تولید علم در حوزه با تغییر نظام آموزشی فعلی ممکن است
حجتالاسلام مهدی محقق فر مدیر مرکز آموزش تخصصی فقه حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره چگونگی ترویج پژوهش در بین طلاب حوزه علمیه گفت: مسؤولان حوزه در ابتدا باید برای پذیرش متقاضیان ورود به حوزه تدابیری بیاندیشند تا افرادی را پذیرش کنند که از بهره هوشی بالا برخوردار باشند.
وی در ادامه افزود: استعداد یابی صحیح و متناوب از طلاب و ارزیابی قدرت فکری، پژوهشی و تلاش متقاضیان نیز از مهمترین مسائلی است که باید در آزمون استعداد سنجی برای ورود به حوزه اتخاذ شود.
مسؤول سابق پژوهش حوزه علمیه قم ابراز داشت: پژوهش باید از سطوح ابتدایی تحصیلی در حوزه آغاز شود به طوری که در ابتدا باید با آموزش قوی و آموزش مهارتهای پژوهشی و ایجاد تمرینهای متناوب طلاب را برای کسب تجربه در پژوهش آماده کرد.
وی نبود انگیزه پژوهشی در بدنه حوزه را از مهمترین موانع پیش روی حوزه در امر پژوهش دانست و تأکید کرد: متأسفانه نظام آموزشی حوزه متن محور و آموزش محور است و حجم دروس بسیار بالا است به همین سبب طلاب در حین آموزشهای حجیم خود انگیزهای برای پژوهش پیدا نمیکنند که این انگیزه دهی باید با تغییر نظام آموزشی در طلاب ایجاد شود.
حجتالاسلام محقق فر به دیگر موانع پرداخت و ابراز داشت: متأسفانه نگاه مسؤولان، اساتید و طلاب به امر آموزش نگاهی زود بازده است و پژوهش و نتیجه آن به سبب دیر بازدهی و نتایج طولانی مدت خود رغبت را برای پژوهش در حوزه کمرنگ کرده است.
مدیر مرکز آموزش تخصصی حوزه علمیه قم تأکید داشت: نبود استعداد یابی سردرگمی را برای طلاب رقم میزند و طلبه در طول تحصیل متوجه استعدادها و علایق خود برای ورود به امر پژوهش نمیشود.
وی در پایان تصریح کرد: نظام آموزشی حوزه باید با تشکیل چشم اندازی طولانی مدت و فرهنگ سازی در بین طلاب، اساتید و همچنین تغییر رویکرد آموزش محور به پژوهش محور در همان سالهای ابتدایی در تحصیل، نگرش متن محور را به نگرشی تولید محور تبدیل کند./1329/ت302/ف