نهمین کارگاه فلسفه اخلاق برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نهمین کارگاه فلسفه اخلاق عصر امروز به همت خانه اخلاق پژوهان جوان و با موضوع «اخلاق، عرفان، تأویل» در قم برگزار شد.
سیداحمد فاضلی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم در این کارگاه به ایراد سخن پرداخت و گفت: مقوله تأویل در برخی موارد شدیدا دچار برخورد مثبت شده و گاهی نیز با برخورد منفی رو به رو میشود چراکه یک محوریت آن در کلام و محور دیگر آن به مباحث عقلی بازگشت دارد.
وی با بیان اینکه در محوریت کلام مبحث «تأویل» افراد گاهی به صورت تفریط و گاهی افراطی عمل میکنند، اظهار داشت: حضرت رسول اکرم(ص) میفرمایند که من برای تنزیل قرآن با کفار مقاتله کردم و شما برای تأویل آن باید جهاد کنید.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم عنوان کرد: عدهای در تفسیر قرآن کریم شدیدا با تأویل مقابله میکنند؛ این در حالی است که عدهای دیگر قائلند که قرآن کریم را بدون تأویل نمیتوان تفسیر کرد.
وی با بیان اینکه مبحث امروز مربوط به تأویل در فلسفه اخلاق است، تأکید کرد: دیدگاه غزالی از تأویل، سه ورژن دارد؛ نخست اینکه معنایی غیر از معنای ظاهری دارد، دوم اینکه بالاتر از ظاهر نیز حقیقت دارد و سوم اینکه اختصاصات اشیاء باید واگذار کرد و تنها روح را مدنظر گرفت.
فاضلی عنوان کرد: در میان عرفای اسلامی، ابن عربی به صورت سرآمد نظام اخلاقی را ارائه داده است؛ فراهانی که شاگرد با واسطه ابن عربی است، مناظر الصالحین را به صورت کامل خلاصه کرده است که در این کتاب نظام اخلاقی ابن عربی به خوبی ارائه شده است.
شایان ذکر است، ابتدای این نشست، کتاب «راهنمای عملی اخلاق» نوشته آنتونی وستن از سوی سید علیرضا صالحی معرفی و ارائه شد، در طی این بخش از جلسه، سایر کتابهای آنتونی وستن نیز به صورت اجمال معرفی شد.
گفتنی است، فلسفه اخلاق یکی از فلسفههای مضاف و بسیار مهم و پر اوج فرود در بین همه فلاسفههای مطرح جهان است، در بین علما و دانشمندان و فلاسفه اسلامی نیز تو فلسفه اخلاق مبتنی بر فلسفه اخلاق ارسطویی و اسلام در تاریخ در جریان بوده است، اما امروزه اخلاق در بین فلاسفه غربی رخت بسته و بررسی و تأیید ان از سوی فلاسفه اسلامی از جایگاه و ارزش بسزایی برخوردار است.
خانه اخلاق پژوهان جوان، محصول یک مباحثه طلبگی حول محورهای اخلاقی و فلسفی است؛ در طی این مباحثه، دوستان به موضوعاتی برخورد میکردند که نیازمند آموزش و مطالعه موردی بود.
به ذهن رسید که چه بهتر این مباحث، تبدیل به یک «کارگاه» شده تا بقیه دانش پژوهان نیز استفاده لازم را ببرند؛ در نتیجه، به آرامی این کار تبدیل به یک مجموعه کوچ گردید که پیگیر پژوهشهای اخلاقی و کارهای ترویجی مربوط به آن است./997/پ202/ف