آسیبهای جامعه با حضور طلبه و روحانی حل میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر سهشنبه در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم با قرائت آیات سوره مبارکه فصلت و با اشاره به وی در پاسخ به پرسشی درباره «نزل» در آیه 36 گفت: اینهایی که فرمود نزل است، اینها همه پیشپذیرایی است، از متقیان تا ان جا که اشتها و درخواست دارند، خداوند به آنان میدهد.
وی افزود: این جا جایگاه ملیک مقتدر نیست، وقتی از این مراحل بالاتر آمدند آن گاه بخش پایانی سوره مبارکه قمر نصیبشان میشود که فرمود «فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر»، اینجا جای شهود محض است و جای اشتها و درخواست نیست، این پیشپذیراییها مال مراحل قبلی است.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ ﴿36﴾»: گرچه خطاب به پیامبر اکرم(ص) است و در سوره انعام آمده است که شیطان دشمن پیامبران است، خدای سبحان در جای دیگر فرمود اینها جزو مخلصین هستند و باز تأکید کرد که شیطان به مخلصین دسترسی ندارد، این آیه برای فهمیدن دیگران است.
وی ادامه داد: شیطان در قلمرو خواستههای پیامبر و افکار پیامبر نفوذ نمیکند، آرزوی پیامبران این است که جامعه عاری از افراط و تفریط شود و مردم راه درست را بروند، شیطان در این آرزوهای دخالت میکنند، امیدوار هستند که مردم اصلاح شوند اما در این خواسته دخالت میکنند، اما فرمود ما انبیا را پیروز میکنیم.
حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان این که نزغ و وسوسه و مانند آن نسبت به حرم امن دلهای معصومان(ع) به هیچ وجه راه ندارد، خاطرنشان کرد: عدهای که بیراهه هستند در اثر دعوت انبیا به راه میآیند و عدهای که در راه هستند سرعت مییابند، هم در این باره «سارعوا» و «واستبقوا»، وجود دارد، عجله نیست، عجله مال قبل از وقت است، اما سرعت مال چیزی است که وقتش رسیده است، انسان سریع باشد.
وی با اشاره به آیه « وَمِنْ آیَاتِهِ اللَّیْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لَا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَهُنَّ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ ﴿37﴾»، گفت: آیه 37 سوره مبارکه فصلت سجده واجب دارد، قرائت این آیه، استماع این آیه یا شنیدن این آیه علی الاحوط، سجده واجب دارد، اما کتابت، دیدن، ترجمه، تفسیر، ترسیم در ذهن، شنیدن از ضبط صوت و مع الواسطه و نه قرائت مستقیم، سجده واجب ندارد.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات افزود: فرمود از آیات الهی لیل و نهار است، شب و روز را با شمس به حساب میآورند و نه با قمر، یعنی زمین که به دور خود میگردد آن چهره زمین که رو به آفتاب است، روز میشود و آن چهره زمین که رو به آفتاب نیست، شب میشود، توازن زمین با شمس لیل و نهار را به وجود میآورد.
افراط و تفریط درباره شمس و قمر
وی خاطرنشان کرد: فرمود این نظم دقیق ریاضی را ذات اقدس اله آفرید، چه این که شمس و قمر را هم ذات اقدس اله آفرید، افرادی که در این نظام زندگی میکنند، برخی آن قدر غافل هستند که از خداوند غافل هستند، اینها گروه تفریطی هستند، اما گروه افراطی آنان هستند که به پرستش شمس و قمر دست میزنند.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به این که قوم سبأ شمسپرست بودند، ابراز کرد: ذات اقدس اله میفرماید شمس اگر قدرتی دارد، شمسآفرین قدرت برتری دارد، اگر قمر زیبایی و نظمی دارد، آن قمرآفرین را عبادت و زیارت کنید، گاه در اثر تفریط اصلا فرد نگاهی به نظم عالم نمیکند، نه درباره نظم ریاضی لیل و نهار و نه درباره پیدایش شمس و قمر در این جا ذکر لیل و نهار تقدم لفظی است.
وی گفت: وقتی قمر و شمس پیدا شدند، لیل و نهار با هم پیدا شدند، این طور نبود که اول لیل یا اول روز خلق شده باشد، آن قسمت از زمین که رو به آفتاب بود، روز بود و آن قسمت از زمین که رو به آفتاب نبود، شب بود، شب و نهار با هم بودند، اما در ماههای قمری که معیار هلال است، البته شب مقدم است ولی در حسابهای شمسی، قمر مقدم نیست.
مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: نه افراط و نه تفریط درست است، انبیا اگر مانند حضرت ابراهیم(ع) باشند، مبتلا بودند به کسانی که شمس و قمر را میپرستیدند که در سوره مبارکه انعام گذشت، اینان گرفتار عدهای بودند که شمس و قمر را میپرستیدند، جریان سلیمان(ع) نیز در یمن عدهای مبتلا به شمسپرستی بودند و در زمان پیامبر(ص) نیز در حجاز عدهای به این مبتلا بودند.
