۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۵۵۲۵۲

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه دینی، اهدای قرآن کتابت شده بانوی آبادانی به کتابخانه آستان قدس رضوی و اختتامیه مسابقات کتبی حفظ قرآن حرم رضوی از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، بانوی 77 ساله آبادانی، قرآنی را که طی 25 سال به کتابت درآورده است، به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد.

 

رییس اداره مخطوطات سازمان یاد شده، اعلام کرد: «این قرآن، به صورت دست‌نویس از آذرماه سال 1368 تا آذرماه سال 1393، از سوی خانم "آفاق سیف‌علی"، از هم‌وطنان آبادانی مقیم مشهد، به کتابت درآمده است». سیدمحمدرضا فاضل هاشمی، با بیان این‌که این قرآن به خط نسخ معرب، به وسیله مرکب روان‌نویس، در 658 صفحه کتابت شده است، تشریح کرد: «این قرآن در ابعاد 40 در 29 سانتی‌متر است که اوراق آن را کاغذ‌های ابر و باد گلاسه چاپی تشکیل می‌دهند که دارای حواشی تشعیرسازی متناظر چاپی است و اسامی جزء، سوره‌ و شماره صفحه در بالای اوراق کتابت شده است.» وی همچنین، از دیجیتال‌سازی این نسخه دست‌نویس قرآن کریم توسط این مرکز، به منظور حفظ اثر و نیز دسترسی آسان به آن خبر داد و اظهار داشت: «به زودی اوراق آن نیز صحافی و مجلد خواهد شد».

 

خانم سیف‌علی، اقدام خود به کتابت قرآن را به دنبال مشاهده یک رویای صادقه در خواب ذکر کرد و با اظهار امیدواری از قبول این عمل در پیشگاه خداوند، اظهار داشت: «این قرآن را برای رضای خدا، شفاعت امت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم و هم‌وطن‌های خود در روز قیامت، به کتابت درآورده‌ام و درخواستی جز این از خداوند ندارم».

 

فاضل هاشمی در پایان، با اشاره به استمرار نهضت قرآن‌نویسی از گذشته تاکنون، کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی را با قدمتی فراتر از 1000 سال، از کانون‌های توجه کاتبان و واقفان دانست و خاطرنشان کرد: «پیش از این نیز قرآن‌های بسیاری که به صورت فردی و یا گروهی به کتابت درآمده، به این مرکز اهدا شده است.»

 

گفتنی است آستان قدس رضوی با بیش از 20 هزار جلد قرآن و جزوات قرآنی دست‌نویس، دارای بزرگترین گنجینه قرآنی جهان است که قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار علیهم‌السلام، همچون قرآن‌های منسوب به دست خط مبارک امام علی، امام حسن، امام حسین، امام سجاد و امام رضا علیهم‌السلام، در صدر این گنجینه قرار دارد.

 

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه دینی برگزار می شود

 

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه دینی با اعلام برگزیدگان در کربلای معلی برگزار می‌شود.

 

آیین اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه دینی 25 فروردین ماه در سالن خاتم الانبیا واقع در صحن مطهر حسینی برگزار می‌شود.

 

132 فیلم کوتاه دینی از کشورهای بحرین، ایران، لبنان، عراق و کویت با موضوع «حجاب»،  «نماز»، «انتظار فرج»، «زیارت ائمه اطهار(ع)»، «اقتصاد مقاومتی»، «نیکی به والدین»، «سبک زندگی رضوی»، «خلاقیت و کارآفرینی»، «دوست»، «اخلاق اجتماعی»، «فرزندآوری»، «روزی حلال» و «تفریح سالم» به دبیرخانه‌های برگزاری این جشنواره ارسال شد.

 

آتنا حسین‌پور و علیرضا موسی‌زاده با ساخت فیلم‌های «من» و «همبازی» از مجموع 25 فیلم ارسالی موسسه جوانان آستان قدس رضوی به دبیرخانه مرکزی جشنواره در کربلای معلی، در بخش نهایی به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.

 

یادآور می‌شود؛ برای نخستین بار جشنواره فیلم کوتاه دینی توسط آستان مقدس حسینی و شبکه جوانان رضوی ویژه گروه سنی جوان و نوجوان برگزار شده است و به نفرات برگزیده این جشنواره 14 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اهداء می‌شود.

 

اختتامیه مسابقات کتبی حفظ قرآن

 

اختتامیه مسابقات کتبی حفظ قرآن کریم ویژه بانوان در دارالقرآن الکریم آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

این دوره از مسابقات که اسفند‌ماه سال گذشته در رشته های حفظ جزء و حفظ کل قرآن کریم برگزار شد، با تجلیل از برتران رشته های مختلف به کار خود پایان داد.

 

در این دوره از مسابقات حافظانی که در 8 کرسی حفظ شرکت داشتند یا در یک و دو کرسی به ارائه محفوظات پرداخته بودند، در قالب مسابقه کتبی به رقابت با یکدیگر پرداختند. در این مسابقه، 170 سوال طراحی شده بود که حافظان می بایستی مطابق با سطح خود، به 15 تا 45 سوال پاسخ می‌دادند.

 

گفتنی است، دارالقرآن الکریم حرم رضوی 850 حافظ خواهر در سطوح مختلف حفظ دارد که 120 نفر از آن‌ها را حافظان کل قرآن کریم تشکیل می‌دهند./1308/پ203/ب4

ارسال نظرات