۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۲۵۶۱۶۷
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی:

ظلم به زیر دستان سبب غمرات مرگ می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی به تشریح علت سکرات و غمرات مرگ پرداخت و گفت: در امت حضرت رسول(ص) مدیریت به قیمت ظلم، شهادت دروغ و بعضی از خصایص دیگر اخلاقی موجب غمرات مرگ می‌شود.
مرگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسن کاویانی راد، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی، با بیان این که مرگ روزی پنج بار در خانه هرکس را می‌زند، اظهار داشت: انسان باید همیشه منتظر مرگ باشد و از انجام اعمالی که موجب سختی مرگ می شود مانند حسادت، سخن چینی، انکار نبوت رسول خدا (ص) و ولایت ائمه و شرب خمر خود داری کند.

 

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی افزود: احتضار حالتی است که در هنگام مرگ اتفاق می‌افتد و انسان در این حالت مرگ و عالم دیگر را می‌بیند.

 

وی با بیان این که حتی کسانی که مرگ آن‌ها در یک لحظه و ناگهانی است حالت احتضار را تجربه کرده و چون میان عالم برزخ و این دنیا هستند مشاهداتی دارند و می‌توانند آن دنیا و این دنیا را ببیند، تصریح کرد: حضرت علی (ع) می‌گویند حالت احتضار با ادبیات و عقول این دنیا قابل درک نیست چون آن عالم نامحدود و این عالم محدود است.

 

حجت الاسلام کاویانی راد با اشاره به این که سکرات موت یا همان سخت جان دادن و مستی مرگ به این علت است که شخص وقتی می‌خواهد از این دنیا به آن دنیا برسد به ابزاری برای مشاهده دنیای جدید دست می‌یابد، ادامه داد: انسان هنگام مرگ در آن دنیا چیزهایی را می‌بیند که در این دنیا قابل درک نیست.

 

وی در تعریف سکرات موت گفت: در این حالت فرد از عالم واقعیت منصرف می‌شود یعنی چیزهای را که ما می‌بینیم او نمی‌بیند و چیزهایی را که او می‌بیند ما نمی‌بینیم و به این حالت فرد سکرات موت می‌گویند و معنی سکرات حتماً به معنای عذاب نیست بلکه به معنای انصراف ذهن از واقعیت‌های ذهنی و این جهانی است.

 

استاد حوزه علمیه افزود: گاهی انسان در هنگام مرگ عمل زشت خود را حاضر می‌بیند و عذاب آن عمل زشت از همان لحظه مرگ آغاز می‌شود که به این موضوع غمرات مرگ یعنی سخت و بد جان دادن گفته می‌شود و این حالت عمومی نیست و تنها برای چند عمل و چند گروه ایجاد می‌شود.

 

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی انکار نبوت و ولایت ائمه (ع) حسادت، سخن چینی و شرب خمر را از عوامل غمرات مرگ عنوان کرد و گفت: کسانی که نبوت رسول خدا (ص) و ائمه را انکار می‌کنند فرشتگان آن‌ها را با میخ‌های آتشین عذاب می‌کنند که این عذاب برای کافر جاهد است یعنی کسی که نبوت و ولایت را از روی لج انکار می‌کند.

 

حجت الاسلام کاویانی راد افزود: در امت حضرت رسول (ص) مدیریت به قیمت ظلم، شهادت دروغ و بعضی از خصایص دیگر اخلاقی موجب غمرات مرگ می‌شود.

 

وی تصریح کرد: فضیل کسی است که با خواندن یک آیه قرآن از دزد تبدیل به یک عالم شد؛ یکی از شاگردانش در حال جان کندن بود، برای این که آرام شود به شاگردانش دستور داد در کنار بسترش قرآن بخوانند؛ هرگاه آن‌ها شروع به قرآن خواندن می کردند او از جا بر می‌خواست و صوت قرآن را قطع می‌کردند این حالت ادامه داشت تا بالاخره جان داد.

 

کارشناس رسانه ملی ادامه داد: فضیل در اثر مشاهده رفتار او یک هفته به فکر فرو رفت و خانه نشین شد تا این که پس از یک هفته در عالم مکاشفه دید این فرد را با غول و زنجیر در بیابانی وحشتناک می‌برند که وقتی به او رسید فضیل او را قسم داد و علت حالاتش را از او پرسید که فرد در پاسخ گفت من حسود بودم با وجود این که علم فقه می‌خواندم، سخن چینی می‌کردم و چون بیمار بودم برای شفا طبق دستور طبیب سالی یک لیوان شرب خمر می‌کردم.

 

وی افزود: باید بدانیم که روح یک عنصر مجرد است و قبض روح یک فرآیند غیر مادی بوده و به معنای تخلیه روح از بدن است که در قرآن کریم به آن توفی می‌گویند.

 

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تصریح کرد: قبض روح گاهی به وسیله خود ملک الموت، گاهی به وسیله دستیاران او و سایر فرشتگان و گاهی هم به وسیله اولیای الهی مانند حضرت عیسی (ع) و حضرت موسی (ع) که اجازه قبض روح و حیات دارند صورت می‌گیرد.

 

حجت الاسلام کاویانی راد ادامه داد: برخی از انسان‌های کامل هستند که خود اجازه موت اختیاری داشته و می‌توانند روح را از جسم خود خارج کرده و به جسم برگردانند و همچنین عده‌ای از اولیای الهی می‌توانند سایر موجودات را قبض روح کنند که مرحوم قاضی از این جمله بود و این کرامت آن‌ها با اذن و اجازه خداوند بود./837/پ202/ف

ارسال نظرات