۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۲۵۴۵۵۰
با پیام رهبر معظم انقلاب؛

یادواره آیت الله سید هاشم میردامادی در مشهد برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ یادواره آیت الله سید هاشم میردامادی نجف آبادی، 27 فروردین به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مرکز آخوند خراسانی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه خراسان در مشهد برگزار می شود.
پيام رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید محمدتقی شوشتری، دبیر علمی دومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری حوزه علمیه خراسان در سده اخیر، ظهر امروز در نشستی خبری که در محل دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد، به تشریح جزئیات برگزاری همایش پرداخت و گفت: تلاش­ های علمی در حوزه علمیه خراسان از قرن سوم هجری قمری یعنی پس از شهادت امام رضا(ع) در مشهد آغاز شد و اولین تفسیر مکتوب قرآن نیز در همین دوره به نام تفسیر «المصابیح» توسط یکی از عالمانی که با حضرت رضا(ع) مراوده داشته است به رشته تحریر درآمد.

 

وی افزود: در فاصله بیش از 12 قرنی که از اولین تفسیر تا به امروز سراغ داریم، حوزه علمیه خراسان از میراث گران سنگ تفسیری برخوردار بوده که مغفول و مهجور واقع شده و بسیاری از اهل فن نیزدر قبال آن بی اطلاع است از این رو یکی از رسالت های دفتر تبلیغات اسلامی، بازشناسی این میراث تفسیری کهن است که در همین راستا اقدام به برگزاری سلسله همایش های «تفسیر و تفسیرنگاری» نموده تا این میراث ارزشمند را شناسایی کند.

 

دبیر علمی دومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری حوزه علمیه خراسان، خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نخستین گام در سال 89 به بررسی تفسیر ارزشمند «نفحات الرحمن» اثر مرحوم آیت الله شیخ محمد نهاوندی، در قالب یک همایش پرداخت و در 27 فروردین ماه سال جاری نیز در دومین گام، یادواره آیت الله سید هاشم میردامادی نجف آبادی، صاحب تفسیر گران قدر «خلاصة ­البیان فی تفسیر ­القرآن» را برگزار می کند.

 

شوشتری در تبیین اجمالی شخصیت آیت الله سید هاشم میردامادی نجف آبادی، اظهار کرد: ایشان از علمای بسیار روشن ضمیر و آگاه به مسائل روز در حوزه علمیه خراسان بودند که وجوه شخصیتی ایشان در همایش پنجشنبه تبیین خواهد شد و امیدواریم بتوانیم گوشه­ای از ابعاد وجودی ایشان را بررسی کنیم.

 

وی در ادامه به تشریح اهداف کلی سلسله همایش های تفسیر و تفسیر­نگاری پرداخت و گفت: بازخوانی میراث کهن تفسیری حوزه علمیه خراسان، خصوصا در سده اخیر، البته از بین آثار مکتوب، اولین هدف ما در برگزاری این همایش است؛ هدف دوم، سبک شناسی و ویژگی های تفسیری حوزه علمیه خراسان و نیز جریان شناسی مفسرین در این حوزه است و هدف سوم نیز بررسی ابعاد علمی، اجتماعی و وجودی مفسرانی است که در این حوزه بالیده و از آن برآمده اند که مجموعا در قالب 10 همایش به تبیین شخصیت و تفاسیر آن ها خواهیم پرداخت.

 

دبیر علمی دومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری حوزه علمیه خراسان افزود: طبعا مخاطبان این همایش، قرآن پژوهان دانشگاهی و حوزوی، اساتید و دانشجویان، فضلا و کلیه کسانی خواهند بود که با قرآن مأنوسند و نسبت به مطالعات قرآنی علاقمندند.

