۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۵۵۰۶۳
آیت الله نمازی:

برای داشتن جامعه ای سالم و ایمن، باید نقش و جایگاه زنان طبق مبانی اسلامی بازتعریف شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: یکی از مباحث مهم و کلامی ما با دنیا، بحث زن و جایگاه زن در نظام آفرینش، جوامع بشری و فلسفه وجودی زن و مرد در نظام خلقت و تضاد دیدگاه اسلام با دیگاه عصرجاهلیت درباره حقوق زن است.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، ظهر امروز در دیدار با اعضای پایگاه های بسیج خواهران، هادیان سیاسی و سرگروه های حلقه های صالحین شهرستان کاشان در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) شهرستان کاشان گفت:  دیدگاه اسلام با دیدگاه های جاهلیت مدرن که جاهلیت قرن است در باره حقوق زن ، منزلت، جایگاه، کرامت و ارزش های وجودی زن در متعارض است.

وی با اشاره به این که  در دوره قبل از اسلام برخورد با زن مانند برخورد با دیگر موجودات بود و تمامی کارها بردوش زن ها بودگفت: امروز نیز در دوره جاهلیت مدرن و در دنیای غرب از زن به عنوان کالا در مسائل اجتماعی استفاده می کنند.

آیت الله نمازی یاد آور شد: استفاده ابزاری و جنسی و آزارهای جنسی زنان یکی از دستاوردهای نظام های امپریالیستی است و این در حالی است که جایگاه زنان در اسلام و جامعه اسلامی، جایگاهی‌تربیتی است به طوری که از دامن زن ، مرد به معراج می رود.

وی افزود: در دیدگاه اسلام زن و مرد با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند و خداوند زن و مرد را از جنس یکدیگر و برای بقای نسل انسان خلق کرده است، لذا یکی از نشانه های حکمت الهی این است که از جنس انسان بر انسان زوج خلق کرده است و بین زوج و زوجه مودت و رحمت قرارداده است، زیرا مبنای آفرینش و خلقت هستی بر اساس مهر و محبت است.

 

محیط خانواده نباید محل درگیری و اهانت و دعوا باشد

به گفته وی، در عالم هستی هیچ موجودی خارج از دایره رحمت الهی قرارندارد و خداوند انسان را بر اساس رحمت و برای سعادت انسان خلق کرده است و هر آنچه را که تصور کنید دراختیارانسان قرارداده است تا از یک زندگی سالم برخوردار باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر این که کانون خانواده باید محیط امن و آرامش باشد گفت: محیط خانواده که محل تربیت فرزندان است نباید محل استرس، اضطراب، نگرانی، درگیری و اهانت و دعوا باشد.

آیت الله نمازی، کمال جامعه بشری را در عمل به دستورات قرآن دانست و با اشاره به این که رسالت زن، رسالت تربیتی است افزود: آنچه که امروز دنیا را تهدید می کند و جامعه ما نیز از این تهدیدات بی نصیب نمانده است افزایش آمار طلاق و عواقب ناشی از آن از جمله بی سرپرستی فرزندان و مشکلات و معضلات ناشی از آن است.

 

جابجا شدن جایگاه زن و مرد با یکدیگر عوارض سوء دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جابجا شدن جایگاه زن و مرد با یکدیگر را دارای آثار و عوارض سوء دانست و گفت: خداوند برای سلامت بشر وظایف زندگی را بین زن و مرد تقسیم کرده است اما وقتی این معادله بر هم می ریزد عوارضی دارد که امروز بخشی از این عوارض درجامعه ما و بخش بیشتری از آن درجوامع غربی بروز و ظهور دارد.  

آیت الله نمازی تأکیدکرد: اگر بخواهیم خانواده موفقی داشته باشیم یک راه بیشتر پیش رو نداریم و آن هم، مرد به وظیفه خود عمل کند و زن نیز به وظایف خودش برسد و هرچیزی سر جای خودش باشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان رسالت تربیتی و نقش زنان در جامعه اسلامی را رسالتی خطیر و سنگین خواند و متذکرشد: ما نباید برای این که غربی ها  به ما معترض نشوند زنان شاغل در بیرون از خانه را داشته باشیم و با این کار ، دچار خود کم بینی و خود باختگی شویم.

آیت الله نمازی گفت: رسالت زن در نظام اسلامی این نیست که برای دریافت اندک حقوقی در خارج از خانه و به دور از محیط خانواده و فرزندان باشد و فرزندان مجبور باشند همه چیز را فریز شده ببیند و یا در غیاب مادر سرگردان باشند.

 

برای داشتن جامعه ای سالم و ایمن، جایگاه زنان را به جایگاهی که اسلام تعریف کرده برسانیم

به گفته وی، اگر خواستار جامعه ای ایمن و سالم هستیم باید جایگاه زن درجامعه را به همان جایگاهی که اسلام برای زن تعریف کرده است برسانیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ، مادر را در محیط خانواده مظهر مهر الهی، ربوبیت خدا و محبت خدا دانست و یادآورشد: هیچ مربی در کانون های آموزش کودکان نمی تواند خلاء مادر را پرکند و مربیان درکانون ها نمی توانند با کودکان رابطه مادرانه داشته باشند و این یک امر طبیعی است.

آیت الله نمازی گفت: از نگاه اسلام ،بالاترین شغل و مسؤولیت برای یک مسلمان و موحد، تخصص ومدیریت خانواده است چرا که  یک خانم در محیط خانواده باید چندین تخصص داشته باشد و شرح وظایف خود را بداند.

نماینده ولی فقیه در کاشان، مدیریت همسرداری ، مدیریت فرزند داری، چگونگی سخن گفتن و... را از جمله تخصص های یک زن موفق مسلمان در امور تربیتی کانون خانواده دانست و گفت: زن وقتی در خانه باشد، خانه تبدیل به محیط امن و با محبت خواهد شد.

 

مسؤولان کشور برای زنان خانه دار حقوق ماهیانه در نظر بگیرند

آیت الله نمازی در ادامه از مسؤولان کشور خواست برای خانم های خانه دار حقوق ماهیانه را تعیین کنند تا مجبور نباشند برای تأمین معاش خانواده  و دریافت اندک حقوق، در خارج از خانه مشغول فعالیت باشند.  

نماینده ولی فقیه در کاشان تأکیدکرد: اگر می خواهیم جامعه ای امن و آرام داشته باشیم و جوانان ما گرفتار باندهای تبهکار نشوند یک راه بیشتر پیش رو نداریم و آن هم جاذبه های محیط خانواده را افزایش دهیم./1307/پ201/ج

 

ارسال نظرات