۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۲۵۴۹۷۸
استاد حوزه علمیه قم:

غلبه بر هوای نفس با ترک گناهان و انجام واجبات محقق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: تسلط بر هوای نفس با افزایش کیفیت عبادت، ترک گناهان و انجام واجبات امکان پذیر است.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم سه شنبه شب در سالگشت قمری شهادت حضرت علی بن باقر(ع) در بیت العباس کاشان گفت: عبد خدا بودن بالاترین امتیازی است که انسان می تواند به آن برسد و در زمره عباد قرار داشته باشد.

 

وی عبد را دارای سه کلمه که هر یک از این سه کلمه دارای معانی و اهمیت بالایی است نام برد و افزود: حرف‹‹ع›› به معنی علم انسان به خدا است که خدا قادر و عالم و رازق است و تمام امور در ید قدرت او است و این بالاترین درجه عبودی و بندگی خداست و حرف ‹‹ب›› به معنی جدایی و هرآنچه که سبب جدایی از خدا می شود باید پرهیز کرد.

 

حجت الاسلام سید حسین مؤمنی در مورد کلمه ‹‹د›› نیز گفت به معنی دنو  و نزدیک شدن به خدا است و آنچه سبب نزدیک شدن به خدا و قُرب به خدا می شود باید به آن توجه داشت تا باعث رشد و کمال انسان شود.

 

به گفته وی، اگر انسان این سه کلمه را بداند و درک کند و بفهمد به مقام قرب الهی و به نفس مطمئنه خواهد رسید.

 

این استاد حوزه علمیه قم یاد آورشد: امامزادگان واجب التعظیم از جمله حضرت علی ابن امام محمدباقر(ع) که غریبانه زیستند و غریبانه به شهادت رسیدند، سیر آنها سیر علی الله است و در مسیر بندگی خدا متحمل زجر و سختی شدند.

 

حجت الاسلام مؤمنی گفت: داخل شدن در زمره عباد خدا و در جنت و بهشت خدا آن هم برای علی العبد درزمره نفس مطمئنه خلاصه می شود.

 

وی افزود: نفس مطمئنه کسانی هستند که اطمینان به خدا دارند و می دانند خدا در همه حالت کمک شان خواهد کرد  و آنچه خدا برای او می خواهد در اوج زیبایی است، از این رو زمانی که به حضرت ابراهیم فرمان می دهد سر فرزندش اسماعیل را ببرد و او را قربانی کند، وقتی کارد را بر گلوی اسماعیل می‌گذارد به دلیل نفس مطمئنه است.

 

این استاد حوزه علمیه قم یاد آورشد: اگر به ذکر خدا برگردی و راضی باشی به آنچه خدا برای تو مقدر کرده است نباید کلمه ای را بر زبان جاری کنی که بوی شکوه از آن به مشام برسد و در سختی ها و شدائد و مشکلات شکوه نکنید.

 

حجت الاسلام مؤمنی افزود: اگر سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) دارای چنین جایگاه و منزلتی است به این دلیل است که بر آنچه خدا برایش مقدر کرده است رضایت دارد و نحوه شهادت او مانند شهادت جدش امام حسین(ع) است.

 

وی در ادامه با اشاره به این که انسان برای رسیدن به کمال عبودیت باید از سه مرحله عبور کند تا مشمول این آیه نورانی یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیةً مَّرْضِیةً شود از تسلط بر نفس، قوای محرکه و اعضا و جوارح به عنوان این سه مرحله نام برد و افزود: تسلط بر نفس با ارتقای کیفیت عبادت و بندگی خدا و ترک گناهان و انجام واجبات است و حضرت علی بن امام محمد باقر(ع) مصداق این آیه نورانی است.

 

به گفته وی تسلط بر قوای محرکه با  انس به نماز شب، انس با قرآن، انجام امور مستحبی و دوری از  هر گونه تصویری در فضای مجازی که قوای محرکه انسان را تحت تأثیر قراردهد امکان پذیر است.

 

حجت الاسلام مؤمنی همچنین تسلط بر اعضا و جوارح و بدن، ندیدن چشم و نشنیدن گوش، سخن نگفتن زبان و تسلط بر اعضا و جوارح بدن خود پیدا کردن برای رسیدن به عبودیت خدا است.

 

شایان ذکر است، امام‌زاده علی فرزند بلافصل امام محمد باقر علیه‌السلام در سال 113 هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایت‌مدار فین و کاشان از طرف امام معصوم (پدر خود) به آن منطقه رفت و به‌مدت 3 سال به راهنمایی و ارشاد مردم پرداخت، وی در حالی که نیابت امام را از سوی دو امام زمان خود به‌عهده داشت، با لشکرکشی حکام منطقه روبه‌رو شد و پس از 3 روز مبارزه در سرزمین اردهال به‌همراه یارانش مانند جد مظلومش حضرت امام حسین علیه‌السلام با لب تشنه، سر از بدنش جدا می‌شود.

 

لازم به ذکر است 27 جمادی الثانی یادآور حماسه خونین و جاویدان اردهال در سال 116 هجری قمری (به روایت قمری) و سالروز شهادت فرزند بلافصل امام محمدباقر(ع) در مشهداردهال کاشان است، «علی‌بن محمد‌ باقر(ع)» نخستین شهید خاندان پاک اهل‌بیت علیهم السلام در ایران است.

 

ویژ برنامه های شهادت این امامزاده واجب التعظیم به مدت 5 شب در کاشان و مشهد اردهال برگزار می شود و مراسم سالروز شهادت علی بن باقر و یادواره 150 شهید منطقه اردهال با حضور خانواده معظم شهدا و مسؤولان لشگری و کشوری روز جمعه 28 اردیبهشت‌ از ساعت 10 تا 13 در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات