نگارش متن توافق نهایی دشوار اما شدنی است
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در پاسخ به این که تا چه اندازه نسبت به توافق نهایی خوشبین هستید، اظهار داشت: پیش بینی بسیار دشوار است؛ من احساس میکنم در صورتی که غربیها بپذیرند که فشار و توافق با هم جمع نمیشود، فکر میکنم رسیدن به توافق دشوار نیست.
وی افزود: غربیها از بین روش تحریم که طی حدود 9 سال گذشته همین راه را انتخاب کردند و در نهایت نتایج آن را هم دیدند و یا روش تعامل، موافقت و توافق با ایران، یکی را انتخاب و دنبال کنند و اگر انتخاب صحیح را انجام دهند، رسیدن به توافق دشوار نخواهد بود.
رییس تیم مذاکره کننده هستهای ایران خاطرنشان کرد: البته نگارش توافق نهایی کار بسیار سختی است به خصوص وقتی قرار است نگارش بین 6 کشور در یک سو و یک کشور در سوی دیگر باشد.
ظریف ابراز داشت: با توجه به این که اختلاف دیدگاه هایی در درون این 6 کشور وجود دارد، نگارش متن توافق نهایی کار بسیار دشواری است اما من اعتقاد دارم که با اراده سیاسی این کار شدنی است.
توقع داریم که همه منافع ملی را رعایت کنند
وی در ادامه این گفت و گو درباره حضور اخیرش در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نیز جلسهای غیرعلنی برای پاسخگویی به سؤالات و ابهامات نمایندگان منتقد بیانیه سوئیس گفت: من همواره از انتقاد و بحث های سازنده استقبال میکنم.
ظریف درباره حاشیههای به وجود آمده در این نشستها افزود: در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نمایندگان گفتم که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود تأکید کرده و به صراحت فرمودهاند کسانی که میگویند من مخالف مذاکراتم، خلاف میگویند.
رییس تیم مذاکره کننده هستهای ایران اظهار داشت: دلیلی ندارد کسی که در جلسهای حضور ندارد، راجع به آن ادعایی کند، بخصوص این که این ادعا درباره رهبرمعظم انقلاب باشد، زیرا نباید از ایشان هزینه کرد.
ظریف اظهار داشت: حتی اگر حرف درستی و راستی هم گفته شود، نباید از رهبر معظم انقلاب هزینه کرد چه برسد به این که بدون اطلاع حرفی را بزنند که واقعیت ندارد؛ من به عنوان فردی که در آن جلسه بودم، وظیفه خودم دانستم که با نسبت دادن حرف های غلط به ایشان مقابله کنم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: حرف های بسیار نادرستی از برخی دوستان نماینده در مجلس شنیدم و تحمل خوبی هم نسبت به آنها داشتم، اما آن بحث در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به خاطر این که نسبت ناروایی به رهبر معظم انقلاب داده شده بود و در حدی بود که خود ایشان هم در سخنرانی علنی تکذیب کردند و گفتند کسانی که این حرف ها را می زنند خلاف میگویند، من ضروری دانستم که با جدیت با آن برخورد کنم.
وی افزود: البته این مسایل بدان معنا نیست که باب نقد یا گفت و گو بسته است و یا این که از ارادت من به نمایندگان مجلس یا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کم شده است.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: در همان جلسه هم نمایندگان مشاهده کردند که من تا پایان در جلسه کمیسیون امنیت ملی نشستم و به سخنان آنها گوش کردم هرچند که فرصت نشد پاسخگوی همه سؤالات آنها باشم.
ظریف ادامه داد: البته حضورم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ابتکار خودم بود یعنی پیشنهاد کردم که سخنان نمایندگان را بشنوم و دو روز بعد در جلسه غیرعلنی تلاش کردم به سوالاتی که در کمیسیون مطرح شده بود، جواب دهم.
وزیر امور خارجه که عملکرد وزارتخانه متبوعش در کانون توجه نمایندگان مجلس قرار دارد در ارزیابی خود از روابط دولت و مجلس اظهار داشت: فکر می کنم بین دولت و مجلس تعامل خوبی وجود دارد، زیرا دولت یازدهم دولتی است که به مجلس احترام عملی میگذارد یعنی این که به موقع لوایح خود را به مجلس تقدیم می کند و پس از تصویب قوانین، نظرات مجلس را اجرایی می کند.
ظریف ارتباط دولت با مجلس و نیز نخبگان را بسیار نزدیک توصیف کرد و گفت: خواهان گفت و گو با مجلس و نخبگان برای حفظ مصالح و منافع ملی هستیم و در کنار آن توقع داریم که همه، در گفت و گوها و انتقال آن به جامعه، منافع ملی را رعایت کنند.