وی با بیان این که خیال نشود که چون روز روشن و شفاف است، این آیت حق است و چون شب تاریک است نمیتواند آیت حق باشد، اظهار کرد: در سوره مبارکه اسرا آیه 12 فرمود هر دو آیت حق است، فرمود من روز را روشن کردم و شب را تاریک کردیم، یک جا را روشن کردیم و یک جا را تاریک کردیم، اینها ذاتی آنان نیست، یک طرفش سایه و یک طرفش خاموش است.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: چون نظم آیت ناظم است و شمس و قمر هم آیت ناظم است، فرمود اینها یک مشت گاز بودند ما اینها را به صورت کهکشان راه شیری درآوردیم، بنابراین اینها از آیات الهی هستند و از خودشان چیزی ندارند و ما اینها را به نظم درآوردیم و سامان میبخشیم.
طلبهها حساب و کتابی با ولی نعمتشان داشته باشند
وی با قرائت آیه «فَإِنِ اسْتَکْبَرُوا فَالَّذِینَ عِندَ رَبِّکَ یُسَبِّحُونَ لَهُ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَهُمْ لَا یَسْأَمُونَ ﴿38﴾»، اظهار کرد: فرمود اگر اینان حاضر نشدند به پیشگاه خداوند سجده کنند، فرشتگانی که در درگاه خداوند هستند دائما در حال سجده هستند، آنان که عنداللهی هستند هیچ استکباری ندارند و تنها او را سجده میکنند.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات خاطرنشان کرد: برای ما طلبهها این ادب دینی است که یک مهری در اتاق مطالعهمان باشد که هر وقت کارمان تمام شد، یک سجده شکر بکنیم و خدا را شکر کنیم که توفیق داد در راه تعلیم معارف اهلبیت(ع) قرار بگیریم، این را جزو برنامهها قرار دهیم.
وی اظهار کرد: سجده کنیم و بگوییم خدا را شکر که بدن سالم، فکر سالم و عقیده سالم به ما داد که آمدیم در طریق اهلبیت(ع) قرا بگیریم، خیلی طول نمیکشد، یک سری میگذاریم و ممکن است هم زیاد طول نکشد، حالا اگر هم ذکری بگوییم یک حمد و شکری بگوییم.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: انسان دینی زندگی کند غیر از تکلیفی زندگی کردن است، لازم هم نیست ذکر بگوییم، مخصوصا در ماه مبارک رجب انسان حساب و کتابی هم با ولی نعمتش داشته باشد، این حضور دائم را داشته باشد.
وی ابراز کرد: گفتند نماز ظهر بخوانید نماز ظهر برای ما واجب است، اما این حضور در محضر الهی دائم باید باشد، خیلیها خواستند بیایند در حوزه و نشد، خیلیها آمدند و نتوانستند بمانند، اینها نعمت است، این مرگ و مرض هست و دهها مشکل وجود دارد، انسانی که با خاندان اهلبیت(ع) مأنوس بود چه بهتر که این را از دست ندهد، «لئن شکرتم لازیدنکم».
تعطیل نکردن درس در روزهای شهادت برای گرامیداشت بهتر است
مفسر برجسته قرآن کریم با گرامیداشت روز شهادت امام هادی(ع) بیان کرد: فردا روز شهادت است و حیف است که انسان آن را تعطیل بکند، ما حاضر هستیم تمام بحثها را نثار روح مطهر امام(ع) باشد، تعطیل کردن بهتر نیست برای گرامیداشت، ما میآییم و بحث میکنیم و کل ثواب را نثار روح مطهر امام هادی(ع) میکنیم که انشالله به برکت قرآن و عترت جزو علمای ربانی شویم، جامعه محتاج به شما است، این جامعه آسیبدیده به شما محتاج است، دین مردم به شما محفوظ است، مردم دسترسی به امام و پیامبر که ندارند.
وی اظهار کرد: برای او سجده میکنند، فرمود اینها هیچ استکباری ندارند فرشتگان و انبیای الهی این طور هستند، در آیه محل بحث فرمود شما نشد انبیا، اولیا و قدیسین اینها خداوند را سجده میکنند، این سوره مبارکه فصلت در مکه نازل شد و عناصر سور مکی مبدا و معاد است، ادامه آیات درباره معاد است.
حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیه «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنَّکَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ إِنَّ الَّذِی أَحْیَاهَا لَمُحْیِی الْمَوْتَى إِنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿39﴾»، بیان کرد: میفرماید مشکل شما درباره معاد چیست؟ اگر نسبت به جانتان است که جانتان که نمیمیرد؟ اگر میبینید نسبت به بدنتان است، شما هر سال زنده شدن مردهها را میبینید، این خاکی که اطراف آن است مرده و آبی که اطراف آن است مرده است، الان این نهالی که قدش دومتر بود و سه متر شد این خاک خورده که شاخ و برگ و میوه شده است.
وی گفت: آن خاک و لوازم جرمی آنان مرده است که خداوند آن را زنده میکند، مبادا بگویید این با مسأله معاد فرق میکند و بگویید معاد اعاده همان است و این رشد درختها اصل احیای اموات است، خداوند این را هم پاسخ داد و فرمود دهها بار بدن شما در طول زندگی عوض شد، تمام ذرات بدن عوض شد، حتی آن جا که پیوند مصنوعی زدند، نیز باز حافظ وحدت بدن خداوند است.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات ابراز کرد: اصل احیای موتی که حل شود، معاد نیز حل میشود، فرمود از آیات خداوند این است که همین زمین مرده زنده میشود، فرمود هنگامی که بهار را دیدید ذکر مرگ را بسیار بگویید، آن که خوابیده بود زنده میشود و همان که مرده بود هم زنده میشود./914/پ201/ش