۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۲۵۵۸۴۹
دبیر کنگره 3000 شهید استان سمنان:

شهدا اثرگذارترین عنصر رشد و تعالی کشور هستند/ برگزاری کنگره شهدای استان سمنان 17 اردیبهشت‌ماه

خبرگزاری رسا ـ فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان گفت: شاخصه‌ها و وی‍ژگی‌های مهم انسانی و اخلاقی شهدا را باید در زندگی خود جاری و ساری کنیم، زیرا شهدا اثرگذارترین عنصر رشد و تعالی فرهنگی اجتماعی کشور ما در برهه کنونی هستند.
سردار شاهچراغي نشست خبري سردار شاهچراغي نشست خبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، سردار سیدمحمدتقی شاهچراغی، فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان در نشست خبری ستاد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان که در آستانه برگزاری رخداد بزرگ فرهنگی سال 94 در این استان برگزار شد, با بیان اینکه شهدا متعلق به همه مردم هستند، اظهار داشت: این نمادهای ایثار و مقاومت باید بیش از پیش در جامعه معرفی شوند.

 

دبیر کنگره سه هزار شهید استان سمنان تأکید کرد: کار برای شهدا منحصر در زمان برگزاری اجلاسیه‌ها و کنگره و یادواره شهدا نخواهد بود و این جریان مهم در استان سمنان پس از پایان این رخداد عظیم فرهنگی ادامه خواهد یافت.

 

شاهچراغی در ادامه با بیان اینکه استان سمنان 2 هزار و 871 شهید را تقدیم اسلام کرده و 122 شهید گمنام در این استان مدفون هستند، تصریح کرد: همه شهدای استان سمنان در معرکه و میدان نبرد به شهادت رسیده‌اند و هیچ یک از شهدای استان مربوط به بمباران و موشک باران نیستند و این امر از نکات جالب توجه به استناد آمار در موضوع شهدا است.

 

رتبه سوم استان سمنان در تقدیم شهدا با توجه به وجود جمعیت در کشور

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان با استناد به آمار بنیاد شهید و امور ایثارگران که به ازای هر نفر نسبت به میانگین جمعیتی بدین صورت اعلام شده است، گفت: از هر 145 نفر جمعیت استان در زمان دفاع مقدس یک نفر به شهادت رسیده است که استان سمنان از این حیث رتبه سوم کشور را دارا است.

 

وی با اشاره به وجود 7 هزار و 550 جانباز در استان سمنان افزود: این استان به نسبت جمعیت در مقایسه با نسبت جانبازان در سایر استان‌ها از هر 57 نفر یک نفر جانباز را در دوران دفاع مقدس تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است که از این لحاظ نیز در جایگاه نخست کشوری قرار داریم.

 

دبیر کنگره سه هزار شهید استان سمنان با اشاره به اینکه  42هزار نفر از جوانان و نوجوانان در قالب سپاه، بسیج و جهاد سازندگی که حائز شرایط اعزام به جبهه‌ها در طول هشت سال بوده‌اند، به جبهه‌ها اعزام شده‌اند، اضافه کرد: 417 هزار نفر جمعیت استان سمنان در آن سالها از هر 10 نفر یک نفر به جبهه اعزام شده است.

 

شاهچراغی با اشاره به اینکه در طول دوران دفاع مقدس رزمندگان استان سمنان در 24 عملیات بزرگ به عنوان گردان‌های خط شکن از جمله طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس،‌ رمضان، خیبر، بدر، کربلای 4 و 5، والفجر 8 و مرصاد حضور داشته‌اند، اظهار داشت: در کنار این 24 عملیات، رزمندگان سمنانی در عملیات‌های پدافندی، حضور در مناطق غرب و شمال در مقابله با گروه‌های ضد انقلاب و مسلح نیز حضور داشته‌اند.

 

وی با بیان اینکه از جهاد سازندگی استان سمنان 12 هزار نفر نیروی تخصصی و مهندسی رزمی به جبهه‌ها اعزام شدند، گفت: مدیریت قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در غرب با بچه‌های جهاد استان بوده و حدود 8 استان با جمعیتی حدود 25 هزار نفر را در حوزه قرارگاه از استان سمنان بوده که اقداماتی از جاده‌سازی 250 هزار کیلومتری در مناطق عملیاتی، 40 هزار کیلومتر خاکریز، ایجاد پل در اروند، جاده سیدالشهدا در عملیات خیبر از اقدامات مهم این گروه است.