اطلاع رییس مجلس از تمامی جزییات مذاکرات
وزیر امور خارجه با تأکید بر این که رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان رییس قوه مقننه در جریان روند مذاکرات هسته ای قرار دارد، گفت: تیم مذاکره کننده هستهای روابط بسیار خوبی با رییس مجلس دارد.
ظریف خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه فعالیت لاریجانی در سمت نمایندگی رهبر معظم انقلاب، دبیری شورای عالی امنیت ملی و ریاست اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای، وی یکی از افراد صاحب نظر در موضوع مذاکرات هسته ای به شمار می رود.
وی ادامه داد: رییس مجلس شورای اسلامی از تمامی جزییات مذاکرات اطلاع دارد و تیم مذاکره کننده نیز از همفکری و راهنماییهای وی استفاده می کند و قدردان حمایت های وی از مذاکره کنندگان است.
نمی توان برای مبارزه چشم به غربی ها دوخت
از ظریف درباره سفر قریب الوقوع حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به اندونزی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها سوال شد که وی گفت: این جنبش از زمان اجلاس کشورهای آسیایی و آفریقایی در باندوگ پایهگذاری شد و اکنون ریاست آن به عهده ایران است.
وزیر امور خارجه با یادآوری این که اجلاس جنبش غیرمتعهدها یکی از بزرگترین تجمعهای سیاسی جهان محسوب میشود، تأکید کرد: من بارها به اعضای گروه 1+5 گفته ام که خود را نماینده جامعه بین المللی ندانید زیرا ایران ریاست جلسه ای را برعهده دارد که 120 کشور جهان در آن عضو هستند؛ لذا اگر درباره جامعه بین الملل صحبت می کنید، راجع به جای دیگر حرف بزنید، یعنی ما درباره دو جامعه بین المللی متفاوت صحبت می کنیم.
وی تصریح کرد: جنبش عدم تعهد مجموعه ای بسیار گسترده از کشورهایی است که امکان حضور و بروز قوی در صحنه بین المللی را دارد.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در عین حال با برشمردن موانعی که در مسیر جنبش غیرمتعهدها قرار دارد، خاطرنشان کرد: منافع کوتاه مدت، متعدد و متکثر و بعضاً متضاد مانع از این می شود که کشورهای عضو این جنبش بتوانند روی موضوعات اصولی که در آن اشتراک نظر دارند، همکاری کنند که این موضوع باعث نگرانی است.
وی ادامه داد: این دلیل سبب شده تا جنبش غیرمتعهدها حتی نتواند در موضوعات مربوط به جهان سوم و کشورهای در حال توسعه، نقشی در حد چند کشور محدود پیشرفته صنعتی یا اعضای دائم شورای امنیت ایفا کند.
ظریف افزود: هر چه تماس ها گسترده تر باشد و همفکری ها بیشتر شود، می توان موضوعاتی را که کشورهای در حال توسعه و غیرمتعهدها بیش از دیگران از آن رنج می برند، حل کرد.
وی با اشاره به تداوم افراط گرایی در جهان و لزوم مقابله با آن اظهار داشت: درست است که موضوع افراط گرایی جهانی شده و در اروپا نیز دامن آنها را آلوده کرده اما واقعیت این است که بیشترین قربانی خود را از کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها گرفته است.
ظریف، تشکیل گروه های افراطی بوکوحرام در نیجریه، الشباب در سومالی، داعش در عراق و سوریه و الجزایر و القاعده در یمن و افغانستان را نمونهای از خشونتگرایی ارزیابی کرد که عملکرد آنها کشورهای در حال توسعه آسیایی و آفریقایی را رنج میدهد.
وزیر امورخارجه تصریح کرد: ما نیاز داریم بیش از این که چشم مان به کشورهای غربی برای از بین بردن گروه های تروریستی باشد، راهکاری برای مبارزه آنها پیدا کنیم زیرا غربی ها منافع خود را پیگیری می کنند و نگرانی های ما را مدنظر ندارند.
وی ابراز داشت: حضور رییس جمهوری در یک مجمع عمومی با توجه به این که ایران امروز سردمدار مبارزه با خشونت و افراط است و ایده رییس جمهوری برای مبارزه با افراط و خشونت در جهان که در مجمع عمومی سازمان ملل نیز مورد تأیید قرار گرفته است، می تواند زمینه های مختلفی را برای هماهنگی و همکاری بین کشورهای عدم تعهد به وجود آورد.
ظریف نشست اندونزی را فرصت بسیار مناسبی برای رفع این دغدغه ها عنوان کرد و گفت: در این برهه از زمان که ما در یمن شاهد جنگ، در عراق و سوریه نگران و در افغانستان و سایر نقاط دغدغه داریم، دکتر روحانی با شرکت در این جلسه با سران سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی گفت وگو می کند./822/د102/ش