۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۵۵۵۰۷
امام جمعه فاروج:

طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای، خدعه آمریکایی ها برای امتیازگیری است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه فاروج گفت: طرح نظارت کنگره آمریکا بر توافق هسته ای، خدعه جدید آمریکایی ها برای فشار آوردن به ملت ایران و امتیازگیری بیشتر است.
حجت الاسلام قليزاده- امام جمعه فاروج

حجت الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به تصویب طرح موسوم به «قانون بازنگری توافقنامه هسته‌ای با ایران 2015» از سوی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در هفته گذشته، این اقدام را بازی جدید آمریکایی ها در جریان مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای گروه 1+5 دانست.

 

وی اضافه کرد: آمریکایی ها به متقلب بودن، خدعه و نیرنگ، فریب کاری و سلطه جویی شهره آفاق هستند و حداقل ملت ایران، آمریکا را با این صفات شیطانی می شناسد که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز به این خصوصیات دولت آمریکا تأکید شده است.

 

حجت الاسلام قلیزاده خاطرنشان کرد: بازی جدید مجلس سنا و کنگره آمریکا در راستای نظارت بر توافق احتمالی هسته ای نیز سناریوی جدید آن ها برای فشار آوردن به ملت ما و جلب رضایت اربابان صیونیست این نمایندگان است.

 

وی با اشاره به این که تمام اقدامات مزبور با هدف فشار و امتیازگیری بیشتر از ملت ایران صورت می گیرد، اضافه کرد: راه ملت و دولت ما را رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود مشخص کردند و به همین دلیل نیز نقشه جدید آمریکایی ها نیز نقش بر آب خواهد شد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج ادامه داد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب راه ملت ایران در جریان مذاکرات هسته ای، ایستادگی و مقاومت و کوتاه نیامدن از خواسته های به حق؛ یعنی برداشته شدن همه تحریم های ظالمانه و توجه کردن به خواسته های به حق در رابطه با ادامه استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای است.

 

وی با تأکید بر لزوم هوشیاری بیشتر در مقابل کشورهای غربی در مذاکرات هسته ای، اظهار کرد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی های متعدد فرموده اند طرف مقابل ما لجوج، بدعهد، بدمعامله، اهل دبه درآوردن، اهل از پشت خنجر زدن و سیاه‏کارى است.

 

حجت الاسلام قلیزاده اضافه کرد: آمریکایی ها اهل فریب و دروغ و نقض‏ عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح هستند، حرف می‏زنند، بعد هم خصوصى می‏گویند این‏ها براى آبرودارى است در حالی که لج‏بازى و کج‏تابى و بدعهدى و خباثت می کنند.

 

به گفته وی، یاوه سرایی های وزیر دفاع آمریکا مبنی بر حمله به مراکز هسته ای جمهوری اسلامی با بمب های سنگرشکن فقط یرای دلخوشی صهیونیست ها است چرا که آن ها حتی اگر یک درصد احتمال موفقیت در حمله نظامی می دادند تا به حال این کار را کرده بودند اما خودشان هم می دانند که فقط غلط زیادی می کنند.

 

حجت الاسلام قلیزاده در ادامه با اشاره به خواسته های رهبر معظم انقلاب از مسؤولان و مذاکره کنندگان هسته ای کشور، افزود: توجه به ارزش دستاوردهاى هسته‏اى، عدم اعتماد به طرف مقابل، لغو یک جا و کامل تحریم‏ها در همان روز توافق، ممانعت از نفوذ دشمن به حریم امنیتى و دفاعى کشور، ممانعت از توقف توسعه دفاعى کشور، عدم پذیرش شیوه نظارتى غیرمتعارف و حفظ توسعه علمى و فنى هسته‏اى در ابعاد مختلف از جمله خواسته های رهبری از مسؤولان و تیم هسته ای کشور است که می بایست در تدوین و تصویب توافق جامع هسته ای لحاظ شود.

 

گفتنی است، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هفته گذشته طرحی موسوم به «قانون بازنگری توافقنامه هسته‌ای با ایران 2015» را با اجماع آرا به تصویب رساند که در آن مواردی چون دوره 52 روزه نظارت و رأی‌گیری در مورد توافق هسته‌ای، لزوم تعهد به امنیت اسراییل، بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و مسأله حمایت از گروه‌های مقاومت مطرح شده است.

 

در صورتی که این طرح در کنگره به تصویب نهایی برسد و آن طور که باراک اوباما، ریس‌جمهور آمریکا اعلام آمادگی کرده، آن را به قانون تبدیل کند، کاخ سفید ملزم خواهد بود ظرف نهایتا «پنج روز تقویمی پس از رسیدن به توافق مربوط به برنامه هسته‌ای ایران»، توافق را با تمام ضمایم آن به کمیته مربوطه و سران کنگره ارائه کند.

 

انتظار می‌رود این طرح هفته جاری در صحن اصلی سنا به بحث گذاشته و در مورد آن رأی‌گیری شود. در صورتی که طرح در سنا رأی کافی را به دست آورد، که به نظر می‌رسد می‌آورد، راهی مجلس نمایندگان می‌شود. در صورت تأیید در مجلس نمایندگان، اوباما باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.کاخ سفید اعلام کرده رییس‌جمهور این طرح را امضا و به قانون تبدیل می‌کند.

 

حجت الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران نیز چهارشنبه هفته گذشته در پی تصویب این طرح اعلام کرد که ما با سنا یا مجلس نمایندگان آمریکا مذاکره نمی‌کنیم بلکه طرف مذاکره ما کشورهای گروه 1+5 هستند./ 9314/ت302/ب5

 

ارسال نظرات