۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۲۵۴۵۶۸
امام جمعه تربت حیدریه:

سنگ بنای تربیت صالح، دامان عفیف مادران است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تربت حیدریه در حرم مطهر رضوی گفت: دین اسلام قبل از تولد فرزند، چه بسا قبل از انعقاد نطفه و حتی در مقام انتخاب همسر برای تربیت فرزندان برنامه ریزی کرده است بنابراین سنگ بنای تربیت سالم و صالح فرزند، دامان عفیف مادران است.
امام جمعه تربت حيدريه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، امام جمعه تربت حیدریه، امشب در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی اظهار کرد: از ویژگی‌های برجسته حضرت علی (ع) اهتمام فراوان ایشان به تربیت فرزندان است که نامه 31 امیرمؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه دستورالعمل اخلاقی تربیتی است برای جوانان، پدر و مادرانی که می خواهند به کمال برسند.

 

 

وی تصریح کرد: آن حضرت در سخنی در این باره، به فرزندش امام حسن(ع) می فرماید: «فبادرتک بالادب قبل ان یقسو قلبک و یشتغل لبک؛ پیش از آنکه قلب تو دچار قساوت واندیشه ات سرگرم امور بیهوده شود، به تربیت تو پرداختم.»

 

 

امام جمعه تربت حیدریه خاطرنشان کرد: این طرز بیان برای امام حسن مجتبی(ع) به کار برده شده است؛ کسی که تربیت شده الله هست و علم لدنی دارد این درسی برای پدر و مادران است که فرزندان همچون نهال و شاخه های درختی هستند که اگر هنگام رشد کج شوند، راست شدن آن سخت است.

 

 

وی افزود: فرزند وقتی به مرحله ای می رسد که دچار مشغله های فکری و ذهنی می شود، تهاجم فرهنگی و امواج سهمگین مخرب سراغ جان و روح آن ها می آید و فرصت فکر کردن روی سخنان و راهنمایی های دلسوزانه پدر و مادر را از آنان می گیرد.

 

 

حجت الاسلام شریعتی تبار تصریح کرد: دین اسلام قبل از تولد فرزند، چه بسا قبل از انعقاد نطفه و حتی در مقام انتخاب همسر برای تربیت فرزندان برنامه ریزی کرده است بنابراین به مردان سفارش شده در انتخاب همسر به این معیار توجه کنند که شایستگی تربیت نسل در دامنش را داشته باشد.

 

 

وی دامن عفیف را سنگ بنای تربیت سالم و صالح فرزندان عنوان کرد و گفت: قدم اول در تربیت سالم و صالح فرزند این است که در دامن عفیف متولد شود و رشد کند از این رو نبی مکرم اسلام(ص) فرموده اند: در انتخاب همسر بپرهیزید از گل خوش رنگ و لعابی که در باتلاقی روییده باشد یعنی از ازدواج با دختر زیبارویی که در خانواده ای فاسد تربیت شده بپرهیزید.

 

 

امام جمعه تربت حیدریه اظهار کرد: دنیا محل انجام اعمال و قیامت روز حساب و کتاب است و وقتی انسان از دنیا می رود رابطه اش با دنیا از طریق اعمالش قطع می شود مگر از سه طریق پرونده عملش مفتوح و باز است؛ آثار علمی، صدقات جاریه و فرزندان صالح و نیک.

 

 

وی با بیان این که پدر و مادر و فرزند هر دو حقوقی نسبت به هم دارند، اظهار کرد: از حقوق والدین این است که فرزندان مطیع آن ها باشند؛ از دستورات آن ها پیروی کنند مگر امور گناه و معاصی الله و از حقوق فرزندان انتخاب نام نیکو از سوی والدین و تربیت دینی است.

 

 

حجت الاسلام شریعتی تبار خاطرنشان کرد: برای تربیت فرزند صالح باید پدر و مادران هم اصلاح شوند، مادری می تواند به دخترش حجاب و عفاف را امر کند که خودش مقید باشد، نه اینکه گاهی خود معترضانه با بیان این جمله «حجاب در کجای قرآن آمده است؟!» با این فریضه الهی مقاومت کند.

 

 

وی تأکید کرد: در عصری که دنیای استکبار، دشمنان اسلام، انقلاب و نظام برای تزلزل ایمان دختران و پسران جامعه ما تهاجم و شبیخون فرهنگی به راه می‌اندازند باید معرفت خود را نسبت به آموزه های اسلامی و تعالیم قرآنی بالا ببریم تا نسبت به آن ها معترض نشویم.

 

 

امام جمعه تربت حیدریه یادآور شد: به مسأله حجاب در آیه 31 سوره نور اشاره شده است: «به زنان با ایمان بگو زینت خود را، جز آن مقدار که نمایان است آشکار ننمایند و (اطراف) روسری ها و مقنعه های خود را بر سینه خود افکنند (تاگردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند...»/1308/پ202/ب4

ارسال نظرات