۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۵۵۹۶۸
عراقچی:

نگرانی منتقدان مربوط به جزییات است/ نباید نگاه جناحی به مسأله هسته ای داشت

خبرگزاری رسا ـ مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای با بیان این که نباید به مذاکرات و مساله هسته ای نگاه جناحی داشت، گفت: سلاح اصلی هسته ای ما این است که ما زیر حرف زور نمی رویم.
عراقچي

به گزارش خبرگزاری رسا، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در همایش مذاکرات لوزان با دو دیدگاه منتقد و موافق که به همت انجمن علوم سیاسی ایران امروز دوشنبه 31 فروردین ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به توافقات صورت یافته در مذاکرات لوزان گفت: هنور توافقی صورت نگرفته و بیانه لوزان تنها مجموعه ای از راه حل ها است.


وی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اینکه هنوز توافقی صورت نگرفته است، اظهار داشت: ما شاخص هایی برای رسیدن به توافق داریم و در مقابل زیاد خواهی های طرف مذاکره کننده کار دشواری در پیش رو داریم .


 عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با انتقاد از جریان هایی که در مسیر این توافق توسط کنگره آمریکا صورت گرفته است، اظهار داشت: در این مسیر دست هایی که در کار است که کنگره آمریکا نمونه ای از آن است که در رابطه با مذاکرات اوباما را باز خواست می کنند.


عراقچی با بیان این که از نظرات منتقدان استقبال می کند، در ادامه صحبت های خود افزود: نگرانی برخی منتقدان مربوط به جزییات مذاکره است و آنها نیز معتقد هستند که به دستاورد های کلان ما خدشه ای وارد نشده است.


وی با اشاره به سخنان مقام رهبری در رابطه با خط قرمز ها عنوان کرد: ما تنها به خاطر تحریم ها به مذاکره نرفتیم و در عرصه هسته ای ما به آنچه می خواستیم دست یافتیم و به دنبال اهدف مهم تری بودیم.


عضو ارشد تیم مذاکره کنده هسته ای در ادامه صحبت های خود خاطر نشان کرد:هدف ما در مذاکرات این بود که  دستآورهای خود مان را در این عرصه به معرض نمایش جهانیان بگذاریم.


عراقچی با بیان اینکه دشمنان به دنبال این هدف بودند که به کشور ما تحمیل کند تا غنی سازی نکند، در ادامه صحبت های خود گفت: در مقابل این خواسته غرب های ما به دنبال این بودیم که زیر سلطه کشور های غربی نباشیم و اصول و ارزش های انقلاب را حفظ کنیم.


وی با اظهار اینکه ما همه فشار ها و تحریم ها را به جان خریدم  تا غنی سازی کنیم، در ادامه افزود: بر اساس قطنامه شورای امنیت ایران می بایست فعالیت هسته ای خود را متوقف کند.


عضو ارشد تیم مذاکره کنده هسته ای با بیان اینکه در نهایت شش کشور عضو شورای امنیت خواستند تا با ایران مذاکره کنند، در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد: رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران در همین است که ما آنها را مجبور به مذاکره کردیم و در این نبرد 10 ساله جمههوری اسلامی ایران پیروز میدان بود.


 عراقچی با اشاره به قطعنامه هفتگانه شورای امنیت گفت: در نهایت این شورا غنی سازی هسته ای ایران را به رسمیت دانست و با وجود فشار ها ما پیروز این میدان شدیم.


وی خواسته جمهوری اسلامی ایران را عدم پذیرش حرف زور و سلطه دانست و یادآور شد: رمز قدرت ما در همین است و سلاح اصلی هسته ای ما این است که ما زیر حرف زور نمی رویم.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره خواسته دوم جمهوری اسلامی ایران در این توافقات، اظهار داشت: تثبیت در رابطه با انرژی هسته ای خواسته ما بود و شورای امنیت این خواسته ما را پذیرفت، موضوعی که در کشور های دیگر ممنوع است و از کشور های دنیا خواسته شد با ایران همکاری صلح آمیز داشته باشند .


عراقچی غنی سازی پیشرفته را از نظر سازمان بین الملل مشروع دانست و گفت: حتی با این موضوع همکاری می شود و غنی سازی هسته ای ما داری آینده صنعتی است.
وی خواسته بعدی ملت ایران را راکتور آب سنگین اراک دانست و اظهار داشت: اوباما گفته بود که ما راکتور آب سنگین را قبول نمی کنیم و در طول مذاکرات نیز بار ها اعلام شده بود که باید راکتور آب سنگین اراک جمع شود و به گونه ای قصد داشتند آب سبک را جایگزین آن کنند و سایر اقدامات دیگری را انجام دهند که ما با خواسته های آنها مخالفت کردیم.


 عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه بعد از 16 ماه جنگ و جدال ما پیروز این میدان بودیم در ادامه صحبت های خود گفت: در رابطه با فوردو که مصونیت منطقه ای آن مهم است فوردو پشتبان و بیمه  نیروگاه هسته ای نطنز است و دشمنان می دانند که در صورت حمله به نیروگاه های هسته ای ایران فوردو تهدید جدی برای آنها است.


عراقچی با بیان اینکه ارزش راهبردی فردو باید حفظ شود، اظهار داشت: فردو ارزش راهبردی خود را حفظ کرده است و برنامه های صلح آمیز هسته ای ما مورد احترام  مجامع بین الملل و شورای امنیت است و آنها بر این امر صحه می گذارند.


 وی با رد اینکه ما هیچ چیزی را از دست نداده ایم، اظهار داشت: من این موضوع را قبول ندارم و به این که از سوی برخی گفته می شود که ما بعد از دوره ای 10 ساله نمی توانیم غنی سازی داشته باشیم  را رد می کنم.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای  با بیان اینکه در پذیرش پروتکل ها ما مساله
نظارت بر نیروگاه های هسته ای را پذیرفته ایم، عنوان کرد: ما به این نکته هم توجه داریم که این نظارت ها منجر به سواستفاده و به اسم نظارت جاسوسی صورت نگیرد و در غیر این صورت ما با اصل این موضوع مشکلی نداریم .


عراقچی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم تا تحریم ها برقرار شود در پایان صحبت های خود خاطر نشان کرد: لذا در جریان مذاکرات هسته ای نگاه ما باید ملی باشد و نباید نگاه جناحی به مساله هسته ای داشته باشیم ./818/د102/ج

ارسال نظرات