۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۲۵۴۷۵۱

بدعت بد عربستان سعودی در حمله به یمن

خبرگزاری رسا ـ عربستان سعودی از روز26 مارس گذشته حملات خود را به یمن آغاز کرد . این حمله­، بدعتی بد، اقدامی غیرقانونی و مصداق آشکار جنایت علیه بشریت است.
عربستان و يمن

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، عربستان سعودی از روز26 مارس گذشته حملات خود را به یمن آغاز کرد . این حمله، بدعتی بد، اقدامی غیرقانونی و مصداق آشکار جنایت علیه بشریت است.

 

این اقدام غیرقانونی عربستان توسط تحلیلگران و شخصیت‌های مختلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت اما بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران ابعاد جدیدی از جنایت عربستان در یمن را آشکار کرده است.

 

مقام معظم رهبری، اقدام سعودی‌ها در حمله به یمن را «بدعت بد» و «خطا و اشتباه» نامیده‌اند. اقدام آل سعود، از این نظر بدعت بد است که حمله به یمن در شرایطی انجام شد که یمن یک کشور مستقل است و بحران کنونی در این کشور نیز بحرانی داخلی محسوب می‌شود.

  

بند هفتم ماده دوم منشور ملل متحد عنوان می‌کند که «هیچیک از مقررات مندرج در این منشور، ملل متحد را مجاز نمی‌دارد در اموری که ذاتا جزو صلاحیت داخلی کشورها است دخالت کند ...» مطابق این ماده منشور ملل متحد، اصل بر عدم مداخله در امور داخلی کشورها و احترام به حاکیمت آن‌ها است.

 

با این حال، طی سال‌های اخیر در نتیجه تحول حقوق بین الملل ، برخی از اصول منشور ملل متحد دچار تعدیل شده‌اند که از جمله این اصول ، احترام به حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی کشورها است.

  

این دو اصل مهم مورد تاکید در منشور ملل متحد، با نگاه اخلاقی به حاکمیت و تصویب قطعنامه «مسئولیت برای حمایت» دچار تعدیل شده است. با این حال، حتی تعدیل دو اصل مهم منشور ملل متحد نیز به تهاجم عربستان ، جنبه قانونی نمی‌دهد.

 

زمانی اعمال اصل مسئولیت برای حمایت از شهروندان یک کشور قابلیت اجرا می‌یابد که دولت آن کشور در مقابل شهروندان خود مرتکب جنایات سه گانه دیوان کیفری بین المللی، یعنی جنایت علیه صلح، جنایت علیه بشریت یا جنایت جنگی شود.

 

درحالی که در یمن، منصور هادی، رئیس جمهوری موقت و خالد بحاح ، نخست وزیر موقت ، از سمت خود استعفا داده‌اند و مشروعیت آن‌ها سلب شده است و در نتیجه ، وظیفه ایجاد نظم و امنیت را انصارالله بر عهده گرفته است. انصارالله نیز نه تنها رفتاری که مصداق جنایت‌های مطرح شده در اساسنامه دیوان کیفری باشد ، انجام نداده بلکه از هرگونه خشونت حتی در مقابل مخالفان خود نیز خودداری می‌کند.

 

جنایت آل سعود علیه یمن مانند جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه است. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بیانات روز نهم آوریل خود در این باره عنوان کردند : « کاری که امروز دولت سعودی در یمن انجام می‌دهد ، عینا همان کاری است که صهیونیست‌ها در غزه انجام دادند. دو جنبه دارد: یکی اینکه جنایت است ، نسل‌کشی است ، قابل تعقیبِ بین‌المللی است، بچّه‌ها را می‌کشند، خانه‌ها را خراب می‌کنند، زیربناها را نابود می‌کنند، ثروت‌های ملّی را در یک کشور از بین می‌برند «.

 

صهیونیست‌ها در جنگ علیه غزه جنایت‌های بی شماری از جمله کشتن کودکان، زنان و غیرنظامیان ، تخریب زیرساخت‌های اجتماعی ، آواره کردن مردم و از بین بردن مراکز بهداشتی و آموزشی مرتکب شدند و اکنون، آل سعود این جنایت‌ها را در یمن مرتکب می‌شود. 

 

شمار کشته‌های حملات عربستان به یمن به حدود 900 نفر و شمار زخمی‌ها نیز به بیش از 1700 نفر رسیده است. بیش از یک سوم کشته شدگان حملات عربستان به یمن ، غیرنظامی هستند و دست کم حدود 80 کودک نیز شامل این آمار هستند.

