۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۲۵۴۷۸۳
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی:

مشکلات امروز جامعه جهانی با تئوری های انقلاب اسلامی قابل حل است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مشکلات امروزه جامعه جهانی با تئوری های انقلاب اسلامی ایران حل می شود، گفت: ایران کشوری انقلابی و اسلامی است اما حرکت های آن بر اساس منطق بشری و عقلانی بوده و بر اساس حقوق بین الملل عمل می کند.
حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رییس جامعة المصطفی العالمیه در دیدار نایب رییس مجلس کشور جمهوری چک که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، با ابراز خرسندی از این دیدار و امیدواری برای تقویت هرچه بیشتر روابط دو کشور گفت: حضور این هیأت در قم که پایگاه علم و فرهنگ منطقه است می تواند در تقویت روابط دو کشور در زمینه های علمی، فرهنگی و اقتصادی مؤثر باشد.


وی افزود: انقلاب اسلامی و تئوری جمهوری اسلامی در ایران از حوزه علمیه و از شهر قم برآمده است، شهر قم مهد پرورش و و هدایت انقلاب اسلامی بوده و رهبران ایران در این شهر مقدس تحصیل علم کردند؛ از همین رو شهر قم از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

در نظام سیاسی ایران ارزش های انسان مورد توجه است


امام جمعه قم به تبیین نظام سیاسی ایران پرداخت و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران الگو و نظام جدیدی در عرصه سیاست ارائه کرده که در آن ارزش های اسلامی، ارزش های انسانی و اتکا بر دموکراسی و آراء مردم جمع شده است.


وی ادامه داد: در چند قرن اخیر پایبندی به ارزش های دینی در کنار اتکا به آرای مردم به عنوان یک پارادوکس مطرح و تلقی می شد، جمهوری اسلامی ایران سعی کرد که این پارادوکس مطرح شده را به صورت نظمی نوین تنظیم و ساماندهی کند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مشروعیت باید افزون بر دینی، مردمی نیز باشد، ابراز داشت: در منطقه خاور میانه گروه هایی تندرو از کشورهای اسلامی هستند که درآن کشورها نظامی حکومت می کند که در آن آرا و نظرات مردم جایی ندارد اما انقلاب اسلامی ایران بر هر دو بعد دینی و مردمی تأکید دارد.


وی عنوان کرد: تئوری های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باید به گونه ای باشد که افزون بر اسلامی و اخلاقی بودن، با ارزش های بشری سازگار باشد، این مسأله هنری است که در اسلام شیعی وجود دارد، کشورهای دیگر نیز باید به این مهم توجه داشته باشند.

پایگاه انقلاب اسلامی مکتب قم است


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که پایگاه انقلاب مکتب قم است، خاطرنشان کرد: مکتب قم افزون بر پایبندی به ارزش های اخلاقی و اسلامی، به اندیشه عقلانی اعتقاد داشته و مصالح بشری را رعایت می کند.


وی با اشاره به چهارچوب و مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: در جمهوری اسلامی اصلی مهم به نام ولایت فقیه وجود دارد، ولایت فقیه که عالی ترین رکن نظام جمهوری به شمار می رود را نمی توان با خلیفه در تفکر تندروی و تکفیری داعش مقایسه کرد.


حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که اشراف سیاسی این مقام عالی بر اساس قواعد و شرایط است، افزود: فقاهت، عدالت و آگاهی با مسائل اجتماعی و سیاسی از مهم ترین ویژگی های ولی فقیه است که بر اساس ارزش های اسلامی تعیین شده است.

ولی فقیه از کانال رأی مردم انتخاب می شود


وی با اشاره به این که ولی فقیه از کانال رأی مردم انتخاب می شود، اظهار داشت: انتخاب رهبر و ولی فقیه دو مرحله ای است، در این روند مجلسی به عنوان خبرگان وجود دارد که اعضای آن از سوی مردم انتخاب می شوند، این مجلس برآمده از آرای مردم رهبر را انتخاب می کنند.


