۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۲۵۴۵۵۶
استاد حوزه و دانشگاه:

عبودیت، قدرت کنترل ذهن را افزایش می دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که عبودیت قدرت کنترل ذهن را افزایش می دهد، گفت: کنترل ذهن امری بسیار مشکل است؛ اگر قوانین الهی رعایت شود، انسان به آرامش و کنترل اندیشه می رسد.
عبودیت، قدرت کنترل ذهن را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام موحدی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیری که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد برگزار شد، گفت: یکی از مشکلاتی ما، عدم تحاسب و کنترل ذهن است؛ اگر ما بتوانیم، ذهن خود را کنترل کنیم، علم و قدرت خود ما نیز بالا می رود.  

 

وی افزود: عبودیت به معنای پذیرش مقررات الهی است و همانگونه که رعایت قوانین بشری رشد و حرکت را در پی دارد قطعا رعایت دستورات الهی نیز نه تنها محدودیت نیست بلکه باعث رشد و کمال خواهد شد.

 

حجت الاسلام موحدی افزود: رعایت قوانینی که توسط عقلا وضع می شود اگر چه مستقیما از طریق وحی به ما نرسیده ولی جزئی از برنامه عبودیت است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه قدرت کنترل ذهن را یکی دیگر از نتایج عبودیت دانست و خاطر نشان کرد: کنترل ذهن امری بسیار مشکل است همانگونه که رسول کرم(ص) می فرمایند: اگر شیاطین اطراف ذهن و قلب انسان نچرخند، انسان  می تواند به ملکوت آسمان ها و زمین بنگرد. ذهن مانند گنجشک است و از این شاخه به آن شاخه می پرد از این رو مهار آن تمرین و ممارست فراوان می طلبد.

 

حجت الاسلام موحدی در پاسخ به این سوال که چرا به کنترل ذهن نیازمندیم در حالی که اعضاء و جوارح را کنترل می نماییم؟، گفت: بسیاری از اوقات کشش های دل و ذهن ، اعضا و جوارح را از مسیر اصلی دور می نماید و آنچه بر اعمال اثر می گذارد واردات ذهنی است پس ما موظف به پاک کردن اندیشه هستیم و حتی طبق آیه قرآن که می فرماید:«.. ان بَعض الظَن اِثم ...»، اجازه نداریم ذهن را آلوده نماییم.

 

آثار و برکات کنترل ذهن

وی گفت: انسان اگر بتواند فی الجمله نیز، ذهن خود را کنترل کند، آثار و برکات زیادی برای او به همراه دارد؛ چرا که با این حد از تلاش، نسیمی از بهشت حقیقی که شایسته اولیا الهی است را در همین دنیا تجربه می کند. ذهن آرام، روح و جان انسان را در آرامش قرار می دهد.

 

حجت الاسلام موحدی بر تمرین طلاب برای کنترل ذهن به خصوص در نماز تأکید کرد و افزود: به این دلیل در آموزه های اسلام قید شده است که مساجد ساده باشند که انسان بتواند با دور بودن از تشویشات ذهنی، از مزایای نماز بهره مند شود؛ از این رو اگر قوانین الهی رعایت شود، انسان به سوی آرامش و کنترل اندیشه می رسد. 

 

استاد تفسیر دانشگاه فردوسی مشهد افزود: توجه به نماز، یکی از نکاتی که در دین اسلام بسیار مورد توجه واقع شده است. امام باقر(ع) فرمودند: «اِنّ اوّلَ ما یُحاسب بِهِ العبدَ الصلاةَ ، فاِن قُبلت قُبِل ماسِواها واِن رُدَّت رُدَّ ما سواها،  اولین چیزی که(در روز قیامت) از بنده مورد حساب رسی قرار می گیرد، نماز است. اگر نماز پذیرفته شود، مابقی (اعمال) نیز پذیرفته می شود.».

 

حجت الاسلام موحدی با اشاره به آیه «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ، به راستى که مؤمنان رستگار شدند، آنان که در نمازشان خاشع‏اند.»، تصریح کرد: کسانی که در نماز خاشع هستند به رستگاری می رسند، خشوع مربوط به قلب و دورن است، در حالی که خضوع تواضع و فروتنی در جوارح است. از این رو است که صفت خشوع قید شده است.

 

وی به اهمیت نماز اشاره کرد و افزود: بعد از شهادت امام صادق(ع) ام حمیده به ابو بصیر گفت: امام صادق قبل از شهادت همه را خواستند و فرمودند: « ان شفاعتنا لاَ تَنال مُستخفا بِالصلوه، به راستی که شفاعت ما اهل بیت به کسی که نماز را خوار و سبک شمارد نمی رسد.»./1309/پ202/ب5


ارسال نظرات