۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۵
کد خبر: ۲۵۵۳۳۸

نشست علمی تخصصی دین پژوهان کشور برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سیزدهمین نشست علمی تخصصی دین پژوهان کشور امشب با موضوع اثبات اصالت ملکوت با حضور اساتید و پژوهشگران علوم دینی در دبیرخانه موسسه دین پژوهان کشور برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين غرويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیزدهمین نشست علمی تخصصی دین پژوهان کشور با موضوع اثبات اصالت ملکوت با حضور اساتید و پژوهشگران علوم دینی در دبیرخانه موسسه دین پژوهان کشور برگزار شد.

 

براساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که حوزه باید مرکز جنبش نرم افزاری و تولید علم باشد، گفت: نقد کردن نظریه ها و مباحث علمی به معنای جسارت و رد کردن نیست بلکه  به معنای مکمل و پیشرفت و نوعی احترام به آن نظریه و علم است.

 

وی گفت: قرآن کتاب فلسفی نیست ولی می شود از بعضی از آیات قرآن نکته های فلسفی بیرون آورد از آنجا که همه قرآن فقه و تاریخ نیست بلکه بعضی از آیات آن به فلسفه هم اشاره دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین غرویان با اشاره به سوال اصلی بحث که آیا ملکوت اشیاء اصیل است یا اعتباری  گفت: این بحث یک بحث فلسفی محض است و حساسیت خاصی دارد و صرفا یک بحث عقلی و نظری است.

 

وی در ادامه گفت: ما در قرآن چهار آیه داریم که کلمه ملکوت در آن آیات آمده است و ما می توانیم از اصیل بودن ملکوت دفاع کنیم. آیات 75 سوره انعام، 185سوره اعراف، 88سوره مومنون و 83سوره یس به این موضوع اشاره دارند و این آیات می خواهند یک بحث فلسفی را بیان کنند.

 

حجت الاسلام  والمسلمین غرویان گفت: ما جرقه بحث فلسفی یا هستی شناسی را از قرآن می گیریم ولی در برهان و استدلال آن از عقل استفاده می کنیم همان طور که در کلام این کار را انجام می دهیم.

 

وی افزود: ملکوت اشیاء غیر از وجود ماهیت است و اصیل بودن از آثار آن است. در مفهوم وجود استقلال اخذ شده است ولی در مفهوم ملکوت تعلق ماخوذ است و لذا اصالت ملکوت سبقه عرفانی بیشتری نسبت به اصالت وجود دارد.

 

وی گفت: خیلی از افراد مفهوم و معنای ملکوت را نمی دانند. ملکوت کلمه ای است که در روایات و قرآن هم آمده است و اگر اصالت ملکوت مبهم است و به نظر سنگین میاد از آنجایی است که ما مثل وجود و ماهیت در موردش کار نکرده ایم.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اصالت ملکوت به عنوان یک مبنای فلسفی و هستی شناختی باید قرار بگیرد و نباید ما از واقعیت فقط وجود و ماهیت را کشف کنیم و ملکوت اشیاء نه وجود است نه ماهیت بلکه منشا انتزاع وجود و ماهیت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین غرویان گفت: اگر ملکوت اشیاء را بخواهیم در یک کلمه بگوییم چیست به معنای تعلق باید معنا کنیم یعنی همان واقعیت تعلق این اصیل است.

 

در ادامه این نشست قاسم جوادی استاد حوزه و دانشگاه بعد از اظهارات حجت الاسلام غرویان به نظرات خود پرداخت و گفت: این بحث ملکوت اگر از جوانب مختلف مورد بحث قرار بگیرد ابهامش رفع می شود.

 

وی گفت: اگر ملکوت به عنوان اصیل باشد دیگر خداوند جایی در آن ندارد بنابراین اصالت فقط برای خداوند است و لاغیر و آن وقت ملکوت شی انتزاعی می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین غرویان در پاسخ به اظهارات دکتر جوادی گفت: هر شی که وجود دارد ملکوت دارد یعنی ملکوت یک واقعیتی است در اشیاء نه صفت خالقیت خدا و سلطنت خدا و در واقع خداوند تعالی  شی است ولی مثل ندارد و منظور از شی واقعیت است./1325/پ202/ف

 

ارسال نظرات