۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۲۵۴۷۷۱

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ آغاز به کار طرح «پزشک دانشگاه» در پردیس رضوان، آغاز ثبت نام کلاس های آموزشی قرآن حرم رضوی، افزایش غنای موزه آستان قدس رضوی با اهدای سکه و تمبرهای تاریخی و راه اندازی رادیو دانشگاه امام رضا(ع) برای نخستین بار در مشهد عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر خوشنویسان، سرپرست دانشگاه بین‏المللی امام رضا(ع)، از آغاز به کار طرح «پزشک دانشگاه» به مناسبت روز زن در این دانشگاه خبر داد.

 

وی با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه پردیس رضوان، دانشگاه اختصاصی بانوان است، طرح پزشک دانشگاه به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، به عنوان هدیه ای برای دانشجویان این دانشگاه ارائه می شود.

 

سرپرست دانشگاه بین‏المللی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه این طرح به همت دفتر مشاوره و سلامت جسمی دانشگاه امام رضا(ع) پردیس رضوان، انجام شده است، افزود: با اجرای این طرح دانشجویان در روزهای شنبه هرهفته با حضور پزشک عمومی از خدمات درمانی بهره‏مند می‏شوند.

 

خوشنویسان ارائه خدمات بهداشتی درمانی در راستای حل مشکلات جسمی را از جمله اهداف اجرای این طرح ذکر و عنوان کرد: در این طرح هر دانشجو می تواند به مدت 15 دقیقه از مشاوره و ویزیت پزشک استفاده کند.

 

آغاز ثبت نام کلاس های آموزشی قرآن در دارالقرآن الکریم

 

کلاس های آموزشی قرآن و حدیث ترم بهار دارالقرآن الکریم آستان قدس رضوی در حرم رضوی و شعبه های سطح شهر مشهد آغاز شد.

 

اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی در بهار سال 94 همزمان با شکوفایی طبیعت با هدف تحقق جامعه قرآنی، دوره ها و کلاس های آموزشی را ویژه عموم مجاوران در گروه سنی بزرگسالان و نوجوان در رشته های قرآن و حدیث برگزار می کند.

 

تدبر در قرآن، تدبر در سیره معصومان(ع)، تفسیر، نهج البلاغه، عصر غیبت، آیات الاحکام، ترجمه و مفاهیم، تجوید مقدماتی، تجوید تکمیلی و ترتیل و حفظ از جمله کلاس‌های آموزشی قرآن و حدیث ویژه بانوان در حرم مطهر رضوی است.

 

همچنین کلاس های آموزشی ویژه آقایان شامل تدبر در قرآن، روخوانی، روان‌خوانی، تجوید مقدماتی، تجوید تکمیلی و حفظ می شود.

 

بنابر این گزارش، در 20 مرکز قرآنی این اداره، کلاس های تفسیر و حدیث همچون تدبر در قرآن، تفسیر، تدبر در سیره معصومین(ع)، آیات الاحکام و عصر غیبت پیش بینی شده است.

 

گفتنی است؛ ثبت نام کلاس های قرآن و حدیث از 22 تا 25 فروردین انجام می پذیرد که ثبت نام آقایان در حرم مطهر رضوی از ساعت 16 الی 18 و ثبت نام بانوان از ساعت 9 الی 12 صورت می گیرد، همچنین سایر شعبات شهر مشهد از ساعت 10 الی 12 میزبان ثبت نام کنندگان خواهند بود.

 

یادآور می شوم؛ کلاس های آموزشی قرآن و حدیث آستان قدس رضوی، از یکم اردیبهشت ماه شروع می شود، در 17 جلسه برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به شرکت در این کلاس‌ها می‌توانند جهت اطلاعات بیشتر با شماره‌های 32002371-051 واحد قرائت و حفظ 32002784 - 051 واحد تفسیر و حدیث تماس بگیرند.

 

راه اندازی رادیو دانشگاه امام رضا برای نخستین بار در مشهد

 

معاون فرهنگی دانشگاه بین‏المللی امام رضا(ع) از راه‏اندازی برنامه رادیویی اختصاصی در دانشگاه امام رضا(ع) به صورت ابتکاری و برای اولین بار در سطح دانشگاه‏های مشهد خبر داد.