 

10 سال تلاش صادقانه برای فراهم کردن مقدمات برگزاری کنگره شهدای استان سمنان

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز فعالیت‌های ستاد کنگره شهدا از سال 84 در این استان گفت: کارهای سازمان یافته ای در طول این مدت با شدت و ضعف انجام شده است.

 

شاهچراغی با بیان اینکه 24 کمیته سازماندهی ادارات، سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف مردمی به کارگیری شده‌اند، افزود: جمع‌آوری آثار سه هزار شهید از سخت‌ترین و اساسی‌ترین کارهایی است که انجام شده و جزو بهترین کارها به لحاظ دقت، تحقیق و کار میدانی با بکارگیری گروه‌های متعدد در شهرستان‌های مختلف است.

 

وی با اشاره به اینکه جمع آوری 170 هزار برگ از اسناد شهدا، 145 هزار قطعه عکس شهدا به تفکیک و در قالب 29 موضوع در سه بخش اعزام، آموزش و شهادت، بازبینی یک هزار حلقه فیلم از دیگر اقدامات کنگره شهدای استان سمنان است، تصریح کرد: 50 عنوان کتاب توسط کنگره شهدا و 100 عنوان کتاب توسط سایر ارگان‌ها به چاپ رسیده است و 3 عنوان کتاب نیز در دست تألیف و چاپ است.

 

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان خاطرنشان کرد: عمده این کتاب‌ها در قالب خاطره، شعر و داستان و حوزه کودک کار و به چاپ رسیده که از جمله کارهای منحصر به فرد در کشور است.

 

چاپ 45 جلد فرهنگ نامه شهدای سرافراز استان سمنان

شاهچراغی درباره پیش‌بینی فرهنگ‌نامه شهدای استان سمنان گفت: 45 جلد فرهنگ نامه شهدای کل این استان به ترتیب حروف الفبا در نظر گرفته شده است که تعداد 13 جلد از این تعداد مربوط به سمنان، گرمسار و آرادان با 7 هزار و 500 صفحه به چاپ رسیده و شهرستان‌های شاهرود، دامغان، مهدیشهر و میامی در دست اقدام و آماده‌سازی است که تا چند روز آینده دو جلد فرهنگ نامه دامغان به چاپ خواهد رسید.

 

دبیر کنگره سه هزار شهید استان سمنان یادآور شد: تولید و ساخت 14 مستند شهدای شاخص و ملی استان سمنان از جمله شهیدان شوکت‌پور، کاظمی،‌ شادولو، نبوی، موسوی، جلالی، شاهچراغی و موسوی دامغانی آماده شده که اکنون در حال پخش از صدا و سیما است.

 

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان با اشاره به اینکه 7 مستند از عملیات‌های دفاع مقدس رزمندگان استان سمنان تولید شده است، گفت: فیلم بلند تلویزیونی 93 دقیقه ای به نام عقیق، 50 قسمت فتو رمان، 60 قسمت مسابقات زنده تلویزیونی و موسیقی از دیگر تولیداتی است که در راستای برگزاری کنگره شهدای استان انجام شده است.

 

وی رونمایی از سرود وی‍ژه کنگره شهدای استان سمنان سروده علیرضا قزوه، معرفی شهدای استان در برنامه‌هایی با عنوان دقایقی باران و با ستاره‌ها هر روز قبل از اذان مغرب و عشا از صدا و سیمای مرکز استان، تهیه و پخش هزار دقیقه برنامه رادیو تلویزیونی، تهیه 5 هزار و 800 دقیقه برنامه‌های تبلیغی کنگره، 15 هزار مترمربع نقاشی دیواری از تصاویر شهدای شاخص استان و دیگر شهدا را از جمله اقدامات ستاد کنگره شهدای این استان دانست.

 

تمبر یادبود سه هزار شهید استان سمنان چاپ شد

شاهچراغی از رونمایی تمبر 3 هزار شهید استان سمنان در روز برگزاری این کنگره خبر داد و افزود: برای کل شهدای استان سمنان تمبر یادبود چاپ و در روز اجلاسیه پایانی رونمایی خواهد شد، که از کارهای استثنایی و بی‌نظیر ستاد کنگره محسوب می شود.