 

طبق اعلام سازمان ملل متحد در دو هفته اول این جنگ،بیش از 100 هزار نفر از مردم یمن نیز آواره شده‌اند. سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام نیز اعلام کرد که بیش از 10 میلیون یمنی غذای کافی برای خوردن ندارند و بیش از 13 میلیون نفر نیز به آب قابل آشامیدن دسترسی ندارند.

 

صندوق بین الملل حمایت از کودکان سازمان ملل نیز سوء تغذیه حاد را ، تهدید کننده زندگی بیش از یک میلیون کودک یمنی اعلام کرد. هزاران کودک یمنی از خدمات بهداشتی و آموزشی محروم شده‌اند. شمار زخمی‌ها به حدی زیاد است که « مری کلر فگالی»، سخنگوی صلیب سرخ گفته است، بیمارستان‌ها در مضیقه هستند و نمی‌توانند به شمار زیاد مجروحان رسیدگی کنند.

 

این در حالی است که ارسال کمک‌های انساندوستانه به یمن نیز به سختی انجام می‌شود. در میان 37 ساختمانی که در شهرهای صنعا ، الدالی و عدن تخریب شده‌اند ، 5 بیمارستان و یک مدرسه نیز وجود دارند. این‌ها مصداق‌های بارز جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت علیه صلح و همچنین مصداق بارز جنایت نسل کشی است که نیروهای رژیم آل سعود در یمن مرتکب شده‌اند.

 

سئوالی که درباره تهاجم نظامی عربستان به یمن وجود دارد این است که آیا آل سعود توانایی پیروزی در جنگی را دارد که آغاز کرده است؟ مقام معظم رهبری در این باره عنوان کردند که «... سعودی‌ها در این مسئله ، ضرر خواهند کرد و به هیچ وجه پیروز نخواهند شد. دلیل خیلی واضحی دارد؛ دلیلش این است که توانایی‌های نظامی صهیونیست‌ها چندین برابر توانایی نظامی این سعودی‌های است و چند برابر این‌ها ، توانایی نظامی داشتند و طرف مقابل صهیونیست‌ها هم منطقه کوچک غزّه بود . اینجا اما طرف مقابل آل سعود ، یک کشور است، یک کشور ده‌ها میلیونی و پهناور . این‌ها قطعا ضربه خواهند خورد، قطعا بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد  «. 

 

واقعیت این است که عربستان امکانات نظامی اسرائیل را در اختیار ندارد و حتی تجربه نظامی صهیونیست‌ها را هم ندارد. ارتش عربستان، ارتشی خسته است که کمتر تجربه نظامی عملیاتی دارد. صهیونیست‌ها با همه امکانات نظامی خود نتوانستند بر غزه که کمتر از دو میلیون نفر جمعیت دارد پیروز شوند. 

 

این در حالی است که یمن بیش از 25 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثریت آن‌ها حمله عربستان را محکوم کرده‌اند و برای مقابله با تهاجم آل سعود آماده شده‌اند. در عین حال ، حدود 75 میلیون سلاح در اختیار جمعیت یمن قرار دارد و قبایل یمنی نیز اعلام کردند که در کنار انصارالله با عربستان و القاعده خواهند جنگید.

 

از سوی دیگر، آل سعود در ایجاد ائتلاف نظامی علیه یمن نیز ناموفق بود . دولت و مجلس پاکستان به درخواست عربستان برای مشارکت در جنگ یمن پاسخ منفی دادند. مصر اگرچه اعلام کرد در این جنگ مشارکت خواهد کرد اما دولت مصر با بحران اقتصادی شدیدی مواجه است که اجازه حضور نظامی جدی به این کشور نمی‌دهد و بر شمار مخالفان داخلی دولت عبدالفتاح السیسی، که هم اکنون نیز از مشروعیت اندکی برخوردار است ، خواهد افزود.

 

سایر کشورها نیز که با عربستان در جنگ علیه یمن همکاری می‌کنند، با مشکلات زیادی از جمله مشکلات اقتصادی ، بحران مشروعیت و نداشتن نیروی نظامی کارآمد درگیر هستند و همین مشکلات سبب می‌شود این کشورها نتوانند حضور جدی در عملیات نظامی عربستان علیه یمن داشته باشند.