 

محمد رسول رمضانی در این خصوص گفت: هدف از راه‏اندازی رادیو دانشگاه ایجاد ارتباط موثر بین دانشجویان و اطلاع‏رسانی و انعکاس مشکلات و دغدغه‏های دانشجویان است.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کاربردهای این رادیو مصاحبه با اساتید و مسئولان دانشگاه در مورد مسائل گوناگون است.

 

رمضانی در ادامه افزود: برنامه‏های رادیو دانشگاه، ماهی دو بار در محل سالن الغدیر دانشگاه امام رضا(ع) ضبط و به صورت زنده در محیط دانشگاه پخش می‏شود.

 

معاون فرهنگی دانشگاه امام رضا(ع) تصریح کرد: این برنامه‏های رادیویی به همت کارگروه «فیلم و رسانه» که یکی از بخش‏های «کانون ادب و هنر» این دانشگاه است، تهیه و اجرا می‏شود.

 

وی یادآور شد؛ شرکت در این برنامه برای کلیه دانشجویان آزاد است و آنان می‏توانند بدین شیوه صدای خود را به گوش مسئولان برسانند و همچنین با دیگر دانشجویان ارتباط برقرار کنند.

 

افزایش غنای موزه آستان قدس رضوی با اهدای سکه و تمبرهای تاریخی

 

مسؤول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در سال گذشته مجموعه داران ایرانی و خارجیبا اهدای حجم بالایی از سکه های طلا، اسکناس، تمبر و اقلام پستی نفیس و تاریخی مربوط به ایران و حدود 100 کشور دنیا به غنای موزه آستان قدس رضوی افزودند.

 

محمد حسین یزدی، نژاد افزود: در سال گذشته 25 هزار قطعه تمبر و اقلام پستی مربوط به دوره های قاجار، پهلوی، جمهوری اسلامی و کشور های خارجی به این گنجینه اهدا شد.وی بیان کرد: اقلام اهدایی مزبور شامل 500 طغری پاکت مهر روز، حدود دو هزار پاکت نامه دوره قاجار و پهلوی، کارت پستال، تلگراف و لیبل پستی است.

 

وی افزود: همچنین در سال گذشته 100 جلد کتاب چاپی و کاتالوگ درباره تمبر، اسکناس و سکه و 21 کلیشه مخصوص چاپ تمبر مربوط به دوره قاجارتوسط ارادتمندان به ساحت مقدس ثامن الائمه (ع) به این گنجینه اهدا شد.یزدی نژاد ادامه داد: درسال1393 افزون بر تمبر و اقلام پستی، دو هزار برگ اسکناس چک و چک پول ، 75 سکه طلا، بیش از هزار سکه نقره، هشت هزار سکه از جنس مس و نیکل، پنج سرسکه مربوط به دوره قاجار و پهلوی به این گنجینه اهدا شد.

 

مسؤول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: سه رشته گردنبند، گوشواره و انگشتر طلای ساخته شده از سکه های طلا مربوط به دوره پهلوی، گوشواره و انگشترهای طلا مربوط به دوره ساسانی، جلیقه های مزین به سکه ، کلاه سکه دوزی شده، جقه طلا مزین بهمروارید و فیروزه و یاقوت از دوره صفویه از جمله اشیای نفیس اهدایی به این گنجینه در سال گذشته بود.

 

یزدی نژاد خاطر نشان کرد: گنجینه تمبر و اسکناس در سال 1369 به عنوان دومین گنجینه تخصصی در موزه آستان قدس رضوی با حضور تولیت معظم افتتاح شد که با افزوده شدن سکه ها به آن در سال 1388به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه تغییر نام یافت.

 

وی افزود: این گنجینه با برخورداری از مجموعه ای قابل توجه از تمبرها و دیگر اقلام پستی، اسکناس ها و سکه های تاریخی و معاصر ایران و سایر کشورهای جهان یکی از گنجینه های شناخته شده در کشور است که سالانه پذیرای صدها هزار نفر از زائران حرم مطهر رضوی، گردشگران و مجموعه داران تمبر، اسکناس و سکه از ایران و سایر کشورهاست.

 

وی بیان کرد: در این گنجینه، بیش از 700 هزار قطعه انواع تمبر و دیگر اقلام پستی، 22 هزار برگ اسکناس و 58 هزار سکه موجود است که تنها بخشی از آن، در معرض دید عموم قرار داده شده و قسمت اعظم این گنجینه در مخزن نگهداری می شود./1308/پ203/ب4

ارسال نظرات