۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۲۵۵۶۳۳
29 فروردین سالروز؛

حماسه‌آفرینى‌ ناوهاى جوشن، سهند و سبلان

خبرگزاری رسا ـ 29 فروردین در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی، مصادف با روز حماسه‌آفرینى‌ ناوهاى جوشن، سهند و سبلان می‌باشد.
نيروي دريايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، روز 29 فروردین در سال 1367 هجری شمسی، مصادف با روز حماسه‌آفرینى‌ ناوهاى جوشن، سهند و سبلان می‌باشد.


این روز بزرگ، مصادف با حادثه‌ی بزرگى در نیروى قدرتمند دریایى ارتش جمهورى اسلامى ایران است. در اولین روز از ماه مبارک رمضان و در تاریخ بیست و نهم فروردین‌ماه سال 1367 هجری شمسی، سه فروند از ناوشکن‌ها و ناوچه‌هاى این نیرو در یک رویارویى نابرابر مقابل ناوگان دریایى آمریکا در آب‌هاى خلیج فارس قرار گرفت.

 

پرسنل خداجوى این ناو‌ها با زبان روزه و در اولین روز از ماه صیام و ماه عبادت، ناخواسته در برابر تهدیدهاى جدى کارکنان رزمناوهاى آمریکا در خلیج فارس، چاره‌اى جز استقامت و مقاومت در برابر زورگویى آنان را نداشتند.


در این مرحله چون دشمن بعثی از طریق کشتی‌ها و شناورهای خود ناکام ماند، تصمیم گرفت از طریق کشتی‌های کشور کویت اقدام به حمل سلاح و جابجایی بار کند.

 

نیروی دریایی آگاه و هوشیار ایران، این ترفند دشمن را نیز شناسایی و اقدام به مقابله با آن کرد، دشمن بعثی چون در این تاکتیک نظامی خود نیز با شکست مواجه شد، از آمریکای جنایتکار استمداد کرد تا با حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس، اسکورت کشتی‌های کویتی را بر عهده بگیرد.

 

آمریکا نیز به جهت منافع اقتصادی و سیاست نظامی خود بر منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس، این مأموریت را بر عهده گرفت اما برای بار دیگر، نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران این توطئه جدید استکبار جهانی را در نطفه خفه کرد و سیاست شیطانی ایشان را نقش بر آب ساخت.

 

کشتی نفتکش کویتی که در اسکورت رزم ناوهای آمریکایی در حال عبور از خلیج فارس بود، بر اثر برخورد مین دریایی به شدت صدمه دید و یکی از ناوهای آمریکایی نیز دچار حادثه شد. این حادثه دریایی که دشمن آن را از ناحیه ایران می‌دانست، باعث شد تا آمریکا با اقدامی تلافی‌جویانه در صدد گرفتن انتقام برآید.


این روز بزرگ مصادف با حادثه بزرگى در نیروى قدرتمند دریایى ارتش جمهورى اسلامى ایران است. در اولین روز از ماه مبارک رمضان و در 29 فروردین سال 1367 سه فروند از ناوشکن‌ها وناوچه‌هاى این نیرو در یک رویارویى نابرابر مقابل ناوگان دریایى آمریکا در آب‌هاى خلیج فارس قرار گرفت. پرسنل خداجوى این ناوها با زبان روزه و در اولین روز از ماه صیام و ماه عبادت، ناخواسته در برابر تهدیدهاى جدى کارکنان رزمناوهاى آمریکا در خلیج فارس چاره‌اى جز استقامت و مقاومت در برابر زورگویى آنان را نداشتند.

 

به همین خاطر امام خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب اسلامى ایران در همان سال 29 فروردین را روز حماسه‌آفرینى‌هاى کارکنان نیروى زمینى و روز گرامیداشت ارتش جمهورى اسلامى ایران نامگذارى کردند. ضمن گرامیداشت و تبریک این روز به همه پرسنل نیروهاى مسلح بویژه کارکنان و آحاد نیروى توانمند زمینى ارتش جا دارد یاد و خاطره‌هاى شهیدان گلگون کفن آن ایام در نیروى زمینى را پاس بداریم و تلاش و کوشش‌هاى ارزنده کارکنان این نیرو را در ابعاد مختلف نظامی ـ علمى و اجتماعى و فرهنگى در سالهاى مختلف جنگ تحمیلى و دوران بازسازى کشور ایران اسلامى‌مان ارج نهیم.

 


در پایان ضمن گرامیداشت سالگشت این واقعه ملی، یاد تمامى شهداى عزیز جنگ تحمیلى بویژه گلگون‌کفنان نیروى دریایى به ویژه لاله‌هاى سرخ ناوچه جوشن، سهند و سبلان را که مردانه در مقابل تجاوز استکبار جهانى ایستادگى کردند و نام خلیج همیشه فارس را جاویدان نمودند گرامى داشته و براى ارواح طیبه آنان طلب مغفرت و شادى مى‌نماییم./978/پ203/ف

ارسال نظرات