۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۵۵۲۲۳

یادواره شهدای طلبه و روحانی خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز بسیج طلاب و روحانیان خراسان شمالی از برگزاری یادواره شهدای طلبه و روحانی استان در سال جاری خبر داد.
حجت الاسلام زماني - رييس سازمان بسيج طلاب و روحانيان خراسان شمالي

حجت الاسلام محمود زمانی، رییس مرکز بسیج طلاب و روحانیان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به این که از مجموع حدود دو هزار و 700 شهید استان، 72 شهید در زمان شهادت طلبه و روحانی بوده اند، اظهار کرد: به نسبت جمعیت این قشر در زمان جنگ تحمیلی در استان، جامعه روحانیان و طلاب خراسان شمالی در طول هشت سال دفاع مقدس پیشگام جبهه های نبرد حق علیه باطل بوده و بیشترین شهدا را تقدیم نظام و انقلاب کرده اند.  

 

وی در ادامه با اشاره به برگزاری یادواره شهدای طلبه و روحانی خراسان شمالی در سال جاری، افزود: امسال برخلاف نخستین یادواره 72 شهید طلبه و روحانی استان، این مراسم به صورت متمرکز برگزار نخواهد شد بلکه دو یادواره شهدای طلبه و روحانی خراسان شمالی به صورت جداگانه در شهرهای فاروج و بجنورد برگزار می شود.

 

حجت الاسلام زمانی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده امسال یادواره های شهدای طلبه استان خراسان شمالی در سطح پایگاه های بسیج طلاب و روحانیان حوزه های علمیه با اولویت پایگاه های دارای بیشترین شهید برگزار خواهد شد.

 

وی با اشاره به این که دو یادواره شهدای طلبه خراسان شمالی در ایام اربعین و نیمه دوم امسال به ترتیب در فاروج و بجنورد برگزار می شود، اضافه کرد: حوزه های علمیه فاروج و بجنورد بیشترین شمار شهدای طلبه و روحانی را تقدیم اسلام و انقلاب کرده اند به گونه ای که از مجموع 72 شهید طلبه و روحانی خراسان شمالی، بیش از 40 شهید مربوط به حوزه های علمیه این دو شهر است.

 

حجت الاسلام زمانی در ادامه با اشاره به سایر اقدامات سازمان بسیج طلاب و روحانیان خراسان شمالی، اعزام روحانیان مبلغ همراه با کاروان های راهیان نور را یکی از فعالیت های این سازمان برشمرد و افزود: از ابتدای سال گذشته تا پایان ایام تعطیلات نوروزی امسال در مجموع 70 روحانی از استان خراسان شمالی به عنوان روحانی مبلغ به همراه کاروان های راهیان نور عمومی و دانش آموزی به مناطق سابق عملیاتی اعزام شدند.

 

وی یادآور شد: طی سال گذشته 50 روحانی در معیت کاروان های راهیان نور عمومی و دانش آموزی به عنوان مبلغ عازم مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس جنوب کشور شدند و افزون بر این در ایام تعطیلات نوروزی امسال هم 20 روحانی برادر به همراه 10 کاروان راهیان نور به مناطق سابق عملیاتی اعزام شدند.

 

حجت الاسلام زمانی خاطرنشان کرد: پیش از اعزام این روحانیان مبلغ در قالب کاروان های راهیان نور، دوره های آموزشی مختلف و مرتبط توسط سازمان بسیج رسانه خراسان شمالی به منظور آموزش برخی مسائل برای روحانیان مبلغ برگزار شد.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی دارای دو هزار و 700 شهید، شش هزار و 613 جانباز و 33 هزار رزمنده است که در سال های دفاع مقدس برای حراست از کشور و نظام جان فشانی کردند.

 

 72 تن از شهدای استان خراسان شمالی در زمان شهادت طلبه و روحانی بودند که به نسبت جمعیت این قشر در زمان جنگ تحمیلی در استان، جامعه روحانیان و طلاب خراسان شمالی در طول هشت سال دفاع مقدس پیشگام جبهه های نبرد حق علیه باطل بوده و بیشترین شهدا را تقدیم نظام و انقلاب کرده اند.

 

دی ماه سال 91 نخستین یادواره 72 شهید طلبه و روحانی خراسان شمالی به صورت متمرکز و استانی در راستای گرامیداشت یاد این شهدای گرانقدر، با حضور آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد.

 

از آن زمان تاکنون اگر چه یادواره های شهدای طلبه و روحانی خراسان شمالی به صورت شهرستانی در پایگاه های بسیج طلاب و روحانیان و حوزه های علمیه شهرهای مختلف استان برگزار شده اما یادواره 72 شهید طلبه و روحانی خراسان شمالی به صورت متمرکز و استانی برگزار نشده است.

 

لازم به یادآوری است، تعداد کل شهدای طلبه و روحانی در کشور سه هزار و 658 شهید است که غالب آنها در سال 65 و در جریان عملیات های کربلای چهار و پنج به فیض شهادت نائل آمده اند./9314/ت302/ب5

 

ارسال نظرات