگی گفت: امروزه موج های خانمان سوز به سوی خانواده ها متوجه شده و ارکان خانواده تحت تأثیر سبک های غلط غربی در حال فرو پاشی است.


وی افزود: اسلام بر امر سلامت، شکوفایی و معنویت خانواده ها تأکید ویژه ای دارد، باید دانست که اگر خانواده سالم باشد در حقیقت سلول اصلی جامعه سالم می ماند، در صورت سلامت خانواده پیکره جامعه می تواند مسیر سعادت و تکامل را پیش بگیرد.


رییس جامعة المصطفی با بیان این که نسل جوان وخانواده ها باید وظایف خانوادگی خود را بیاموزند و آن ها را به کار بگیرند، اظهار داشت: اصول و راهبردی وجود دارد که به وسیله آنان می توان این وظایف مهم را محقق کرد، اصل نخست این است که انسان از آغاز تشکیل خانواده باید به زندگی نگاهی فرامادی و دارای معنویت داشته باشد.


وی ادامه داد: نگاه به خانواده نباید محصور در لذت های مادی باشد، اگر افق دید انسان وسیع تر شود به یقین زندگی برای او شیرین تر خواهد بود و در این مسیر می تواند به سعادت و کمال برسد؛ دومین اصل درک و شناخت متقابل بوده که بسیار مهم است، بسیاری از اختلافاتی که امروزه در خانواده ها مشاهده می شود به دلیل این است که اعضای خانواده نسبت به یکدیگر شناخت و درک کافی ندارند، باید دانست که درک و شناخت متقابل رابط را صمیمی می کند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خیر خواهی را اصل سوم در تحقق وظایف دانست و ابراز داشت: در تعاملات خانوادگی باید به اصل اخلاقی آنچه برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند و آنچه که برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز بپسند استفاده شود، اگر در اوج عصبانیت و اختلافات چنین فکر کنیم بسیاری از مشکلات بر طرف می شود.


وی عنوان کرد: کنترل توقعات نیز بسیار مهم است، اگر این مهم صورت گیرد بسیاری از پرونده های اختلافات خانوادگی کاهش پیدا می کند، انسان باید به گونه ای زندگی کند که تحرک بیشتری در یاری رساندن و توقع کمتری در یاری خواستن داشته باشد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عوامل ایجاد توقعات بی جا خاطرنشان کرد: خودبرتر بینی و کوچک دیدن دیگران، عدم توجه به ظرفیت های طرف مقابل انسان، طمع ورزی و افزون خواهی و تنبلی و تن پروری از عوامل ایجاد توقعات بیجا است، اگر توقعات کنترل شود به راحتی می توان بسیاری از دستورا دین را عملی کرد.


وی بی توجهی به وظایف خانوادگی را سبب آسیب زدن ه نسل آینده دانست و گفت: زندگی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) باید الگوی تمامی انسان ها قرار گیرد، اگر این چنین شود انسان می تواند شیرینی زندگی را درک کرده و در مسیر سعادت دنیا و آخرت قدم بردارد.


حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: توقعات انسان ها از یکدیگر به ویژه زنان و شوهران باید مشروع و به اندازه توان باشد، باید توجه داشت که در خانه آشفته نمی توان فرزندان صالح تربیت کرد؛ خانواده ها توجه داشته باشند که زندگی منحصر در پول داشتن و مادیات نیست.


وی با اشاره به خطبه 16 نهج البلاغه اظهار داشت: امام علی(ع) در این خطبه می فرمایند که اعمال و روحیات انسان همانند مرکبی بوده که آنان را به پایان می رساند، اگر این اعمال و روحیات گناهان و ذائل اخلاقی باشد مرکب انسان همانند اسبی چموش و بدون افسار بوده که انسان را به جهنم می برد اما اگر اعمال و روحیات کسی تقوا و تبعیت از دستورات الهی باشد، مرکب او رام و دارای افسار بوده که این شخص را به بهشت می رساند.