 

شوشتری با اشاره به این که نخستین برنامه این همایش، قرائت پیام رهبر معظم انقلاب به همایش خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به این­که رهبر معظم انقلاب برآمده از این حوزه هستند و خود ایشان مُتضلّع در عرصه تفسیر می باشند بی شک، پیام شان زینت ­بخش این همایش و راه­گشا و امید بخش خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: سخنرانی آیت الله استادی به عنوان سخنران اصلی همایش و سپس برگزاری میزگردی تخصصی با حضور اندیشمندان موجه و بنام حوزه و دانشگاه که در این زمینه شناخت کافی دارند مانند آیت الله واعظ زاده خراسانی، از اساتید حوزه علمیه قم که به خاطر شناخت عمیقی که از زوایای شخصیتی آیت الله میردامادی نجف آبادی دارند، به تبیین ابعاد وجودی ایشان خواهند پرداخت، از دیگر برنامه های این همایش است.

 

دبیر علمی دومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری حوزه علمیه خراسان به معرفی سایر شخصیت های حاضر در میزگرد تخصصی این همایش پرداخت و گفت: حجت­الاسلام والمسلمین محمد­علی مهدوی­راد، از پژوهشگران قرآنی هستند که به سبک ­شناسی تفسیر «خلاصه البیان» و ویژگی­های آن خواهند پرداخت؛ دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد که میزگرد مزبور به میراث تفسیری حوزه علمیه خواهند پرداخت؛ و پروفسور مهدی محقق از دیگر اساتیدی هستند که در این میز­گرد حضور خواهند ­یافت که این اساتید نیز به نوبة خود از ثمرات حوزه علمیه خراسان هستند.

 

شوشتری افزود: در حاشیه این همایش از تجدید چاپ تفسیر «خلاصه­البیان فی تفسیر­القرآن» رونمایی و نمایشگاهی از آثار تفسیری مفسران حوزه علمیه خراسان از قرن سوم تا کنون خواهیم داشت و ضمنا در متن همایش از گفت­ و گویی که با شاگردان و منتسبان به ایشان به صورت کلیپ تهیه شده استفاده می شود؛ ضمنا ویژه نامه همایش شامل مقالاتی پیرامون زیست نامه آیت الله میردامادی و میراث تفسیری حوزه علمیه خراسان از قرن ششم به بعد و سبک شناسی تفاسیر مفسرین در سی سال اخیر نیز به مدعوین اهدا می شود.

 

وی با بیان این که یادواره آیت­الله مرحوم سید هاشم میردامادی نجف­ آبادی به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مرکز تخصصی آخوند خراسانی که مرکزی آموزشی و وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی است، برگزار می ­شود، اظهار کرد: میهمانان شاخص و برجسته ای از شهر های اصفهان، قم و تهران و نیز از خارج از کشور خواهیم داشت و آیت الله حسینی بوشهری و آیت الله مقتدایی نیز از میهمانان ویژه این همایش هستند.

 

دبیر علمی دومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری حوزه علمیه خراسان در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون دلیل وقفه به وجود آمده بین همایش اول و دوم تفسیر و تفسیرنگاری، گفت: به دلیل تأخیر در چاپ تفسیر «خلاصه البیان» که در حال حاضر 50 دوره از آن چاپ گردیده و به اهل فضل داده شده است تا پس از رفع نواقص احتمالی و ویراستاری مجدد با کیفیت مطلوب به چاپ انبوه خواهد رسید.

 

 وی افزود: قطعا همایش­های بیشتری در آینده خواهیم داشت و این میراث آنقدر پربار است که می توانیم سالانه یک همایش در عرصه تفسیر و تفسیرنگاری برگزار کنیم.

 

شوشتری خاطرنشان کرد: پژوهش­های قرآنی حوزه علمیه خراسان از همان ابتدای تکوین و شکل گیری اش که به بعد از دفن امام رضا(ع) در مشهد بر می گردد، در حوزه تفسیر و نگاشته های قرآنی به حدود 300 اثر که بعضی از آن ها در دسترس نیست می رسد؛ صاحبان این تفاسیر اعم از علمای شیعه و اهل سنت هستند اما در حال حاضر به تبیین آثار مفسران شیعه می­پردازیم و در آینده اگر این ظرفیت ایجاد شود به شناسایی آثار اهل تسنن و ویژگی­های آن هم خواهیم پرداخت./820/پ202/ب5

ارسال نظرات