۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۲۵۵۸۸۳
استاد حوزه علمیه:

ماه رجب، زمینه آمادگی برای شعبان و رمضان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صالحی گفت: مهم‌ترین اثر روزه داری و مقید بودن به دعاهای آن، ایجاد زمینه لازم برای شعبان و رمضان است.
آغاز ماه رجب

حجت الاسلام قاسم صالحی استاد حوزه علمیه امام صادق زاهدان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رجب، گفت: رجب نام نهری است که در بهشت قرار دارد و از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است.

 

وی افزود: پیامبر اسلام درباره آثار و برکات و فضایل ماه مبارک رجب می فرماید رجب ماه خدا، شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.

 

حجت الاسلام صالحی به حرام بودن این ماه اشاره کرد و گفت: یکی از خواص ماه رجب، حرام بودن آن است و جاهلان قبل از اسلام، جنگ و خون ریزی را به برکت این ماه تعطیل می کردند حتی آنها خود را ملتزم به دعا و راز و نیاز در این ماه می‌دانستند و به فضایل آن اعتقاد داشتند.

 

وی در خصوص اعمال وارده در ماه رجب بیان کرد: سفارش شده است که مؤمنان شب اول رجب را با احیا و شب زنده داری سر کنند؛ نخستین شب جمعه ماه رجب نیز که معروف به لیلة الرغائب است، اعمال خاصی از جمله روزه آن روز و عبادات ویژه دارد که در مفاتیح الجنان آمده است.

 

وی ادامه داد: یکی از سنت‌های خوبی که در سال های اخیر در ماه رجب رونق خاصی گرفته، سنت حسنه اعتکاف است که روزهای سیزده تا پانزدهم این ماه با عنوان ایام البیض را شامل می شود برای نیمه ماه رجب نیز سفارش زیادی به شب زنده داری وروزه شده است.

 

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: مناسبت‌های فراوانی در ماه رجب وجود دارد که ولادت امام باقر در روز اول، شهادت مظلومانه امام هادی، میلاد امام جواد، ولادت امیر مؤمنان، شهادت امام کاظم، وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری و مبعث رسول گرامی اسلام که بزرگ‌ترین مناسبت است، مهم‌ترین آنها هستند.

 

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه ماه رجب زمینه آماده شدن برای ماه های شعبان و رمضان است، گفت: مهم‌ترین اثر روزه داری و مقید بودن به دعاهای آن، ایجاد زمینه لازم برای شعبان و رمضان است در واقع انسان با روزه ها و شب زنده داری های ماه رجب و شعبان، خود را برای استفاده درست و کامل از ماه رمضان آماده می کند./831/ت302/ب4

ارسال نظرات