تعدد مشاغل مدیران حوزوی به رشد پژوهشی ضربه میزند
حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مسأله پژوهش و تولید علم در حوزههای علمیه گفت: از وظایف و رسالتهای مهم حوزویان صیانت از تراث عظیم دانشمندان و علمای گذشته است.
وی افزود: وظیفه دیگر حوزویان انتقال این تراث عظیم به نسلهای آینده و توسعه بخشی از آنها با استفاده از پژوهش و تحقیق است که البته باید در راستای نیازهای جامعه نیز باشد.
استاد درس خارج حوزه علیمه قم با اشاره به روایتی از پیامبر اعظم(ص) خاطر نشان کرد: وقتی پیامبر(ص) جایگاه شخصی را که چهل حدیث متناسب با نیاز اسلام را در بین امت ترویج کند والا و عظیم معرفی میکند نشانگر آن است که طلبه و دانشجوی اسلامی باید در راستای نیازهای جامعه از مبانی اسلامی برای رفع مشکلات به تولیدات علمی بپردازد.
وی با اشاره به نیاز حوزه به فقه پویا تأکید کرد: برخی فکر میکنند که تولید علم و فقه پویا یعنی دست کشیدن از سرمایههای علمی علمای گذشته و دوری از اجتهاد جواهری در صورتی که این تفکر باطل است و فقه پویا در واقع تأسیس فقه جدید مبتنی بر همان اصول پژوهش و فقاهت فقه شیعه اما مبتنی بر نیازهای روز اسلام و جامعه است.
حجتالاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به قدرت نظام آموزشی حوزه قدیم خاطرنشان کرد: نظام آموزشی حوزه در گذشته طوری بود که طلبه را در شرایطی قرار میداد تا نظریات علمای بزرگ شیعه را مورد نقد و بررسی قرار دهد و به نتیجه جدیدی برسد.
وی ادامه داد: اما متأسفانه با توجه به تلاشهای بسیاری که شده وضع موجود با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد و عمل به وظایف حوزویان در بین مسؤولان، اساتید و طلاب به طور کمرنگی دیدیه میشود.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بیان موانع پیش روی پژوهش در حوزه پرداخت و گفت: مشکل اساسی را نمیتوان از سوی طلاب دانست بلکه این مشکل بیشتر از سوی مدیریت حوزه است که باید با هدایت و حمایت طلاب به پژوهش و رفع موانع اساسی تولید علم را در حوزه به وضع مطلوبی برساند.
وی در پایان با انتقاد از شرایط نامطلوب آموزشی و پژوهشی در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه استعداد یابی، تخصص محوری و حمایت از طلبه کمرنگ است؛ این مشکل به سبب فقدان و عدم تمرکز مدیران و پرداختن به مشاغل عدیده از سوی مدیران حوزه است که توانایی مدیریت صحیح را از آنها سلب کرده است./1329/ت302/ف