امام جمعه قم با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زهرا(س) ادامه داد: دین مبین اسلام نسبت به کرامت زن در هر جایگاهی که باشد نگاهی خاص دارد، زن به عنوان یک عنصر معرفتی و علمی مورد توجه اسلام است؛ بنابراین حفظ جایگاه زن بنابر دستور اسلام، پیام روز زن است.


وی در بخش دوم سخنان خود با تقدیر از هیأت مذاکره کننده هسته ای و آرزوی توفیق برای آنان ابراز داشت: سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب بسیار راهگشا بوده و نشان دهنده مسیری است که دولت و ملت باید آن را بپیمایند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: نفس این مذاکرات که با اجازه رهبر معظم انقلاب صورت گرفته دارای دستاوردهایی بوده است، نخستین دستاورد این بود که دنیا به ویژه کشورهای زورگو ایران هسته ای و غنی سازی این کشور را پذیرفتند.


وی با بیان این که ایران در قلمروهای گوناگون با تکیه به قدرت لایزال الهی پیش رفته است، خاطرنشان کرد: قدرت های زروگو در مقابل مقاومت و شجاعت ملت ایران کوتاه آمده اند، کشور های غربی فهمیدند که در برابر ایران با منطق زور نمی توان سخن گفت.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متأسفانه آمریکا پس از امضای بیانیه لوزان، تفسیرهای دیگری از این بیانیه را متشر کرده که باید به آنان گفت این تفسیرها به درد خودتان می خورد؛ مسؤولان هسته ای باید توجه داشته باشد که در بیانیه ها عدم شفافیت وجود نداشته باشد.


وی افزود: ملت ایران فقط و فقط در موضوع هسته ای با طرف های مقابل مذاکره می کند از همین رو هیچگاه اجازه نخواهیم داد تا طرف های مقابل درامور دیگر کشور دخالت کنند، همچنین تیم هسته ای باید توجه کند که تحریم ها باید یکباره و به صورت یکجا برداشته شود.


حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که کشور ایران دارای منطق است، اظهار داشت: ملت ایران در موارد لازم گفت وگوی عقلانی و منطقی انجام می دهد اما اگر کسی کرامت ملت ایران را نادیده بگیرد و مورد توجه قرار ندهد باید بداند که همه ملت یکپارچه در مقابل او می ایستند؛در مذاکرات و مسائل گوناگون نباید از حکمت و درایت لازم دور شد، هموراه مسائل کشور باید با دیدگاه درونی و داخلی پیگیری شود.


وی با اشاره به حوادث منطقه و تحولات یمن ادامه داد: متأسفانه کشور عربستان که سال ها روی خوش و منطق ایران را در قبال خودش تجربه کرده، پاسخ نادرستی به این برخورهای منطقی ایران داد؛ آتش افروزی در منطقه پایان بدی را برای عربستان به دنبال دارد.


امام جمعه قم با اشاره به پرونده سیاه آل سعود ابراز داشت: فقدان ملاک های مشروعیت در حکومت عربستان، تولید گروه های تندرو برای تکفیر و ترور، حمایت از صدام، حضور نظامی علیه ملت مقاوم بحرین، عدم کمک به ملت مظلوم فلسطین، کشتار حجاج و عدم رعایت کرامت زوار بخشی از پرونده سیاه آل سعود است.


وی با بیان این که حمله آل سعود به یمن هیچگونه منطقی ندارد، عنوان کرد: این حمله بر خلاف موازین حقوقی جهان و بر خلاف حقوق بشر است، حمله عربستان به یمن نابرابر بوده و زیرساخت های ملی این کشور مظلوم را نابود می کند، آل سعود حتی حاضر نست که کمک های دارویی جهان به دست مردم یمن برسد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آمریکا بداند که حمایت از حمله آل سعود به یمن دیوانگی بوده و اگر حماقت کند در این آتش خواهد سوخت، مردم یمن باید امیدوار باشند و بدانند که رهبر معظم انقلاب و ملت ایران از کشورهای مظلوم و یمن حمایت و پشتیبانی می کند./1323/پ201/ج

ارسال نظرات