امام جمعه قم ادامه داد: اعمال قدرت رهبر به وسیله قوای سه گانه مجریه، مقننه و قضاییه است؛ اعضای قوه مقننه نیز همانند سراسر جهان بر اساس رأی مردم انتخاب می شوند، در زمینه قوه مقننه دو شورای جانبی دارد که عبارت از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ ولی فقیه حق وتو در مصوبات مجلس را دارد اما نکته جالب این است که در طول 36 سال گذشته تنها یک یا دو بار این مسأله اتفاق افتاده است.

 

وی با اشاره به وظایف شورای نگهبان ابراز داشت: این شورا متشکل از 12 نفر حقوقدان و فقیه است که بر مصوباتت مجلس شورای اسلامی از نگاه دین و حقوق نظارت می کنند، شورای نگهبان ضامن اصول قانون اساسی در مصوبات مجلس است؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بر موارد اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس داوری می کند.


رییس جامعة المصطفی عنوان کرد: رییس جمهور نیز با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود، هیأت دولت نیز با توافق رییس جمهور با مجلس معرفی می شوند؛ رییس قوه مقننه از سوی رهبر انتخاب می شود؛ بنابراین رییس جمهور، قوه مقننه و اعضای خبرگان از سوی مردم انتخاب می شوند که پس از اتخاب اعضای خبرگان آن ها رهبر را تعیین می کنند.

قوانین ایران مطابق با مسائل بین المللی و دینی است


وی قوانین ایران را مطابق با مسائل بین المللی و دینی دانست و خاطرنشان کرد: در ایران قوانین اسلامی باید در قانون گذاری ها رعایت شود، همچنین وجود ویژگی های اسلامی و اخلاقی در سران نظام در انتخابات مورد توجه قرار می گیرد؛ افزون بر موارد گفته شده تعیین شوراهای شهر و روستا نیز بر عهده مردم است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که اسلام در ایران در کنار اتکا به رأی مردم و دموکراسی است، گفت: اگر تحقیق شود خواهیم دید که کشورهای منطقه سیستم اسلامی و دموکراسی ندارند، جالب این است که این حکومت های پادشاهی از سوی برخی کشورهای غربی حمایت می شوند.


وی افرود: باید پرسیدکه چرا ایران با وجود انتخابات و آزادی مورد بغش برخی از کشورهای غربی است اما کشورهایی که انتخابات و دموکراسی در آنان معنا ندارد از سوی این کشورهای غربی حمایت می شوند، سیاست های استعماری و دوگانه برخی از کشورهای غربی منشأ نفرت مسلمانان از آنان است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که کشور جمهوری چک دارای سابقه خوبی است، اظهار داشت: در جهان کشورهای مستقلی همانند جمهوری چک وجود دارد که در تاریخ خود استعمارگر نبوده و دارای آبرو هستند، این گونه کشورها می توانند نقش مهمی در معادلات جهانی ایفا کنند.

منطق انقلاب گفت وگو و تعامل یازنده با جهان است


وی ادامه داد: منطق انقلاب اسلامی گفت وگو، تعامل سازنده با جهان و توجه به تمامی بشریت است، بنبراین کشورهایی همانند جمهوری چک و دیگر کشورهای آزادی خواه باید ایران را در این مسیر یاری کنند.


حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به ساختار نظام علمی در ایران ابراز داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که مرکبی از نمایندگان مجلس، وزیران علم و فرهنگ و شخصیت های علمی با ریاست رییس جمهور برترین شورایی است که مسائل علمی و فرهنگی کشور را سیاست گذاری می کند.


وی با بیان این که در کشور ایران دو سیستم آموزشی دانشگاهی و حوزوی دارد، عنوان کرد: سه وزاتخانه علوم، بهداشت و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش در زمینه سیستم دانشگاهی فعالیت دارند، افزون برآن یکی از معاونان رییس جمهور نیز در حوزه علم و فناوری فعالیت می کند.


