۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۲۵۵۲۰۱
استاد حوزه علمیه قم:

شفاف‌سازی نسبت به اموال مسؤولان سیره امام علی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‏الاسلام والمسلمین نظری منفرد گفت: وقتی امام علی(ع) در ابتدای حکومت وارد کوفه شدند به مردم گفتند که این اساس و مرکب من است و اگر در پایان حکومتم غیر از این را داشتم بدانید که به شما خیانت کردم؛ امروزه مسؤولان کشور نیز باید در رابطه با مسائل مالی در کشور این‏گونه عمل کنند.
حجت الاسلام علي نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه روضه هفتگی در دفتر حضرت آیت‏الله محمدعلی علوی گرگانی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

در این جلسه حجت‏الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد به ایراد سخنران پرداخت و گفت: در آستانه ولادت با سعادت امام باقر(ع) قرار داریم؛ روایتی از این امام همام در کافی نقل شده است که بسیار قابل تامل است بنابراین پیش از بیان روایت به مقدمه‏ای از آن می‏پردازیم.

 

وی با اشاره به روایتی از اوالاسود دوئلی از یاران امام علی(ع) تأکید کرد: وقتی بعد از جنگ جمل امام(ع) به بیت‏المال مسلمانان در کوفه نگریست طوری بود که انگار که به خاک می‏نگرد و هیچ تغییری در ایشان مشاهده نشد، اگر انسانی مانند امام علی(ع) نسبت به مال و ثروت باشد شایسته حکومت بر مسلمانان است.

 

وی به بیان این روایت پرداخت و خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) می‏فرمایند برخی از بندگان خداوند اگر ثروتمند نباشند به هلاکت خواهند رسید و برخی دیگر اگر در فقر نباشند چرا که مصلحت آنها در آن قرار داده شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اما با تأمل در آیات قرآن می‏یابیم که قرآن رزق و روزی را مستقیم به خداوند نسبت می‏دهد و می‏فرماید که بسط و قبض رزق بندگان در اختیار خداوند است؛ البته مردم نباید توهم کنند که چون رزق در دست خداوند است دست از تلاش بردارند چرا که انسان و خداوند توام باهم در کسب رزق دخیل‏اند و هرکس باید برای کسب رزق تلاش کند ولی منتظر حکم خدا نسبت به آن نیز باشد.

 

وی در ادامه افزود: انسان اصالتا موجودی فقیر نسبت به ذات باری تعالی است اما در این روایت بحث از فقر و غنا منظور فقر و غنا مادی است؛ در ظاهر امر غنا و فقر در اختیار خود انسان است و اگر انسان به دنبال کسب رزق و روزی خود باشد به آن خواهد رسید و در غیر این صورت نخواهد رسید.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین نظری منفرد در پایان گفت: وقتی امام علی(ع) در ابتدای حکومت وارد کوفه شدند به مردم گفتند که این اساس و مرکب من است و اگر در پایان حکومتم غیر از این را داشتم بدانید که به شما خیانت کردم؛ امروزه مسؤولان کشور نیز باید در رابطه با مسائل مالی در کشور این‏گونه عمل کنند./1329/پ202/ف

ارسال نظرات