۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۲۵۵۹۷۵

همایش مذاکرات لوزان از دیدگاه علوم سیاسی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش مذاکرات لوزان سویس با دو دیدگاه منتقد و موافق در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
بيانيه هسته اي لوزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمد کاظم سجادپور رییس انجمن علوم سیاسی ایران در همایش مذاکرات لوزان با دو دیدگاه منتقد و موافق که به همت انجمن علوم سیاسی ایران پیش از ظهر امروز دوشنبه 31 فروردین ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت رشته علوم سیاسی گفت: از اهمیت این رشته در این است که در مذاکره علمی توافق نامه هسته ای لوزان مورد بررسی قرار گرفته است.


وی با اشاره به فضای موافقان و مخالفان توافقنامه لوزان خاطرنشان کرد: این نقدها به صورت دوستانه مورد بررسی قرار می گیرد و از نقاط مثبت جامعه ما است.


رییس انجمن علوم سیاسی ایران، با اشاره به سخن سعدی اظهار داشت: سعدی ثروت بی تجارت، ملک بی استفاده و علم بدون استفاده را بی بهره می داند، هدف از بر پایی این همایش استفاده از صحبت های اساتید صاحب نظر در حوزه هسته ای است.


در ادامه این مراسم حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به حساسیت توافق هسته ای گفت: مسوولان هسته ای کشور علی رغم مشکلات پذیرفتند تا در این همایش حضور یابند و سخنان موافان و منتقدان این توافقنامه را بشنوند.


رییس دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تشکر از انجمن علوم سیاسی و تیم مذاکره کننده مدیران و کارشناسان وزارت خارجه گفت: از جمله مطالبی که در حوزه آکادمیک مورد بررسی قرار می گیرد، تاریخچه و نظریاتی است که به عنوان مقدمه مورد بحث و گفت‌وگو قرار می گیرد.


وی این مذاکرات را منحصر به فرد در روابط بین الملل دانست و عنوان کرد: از زمانی که تاریخ روابط بین الملل شکل یافت مذاکراتی به این شکل نداشتیم که قدرت های بزرگ در یک سو بنشیند و بدونه اینکه جنگی باشد به مذاکره بپردازند.


سلیمی با اشاره به تاریخچه مذاکرات بعد از شکست ناپلئون و جنگ های جهانی ابراز کرد: این نمونه مذاکرات نخستین بار در تاریخ روابط بین الملل شکل گرفت.


رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه نقاط شباهت در این مذاکرات این است که در این مذاکرات همه کشورهای بزرگ در یک طرف قرار دارند، اظهار داشت: تفاوت این مذاکرات با سایر مذاکرات در این است که ما برنده و بازنده نداریم.


وی جهان امروز را جهانی در حال  غییر و تحول دانست و گفت: در دنیای امروز مفهوم  چند قطبی و قدرت معنی خود را از دست داده است.


سلیمی در پایان صحبت خود به بحث حقوقی این توافق اشاره کرد و خاطرنشان کرد: جنبه تقدم تعهدات بین الملل در مقابل تعهدات داخلی اولی تر است و اهمیت دادان به این بحث در مذاکرات به ما کمک خواهد کرد.


گفتنی است، در این همایش دو گروه از موافقان و مخالفان توافق نامه لوزان سوئیس و عضو ارشد تیم مذاکرات لوزان عباس عراقچی و مجید تخت روانچی به بیان دیدگاه های خود در رابطه با بیانیه لوزان پرداختند./818/پ202/ب4

ارسال نظرات