امام جمعه قم با اشاره به این که حرکت علمی کشور دارای سندهای کامل و نقشه های راهی است که آینده را تضمین می کند، گفت: کشور ایران در حدود 80 میلیون نفر جمعیت دارد، که از این تعداد پنج میلیون نفر آنان دانشجو هستند، صد هزار نفر عضو هیأت علمی و استاد، دوهزار واحد دانشگاهی، بیش از یک میلیون در حال تحصیل بخش تکمیلی و مشارکت بخش خصوصی در عرصه دانشگاه ها از دستاودهای علمی ایران است؛ همچنین نیمی از دانشجویان را زنان تشکیل می دهند.


وی افزود: ایران ذر فناوی های نوین همانند انژی صح آمیز هسته ای، مسائل شیمی و هوا فضا سرمایه گذاری های فراوانی انجام داده است، سالانه بیش از 40 هزار مقاله در شبکه isi ارائه می شود که ایران از نظر رتبه بندی رشد علمی دارای رتبه نخست منطقه است.


رییس جامعة المصطفی اظهار داشت: فراهم کردن امکانات تحصیل در سراسر کشور و بدون نگاه دینی و مذهبی، توجه به رشد علمی بانوان، تأکید بر تحصیلات تکمیلی، تنوع رشته ای، مشارکت بخش خصوصی و ورود در فناوری های نوین کارهایی بوده که انجام شده است.

ایران همواره با منطق عقلانی حرکت می کند


وی ادامه داد: جهش و رشد علمی ایران در حالی صورت گرفته که این کشور از زمان انقلاب اسلامی در حال مقابله با جنگ، توطئه های گوناگون و تحریم است؛ ما ادعا نداریم که در کشور ما نقص وجود ندارد اما مهم این است که ایران همواره با منطق عقلانی حرکت می کند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مشکلات امروزه جامعه جهانی با تئوری های انقلاب اسلامی ایران حل می شود، ابراز داشت: ایران کشوری انقلابی و اسلامی است اما حرکت های آن بر اساس منطق بشری و عقلانی بوده و بر اساس حقوق بین الملل عمل می کند.


وی عنوان کرد: انحصار قدرت علمی و اقتصادی باید تغییر پیدا کند و کشورهای دیگر همانند حمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک نقش مؤثرتری ایفا کنند، قدرت علمی و اقتصادی نباید در دست چند کشور زورگو باشد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به معرفی جامعة المصطفی العالمیه پرداخت و خاطرنشان کرد: این مرکز مهم ترین نهاد بین المللی علمی ایران است، تا کنون 40 هزار نفر از افراد غیر ایرانی در این نهاد علمی فارغ التحصیل شدند، هم اکنون نیز 30 هزار نفر از صد و بیست کشور جهان در این مرکز در حال تحصیل هستند.


وی با بیان این که 150 رشته در مقاطع گوناگون در جامعة المصطفی تدریس می شود، گفت: بیشتر رشته های این مرکز در حوزه علوم اسلامی و اجتماعی هستند، در این نهاد مهم علمی اسلامی معتدل، عقلانی و به دور ا تعصب های قبیله ای و طایفه ای معرفی می شود.


رییس جامعة المصطفی با بیان این که این نهاد در چندین کشور شعبه دارد، افزود: جامعة المصطفی تا کنون با بیش از 70 دانشگاه در جهان قرار داد همکاری امضا کرده است، این نهاد برای همکاری با کشورهای گوناگون در زمینه علمی و فرهنگی آمادگی دارد.


همچنین در این دیدار فیلیپ نایب رییس مجلس جمهوری چک که به همراه هیأتی از مسؤولان این کشور به ایران سفر کرده بود، ضمن ابراز خورسندی از این دیدار گفت: بسیار خوشحال می شویم که بعد از دوران بحرانی روابط بین دو کشور شاهد برقرار شدن روابط صمیمی باشیم./1323/پ200/ش

ارسال نظرات