۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۲۵۶۰۸۳
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

استغفار ریشه رفع تمام گرفتاری‌ها و بلاهای انسان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که ماه رجب ماه رحمت الهی و غفران است، گفت: دلیل وسعت رحمت الهی در ماه رجب استغفار زیاد بندگان است، انسان با این استغفار می‌تواند تمام بلاها و گرفتاری‌های خود را برطرف کند.
توبه واستغفار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زهرا فخر روحانی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه روز گذشته در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با تبریک سالروز ولادت امام باقر (ع) افزود: امام باقر (ع) اولین امامی هستند که سید طباطبایی بوده یعنی این که از طرف مادر فرزند امام حسن (ع) و از طرف پدر فرزند امام حسین (ع) محسوب می‌شوند.

 

وی افزود: امام باقر (ع) برای شکوفایی فقه اسلام تلاش زیادی کردند و بیشترین احادیثی که از رسول خدا (ص) موجود است به وسیله امام باقر (ع) و امام صادق (ع) به دست ما رسیده و این امام بزرگوار کسی هستند که رسول خدا (ص) از طریق جابر به ایشان سلام رساند و جابر در کودکی دست و پای حضرت را به خاطر شأن و مقام ایشان می‌بوسید.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام باقر (ع) به عبادت و اعمال ماه رجب بسیار سفارش کرده‌اند، گفت: ماه رجبی ماهی است که در آن رحمت الهی مانند قطره‌های باران از آسمان به سوی بندگان نازل می‌شود.

 

فخر روحانی تصریح کرد: رجب نام چشمه‌ای در بهشت است و هرکس می‌خواهد در ماه رمضان و ماه مهمانی خداوند حاضر شود باید لباس ظاهر و باطن خود را عوض کرده و با خودسازی و تطهیر نفس وارد ماه رمضان شود و این امر تنها با بهره مندی از الطاف ماه رجب ممکن می است.

 

وی اظهار داشت: خودسازی و تطهیر نفس در ماه رجب تنها با استغفار زیاد به دست می‌آید و در آیه 10 سوره نوح، حضرت نوح (ع) خطاب به قوم بنی اسرائیل در خصوص فواید استغفار می‌فرمایند که استغفار باران رحمت الهی را نازل کرده، گرفتاری‌های مالی را برطرف می‌کند، موجب فرزندار شدن انسان می‌شود، موجب برکت در افزایش روزی انسان شده و همچنین استغفار بهشت‌ها و نهرهای زیبا را برای انسان به ارمغان می‌آورد.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: از این سخن حضرت نوح (ع) متوجه می‌شویم که ریشه رفع تمام گرفتاری‌ها و مشکلات ما در استغفار زیاد است.

 

وی افزود: از آن جایی که نماز شب دارای 70 استغفار است به همین خاطر گفته می‌شود اگر کسی نماز شب بخواند و روز بعد از فقر گلایه کند بدانید که دروغ گفته است.

 

فخر روحانی با بیان این که امام باقر (ع) در خصوص جوانان شیعه تأکید زیادی دارند و می‌فرمایند برای این که جوانان شیعه و به طور کلی شیعیان بتوانند در روز قیامت که روز عطش و تشنگی است از دست حضرت علی(ع) آبی گوارا را دریافت کنند باید همان‌طور که به ظاهر خود می‌رسند به باطن خویش هم اهمیت دهند.

 

وی ادامه داد: روزی امام باقر (ع) در میان حلقه‌ای از جوانان شیعه قرار گرفت که به خاطر گناه باطن آن‌ها آلوده بود و برای حضرت سخت بود که در میان آن‌ها بایستند و با آن‌ها هم کلام شود اما با همین وجود حضرت توان خود را جمع کردند و رو به جوانان شیعه فرمودند «من خود را در میان حلقه‌ای از جوانان می‌بینم که ظاهر و لباس آن‌ها خوب است ولی در اثر کثرت گناه به باطن خود بی توجه هستند».

 

فخر روحانی یادآور شد: حضرت سپس رو به آن‌ها کرد و ادامه داد «ای آدم‌هایی که شبیه آدم هستید و روح در شما نیست چگونه خواهان بهشتید و خواب خود را تنظیم نکرده و از صبح و برکات سحر غافل هستید و چگونه از آتش می‌گریزید در حالی که در اثر ازدیاد گناه به سوی آتش با سرعت تمام در حرکت هستید»./837/پ202/ی

ارسال نظرات