 

عبدالله بن عبدالعزیز ، پادشاه سابق عربستان ، در ژانویه 2015 درگذشت و سلمان بن عبدالعزیز جایگزین وی شد. ملک سلمان در اولین اقدام خود برخی از مقامات عربستانی را که عمدتا از وابستگان به عبدالله بن عبدالعزیز بودند ، برکنار و افراد جدیدی را جایگزین کرد که برخی از آن‌ها با وجود جوانی و بی تجربه بودن ، در مناصب کلیدی قرار گرفتند.

 

دیگر موضوع مهمی که در بیانات مقام معظم رهبری درباره رفتار جنایتکارانه آل سعود علیه یمن وجود داشت ، مربوط به بی تجربگی برخی از مقامات عربستان است که پس از مرگ ملک عبدالله به قدرت رسیدند. مقام معظم رهبری در این باره اظهار داشتند چند جوان بی تجربه، امور عربستان را در دست گرفتند و دارند جنبهٔ توحّش را بر جنبهٔ متانت و ظاهرسازی غلبه می‌دهند، این به ضررشان تمام خواهد شد. 

 

شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع جدید عربستان از جمله اشخاص کم تجربه و جوانی است که توسط ملک سلمان ، شاه تازه به قدرت رسیده عربستان ، به این سمت منصوب شد. شاهزاده محمد بن سلمان که فرمانده نظامی ائتلاف 10 کشور متجاوز به یمن را بر عهده دارد ، تنها 30 سال سن دارد و همین کم تجربگی و جوانی سبب شد که به اذعان برخی مقامات سعودی دچار خودشیفتگی کاذب و غرور شود و تصمیمات اشتباه و پرهزینه­ای در حوزه مسائل استراتژیک اتخاذ کند که از جمله این تصمیمات اشتباه ، حمله به یمن است.

 

آمریکا از حامیان اصلی حمله نظامی عربستان به یمن است . آنتونی بلینکن ، معاون وزارت خارجه آمریکا که روز هفتم آوریل به ریاض ، پایتخت عربستان ، سفر کرده بود ، اعلام کرد که آمریکا تحویل سلاح به عربستان برای مبارزه با جنبش حوثی‌های یمن را تسریع کرده است. آنتونی بلینکن افزود آمریکا تبادل اطلاعات با وزارت دفاع عربستان را افزایش داده و یک مرکز برای هماهنگی با فرماندهی عملیات این کشور در حمله به یمن ایجاد کرده است.

 

ایالات متحده آخرین نیروهای ویژه خود را تنها چند روز قبل از حمله عربستان به یمن از این کشور خارج کرده بود و این موضوع نشان می‌دهد که تهاجم عربستان به یمن با اطلاع و حمایت آمریکا آغاز شد. عادل جبیر، سفیر عربستان سعودی ، در واشنگتن نیز پس از حمله عربستان به یمن گفت آمریکایی‌ها از روند تصمیم‌گیری در این باره آگاه بوده‌اند.

 

بر این اساس، رهبر معظم انقلاب اسلامی با انتقاد از راهبرد دولت آمریکا عنوان کردند که آمریکا هم از آن‌ها دفاع و حمایت می‌کند، طبیعت آمریکا این است ، در همهٔ قضایا طرف ظالم را می‌گیرد ، به جای اینکه طرف مظلوم را بگیرد.

 

یکی از موضوعات مهمی که در بحران یمن توسط جنگ افروزان مطرح می‌شود این است که ایران در امور داخلی یمن مداخله می‌کند. مقام معظم رهبری در بیانات روز نهم آوریل خود در این باره خاطر نشان ساختند که دشمنان جنجال درست کرده‌اند که ایران در کار یمن دخالت کرد . اینکه ما نشسته‌ایم اینجا دو کلمه حرف می‌زنیم ، می‌شود دخالت ، اما اینکه هواپیماهایشان آسمان یمن را ناامن کرده است ، دخالت نیست؟

 

ادعای مداخله ایران در امور داخلی برخی از کشورهای عربی نیز به ادعای نخ نما و تاریخ مصرف گذشته ای تبدیل شد که همواره از سوی کشورهای عربی به خصوص عربستان مطرح می‌شود اما دلیل و سندی برای آن هیچگاه ارائه نمی‌کنند. این ادعا در بحران بحرین نیز مطرح شد اما شریف بسیونی که از طریف شاه بحرین ریاست کمیسیون تحقیق را بر عهده داشت، صریحا اعلام کرد که هیچ سندی دال بر دخالت ایران در امور داخلی بحرین وجود ندارد./998/د101/ح

 

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ارسال نظرات