 

دبیر کنگره 3 هزار شهید استان سمنان با اشاره به ساخت نرم‌افزار‌های شهدای استان سمنان ویژه تلفن‌همراه، سایت‌ها و زیارت مجازی قبور مطهر شهدا، تصریح کرد: 250یادواره و 270 برنامه فرهنگی هنری در سال 93، در راستای برگزاری اجلاسیه‌های شهرستانی و کنگره شهدای این استان اجرا شده است.

 

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان، مشارکت در برنامه‌های راهیان نور، نصب بنر در سطح شهر و جاده‌ها، توزیع 50 هزار بروشور زندگی شهدا، توزیع 7 هزار تقویم رومیزی بین مسافران نوروزی را از اقدامات ستاد کنگره شهدای استان سمنان در ایام تعطیلات نوروز برشمرد.

 

وی با یادآوری این مطلب که اجلاسیه‌های شهدای هر یک از شهرستان‌های استان سمنان با توجه به مقدورات هر شهرستان بین سه تا هفت ‌روز برگزار شده و آخرین اجلاسیه نیز سوم اردیبهشت‌ماه در شاهرود برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: رونمایی از تندیس 16 شهید این استان همزمان با روز پایانی کنگره شهدا از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است.

 

سید محمد تقی شاهچراغی با بیان اینکه دیدار با خانواده 3 هزار شهید استان از 9 تا 18 اردیبهشت ماه انجام خواهد شد، اظهار داشت: در این دیدارها بر اساس طرحی ابتکاری، عکس منبت‌کاری شده شهدا تقدیم خانوده‌های این لاله‌های جاودان می‌شود.

 

آیین اصلی و پایانی کنگره شهدای استان سمنان 17 اردیبهشت ماه

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان با بیان اینکه رخداد عظیم فرهنگی استان سمنان در 17 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، گفت: مجموعه برنامه‌های کنگره 3 هزار شهید استان سمنان از 9 تا 18 اردیبهشت ماه با برپایی آیین‌های مختلف در مرکز استان سمنان برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه 9 اردیبهشت‌ماه کار کنگره شهدای استان سمنان رسما آغاز می‌شود، تصریح کرد: در تمامی مدارس استان ساعت 8 صبح با حضور خانواده شهدا و مسؤولان زنگ ایثار نواخته می‌شود و عصر همان روز 600نفر از دانش آموزان پسر در شرایط خاص و به صورت اعزام نمادین به سمت گلزار شهدای امامزاده یحیی(ع) سمنان حرکت می‌کنند.

 

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان با بیان اینکه گردهمایی روحانیان در 10 اردیبهشت ماه در سالن غدیر این شهر برگزار می‌‌شود، افزود: گلباران مزار شهدا و دعای کمیل از برنامه‌هایی است که در همین روز برگزار می‌‌ شود و برنامه فرهنگی هنری «با نوای کاروان» 11 اردیبهشت‌ماه اجرا می شود.

 

شاهچراغی با اعلام اینکه همایش کودک و نوجوان در 13 اردیبهشت‌ماه با جمعیت 1300نفری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی برگزار می‌شود، افزود: همایش دانش‌آموزی با جمعیتی 2 هزار و 500 نفری و شب شعر و خاطره از دیگر برنامه‌هایی است که در آن روز برگزار می‌شوند.

 

وی برگزاری اجلاسیه بزرگ شهدای دانشجوی استان سمنان همزمان با 15 اردیبهشت‌ماه در دانشگاه سمنان را از دیگر برنامه‌های کنگره شهدای این استان برشمرد و گفت: گردهمایی زنان با حضور دکتر لاله افتخاری در 16 اردیبهشت ماه و گردهمایی بزرگ رزمندگان و پیشکسوتان عرصه جهاد و ایثار در بعد‌ازظهر همین روز از دیگر برنامه‌ها است.

 

دبیر کنگره 3 هزار شهید استان سمنان در خاتمه با اشاره به برگزاری آیین اصلی و پایانی کنگره سرداران و  3شهید سرافراز استان سمنان در سالن غدیر این شهرستان، تصریح کرد: این مراسم باشکوه با جمعیتی قریب به 4 هزار نفر که 300 نفر از آنها از خارج از استان سمنان دعوت شده اند برگزار خواهد شد./977/پ201/ح

ارسال نظرات